jasmin Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Heeft iemand hier ooit serieus brand gehad vanwege de composthoop? Ik heb dit weekend mijn composthoop verplaatst, en ik kwam stukken as tegen, en erg warme compost.... Tot nu toe heb ik altijd gecomposteerd in van die plastic vaten, dat wordt niet warm, en je hebt alleen 1x per jaar goede compost. Dit jaar een ouderwetse bult gemaakt, met een binnenbrandje kennelijk als resultaat. Is de hoop dan te omvangrijk geworden?? Een beetje gevaarlijk vind ik het wel. Volgens mij kan het ook fout gaan... ?? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Jawel, dat kán wel fout gaan. Heb daar zelf geen ervaring mee. Maar op zich is het echt heel mooi dat jouw hoop erg warm wordt. De meesten die tuinen hebben wel een afvalhoop. Een aantal weten er een composthoop van te bouwen en een aantal daarvan weten hun composthoop/ bak echt goed warm te krijgen. Bij jou is het dus als het ware doorgeschoten en té goed gegaan. Toch valt het risico wel mee hoor. Wil echt de hele hoop vlam vatten ( een echt vuur eruit ontstaan ) moet de hele hoop te warm worden. De buitenlaag dooft ahw toch de broei binnenin.Maar je hoop is dus te warm geweest. Meer beluchting , zwakkere samenstelling ( aarde uit de tuin er doorheen mengen ) enzo helpen wel. Niet afdekken een weekje ( het is nu koud en nat )bv. Gezond verstand ( ik beticht je niet van het niet hebben daarvan hoor !! ) is voldoende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ik sta er wel even van te kijken, dat dit blijkbaar kan gebeuren. Voor je compost is het niet goed: wat blijft aan as voegt weinig toe aan je grond, hooguit nog wat kalium.Maar of het gevaarlijk is...? De hele hoop zal pas vlam kunnen vatten als ze van buiten vrij droog is en er zuurstof bij kan. Afdekken met een laagje grond kan dit voorkomen, of ze afbreken en opnieuw opzetten. (omzetten en materiaal bijmengen) Ventilatie is goed/nodig voor compost...maar in jouw hoop kan het nu leiden tot vlamvatten misschien?? Het effect zal te vergelijken zijn met wat er - zeker vroeger - vaker op het land met hooimijten of op boerderijen in de hooischuur gebeurde: spontane branden (soms met ernstige gevolgen) doordat het hooi te vochtig was gestapeld, waardoor het zeer heet ging broeien. Ik vraag me af wat er op je composthoop ligt, waardoor het zo heet kan worden? Veel maai-gras of iets vergelijkbaars? Lekker vochtig en zonder goede doorluchting? Misschien moet je de hoop ook niet te hoog of te groot maken? Misschien meer mengen en af en toe omscheppen, waardoor er zuurstof in blijft komen? Gebruikelijk is het om met 2 hopen naast elkaar te werken, waarbij je door omscheppen het proces wat kunt sturen en beheersen. Geen ramp nu! Laat ons eens weten hoe het verder gaat, Jasmin, en wat je verder zoal waarneemt. Kunnen we ook weer van leren! Succes! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 De hoop is verplaatst van A naar B, dus helemaal omgegooid. De opbouw was klassiek: wat ruiger materiaal onder, dan lagen groen en bruin afgewisseld, ook koeien mest (matig) als laagje. Bruin materiaal: oude bladeren, oude plantenresten, en groen materiaal: onkruid, snoeisel etc. De verassing was voornamelijk in de laag met oude boombladeren, helemaal in de kern van de hoop. De nieuwe hoop is ook weer in lagen opgebouwd. Zo lang lag de hoop nog niet, hoor. Hooguit een paar weken, want ik had zojuist de onrijpe compost over de bedden gegooid, en weer een nieuwe hoop gemaakt. Rommel zat... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Op deze link kwam ik wat meer uitleg tegen: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3686 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 21, 2013 Author Share Posted May 21, 2013 Op deze link kwam ik wat meer uitleg tegen: http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3686 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Of iemand dat ooit heeft gehad.. heb hier bij een natuurgebied wel heel veel houtsnippers in de zon zien liggen, daar kwam non-stop rook uit.. Was in de zomer, dus zal niet ivm koude en warme lucht geweest zijn denk ik. Wellicht dat daar het zelfde gebeurde. Vond het wel typisch, want die hoop lag er nog echt maar een paar dagen. Achja, maakt het tuinieren weer een stukje spectaculairder Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 ... ... ik kwam stukken as tegen, en erg warme compost.... ... ... Dat heb ik ook weleens meegemaakt, vreemd dat er in zo'n vochtige omgeving schroeiplekken kunnen ontstaan. Tot nu toe heb ik altijd gecomposteerd in van die plastic vaten, dat wordt niet warm, en je hebt alleen 1x per jaar goede compost. ... ... Nou... ? Ik maakte gebruik van meerder vaten, deed er paarden- en duivenmest bij, schepte de inhoud regelmatig over en ze werden wel degelijk warm. In binnen drie maanden had ik rijpe compost. Echter nooit schroeiplekken ontdekt. Misschien kwam dat door het omzetten en vochtig houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuin1991 Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Dat is wel raar.. ik heb zelf ook zo'n hoop. maar geen as tegen gekomen, heb zelf een moestuintje in schagen. Gebruik ook een compostvat,(vamvat) Alleen heb ik alles in 1 gedaan. moet er nog iets speciaals bij om het composteren sneller te laten gaan?Ik wil de compost het einde van het seizoen op me zaaigedeeltes doen. Quote Altijd bereid om te leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Daar zijn heel wat topics over 1991 ( zie rechtsboven ) Compost maken , compost ingrediënten etc etc. Niet dit Topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kan het geen doodgekookte schimmel zijn geweest? Ik had vorig jaar ook een grote composthoop opgebouwd die erg warm werd (70 graden met de thermometer 15 cm van de kant), daar werd ik ook wat nerveus van en toen heb ik hem omgschept. in het midden waren de materialen allemaal helemaal witachtig grijs uitgeslagen. Rook niet echt naar as of naar schimmel, meer neutraal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Branden in composthopen komen soms voor in zeer grote hopen (industrieel), maar echt niet bij onze vierkante meter hoopjes Zoals Eise reeds opmerkt, die as is geen as, maar doodgekookte schimmel. Verbrand maar een handje stro en vergelijk het met die grijze massa uit de composthoop.Ik zou nu de hoop omzetten en tegelijk wat water toevoegen (niet doorweekt) en eventueel wat groen blad er bij, dan krijg je na een paar maandjes mooi compost. Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Als het nog eens gebeurd, zal ik foto maken. Maar het rook wel naar as, zag er ook zo uit. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 om brand te krijgen heb je toch echt hopen van zeg 50 kuub of meer nodig, op kleine hoopjes gaat dit echt niet lukken, en dan was ook de hele hoop opgebrand en had je het wel geweten, een hoopje van een kuub of 2 brand al een goeie week. wij hebben vroeger thuis 1 keer de komposthoop (ongeveer 15 kuub) in brand gehad, en dat bleek achteraf mn broertje gedaan te hebben haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Appelsap Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Hoewel ik geen ervaring heb met brand in een composthoop weet ik wel dat er door broei hopen mest in de brand kunnen raken. Omdat het van binnen erg warm kan worden zal dat, denk ik juist bij hitte en zon en droogte buiten eerder gebeuren. Op het platteland zijn er zo hele boerderijen afgebrand. Afdekken met aarde zou wel eens een tegenovergesteld effect kunnen hebben, voor brand moet je zuurstof, brandbaar spul en een hittebron hebben. Zand erop sluit de bult af, de warmte kan niet weg en je moet al heel wat zand storten wil je het lucht (zuurstof) dicht afsluiten. Mar ik ben een leek!Ik denk dat je de hoop regelmatig moet keren (omwerken) en vooral de boel in de gaten houden.Ik heb net zelf een houten(!) bak getimmerd en tuinafval en paardemest erin gedaan, dus zal het zeker in de gaten houden. Overigens is de warmte die ontstaat wel goed voor het composteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Overigens is de warmte die ontstaat wel goed voor het composteren. Hmmm...Niet onbeperkt! Temperaturen tot 65 graden mogen, gedurende vrij korte tijd, maar daarboven 2 slechte effecten: 1. verbranding = snelle vertering waarbij allerlei ingrediënten (voedingsstoffen) in de lucht worden uitgestoten...in plaats van gebonden en opgeslagen.2. Afsterven van gewenste organismen die bij die temperatuur niet overleven met als gevolg onvolledige en verkeerde omzettingen. Bovendien intussen verschillende bronnen die er op wijzen dat "koude compostering" een beter resultaat geeft (beter is dat aanzienlijk meer voedingstoffen worden omgezet naar humusachtige stabiele koolstofverbindingen en voedzamer voor de bodem en daarmee voor je planten en beperking van uitstoot/uitspoeling bij gebruik). Het snelle proces waarin alles er om lijkt te draaien dat compost goed warm moet worden...een prestige-wedstrijd lijkt het soms bijna, om zo snel mogelijk compost klaar te hebben - is niet de beste, lijkt het.Tegenwerpingen zullen zijn dat als geen hoge temperaturen worden bereikt er meer zaden kunnen overleven en ziektewekkers (m.n. bepaalde schimmels) zouden kunnen overleven via de compost. Het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts