moestuinsmiegel Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 Vandaag nog 12 plastic bekers met euroshopper bier in de tuin ingegraven. Quote
Elizabet Geplaatst: 3 juni 2013 Geplaatst: 3 juni 2013 Zou t dan toch helpen om een hoop 'afleidingsvoedsel' neer te zetten? Ik had vorig jaar ook flink last van slakken. Dit jaar heb ik een compostvat naast het moestuindeel van mijn tuin gezet, en werkelijk nog geen enkel geval van vraat gehad. In t compostvat zitten wel slakken. En ik heb een beetje cacaodoppen gestrooid, maar helemaal niet veel en alweer een tijd geleden. Ben wel benieuwd hoe het met de dingen gaat die ik onlangs heb gezaaid, vorig jaar had ik er ook later in t seizoen meer last van. Quote elizabet.nl
Nicolette Geplaatst: 3 juni 2013 Geplaatst: 3 juni 2013 cacoa doppen zijn wel heel giftig voor bijvoorbeeld katten. Misschien dus ook wel voor slakken Quote
RobO Geplaatst: 4 juni 2013 Geplaatst: 4 juni 2013 nee hoor, ik weet zeker dat het niet giftig is voor slakken; toen het zo regende waren de dahlia's in no time kaal en zaten de slakken onder de doppen verstopt Quote
sugar Geplaatst: 4 juni 2013 Geplaatst: 4 juni 2013 Nog twee alternatieven om slakken te bestrijden.1. Als je echt veel slakken hebt zitten zou je eens nematoden kunnen uitzetten. Niet goedkoop maar wel redelijk efficiënt, vooral wanneer er veel slakken zitten. Je brengt dan eigenlijk een parasiet aan die de slakken doodt (legt eitjes in de slak, die eitjes worden nieuwe nematoden die opnieuw op zoek gaan naar slakken). Werking is niet even goed op alle soorten bodem, het moet voldoende warm zijn en vochtig om een redelijke werking te bekomen.2. Spuiten met ammoniakoplossing. Je gebruikt een ammoniakoplossing: gewoon huishoudammoniak mengen in verhouding 1/10 (huishoudammoniak is zelf een 10% ammoniakoplossing, dus je maakt een 1% oplossing). Sproeien over de slakken. Ammoniak zet zich vrij snel om in NO3 en H2O, dus gewoon bemesting. Dit is een techniek die vrij courant gebruikt wordt in de USA. Zelf dood ik alle slakken met de hand met een graskantensteker, dat gaat vrij snel (en ik moet me niet bukken), ik kan daar de slakkendruk in een tuin van 23 are onder controle houden. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Elizabet Geplaatst: 4 juni 2013 Geplaatst: 4 juni 2013 Hm, dat wist ik niet, dat cacaodoppen giftig waren voor honden en katten, maar dat lijkt inderdaad wel zo te zijn. Vandaar dat katten er een beetje bij uit de buurt blijven. Ze moeten wel een flink volume naar binnen werken voor ze er last van krijgen trouwens, wel maar 30 gram, maar het spul is zo licht dat dat behoorlijk wat is. En het schijnt erg vies te zijn (bitter) al maakt dat sommige honden waarschijnlijk niet uit... Quote elizabet.nl
Remi van Beekum Geplaatst: 6 april 2017 Geplaatst: 6 april 2017 Als je perse korrels tegen slakken wilt gebruiken moet je nooit korrels op basis van methaldehyde of methiocarb kopen. Dat is giftige rommel die ook gevaarlijk is voor egels, vogels en huisdieren. Korrels op basis van ijzerfosfaat kunnen wel. Al moet je die ook met mate gebruiken. Als een kat of hond er veel eet kan ook dit schadelijk zijn, dus goed verspreiden en op plekken strooien waar wel slakken maar geen katten komen. Â Maar er zijn ook veel dingen die je tegen slakken kunt doen zonder korrels. Hier heb ik een overzicht met een hoop tips om een slakkenplaag te voorkomen. Quote
HelemaalRonald Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Ik gebruik biologische slakken korrels maar die moeten wel droog blijven. Het probleem is dat de slakken alleen komen als het nat is en dus moet je daar wat op verzinnen. In de video in de link laat ik zien hoe ik het doe en helemaal van de slakken ben. (Plus nog veel meer tuin tips) Â Â https://youtu.be/Vcp87MXolnI Quote
RobO Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 ha Ronald, welkom! hier eten de vogels alle eco slakkenkorrels heel snel op, dus de andere tips van Remi werken hier beter Quote
rorror Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 5 minuten geleden, RobO zei: hier eten de vogels alle eco slakkenkorrels heel snel op Is dat schadelijk voor vogels? (heb nooit slakkenkorrels gebruikt) Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
RobO Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 nee, volgens ecostyle tenminste de kauwtjes lopen hier ook vrolijk korrels happend rond 1 Quote
RobO Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 nog ff: we leggen wel eens een dode slak op het pad, binnen de kortste tijd zit die vol naaktslakken, die verwijderen we dan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.