Thessa Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 mierikswortel welk deel gebruik je om te eten? er zitten knolletjes en wortel(tjes) aan, ? kan het nergens vinden....ben een pan hot en spicy tomatenchutney aan het maken en help...daar moet het in hoe veel ongeveer ?? iemand een idee ?? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 De wortels gebruik je.... geen idee wat de knolletjes zijn (even aan ruiken, als ze ook naar mierikswortel ruiken kan je die denk ik ook gewoon gebruiken, ik gebruik alle ondergrondse onderdelen van de plant).Hoeveel... hangt af van wat je lekker vind. Dus zou in ieder geval dan niet téveel doen. Je kan altijd weer meer toevoegen als de smaak niet genoeg doorkomt.Even raspen en kijken hoe scherp ie is... en naar aanleiding daarvan de hoeveelheid bepalen die je door je gerecht mikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 In Engeland zijn ze er gek op, dus misschien vind je door te googlen op horseradish meer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 top zo snel antwoord ! zouden jullie de rasp even mee fruiten en daarna mee koken in de pan of alleen mee laten gaar koken ?ik dacht aan een theelepeltje per kg chutney .... zou dat wat zijn ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 nee, wij fruiten ze niet mee, =wegsmaak, we raspen ze rauw in de slasaus, over de pannenkoeken, doen ze in de mayo, het is familie van de mosterd dus je kunt het gelijkelijkerwijs gebruiken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 hmm...ik ga het toch proberen....ik moet 25 flessen inmaken voor een bestelling dus rauw gaat niet lukken...ik laat weten hoe het gegaan is Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Ik ben vast te laat maar vond een recept voor je http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?5896 Ik lees wel overal dat mierikswortel niet verhit moet worden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Als je duits kent..... In Duitsland en Oostenrijk wordt het ontzettend veel gebruikt, vers, in een mosterd soort, zo in een potje of op roombasis. In Oostenrijk heet het Kren en in Duitsland Meerrettich..... Normaal is Mierikswortel een lange penwortel met zijtakken zeg maar....die een beetje knollig aan kunnen doen aan het uiteinde maar echte bolletjes zijn meestal een andere soort (wasabi)Je gebruikt Mierikswortel altijd in beperkte mate, het is redelijk scherp en sterk maar is ook slecht voor je in grote hoeveelheden, pijnlijk plassen, bij erg veel eten in 1 keer zelfs bloederige diaree....gebruik het een beetje voorzichtig zoals je een scherpe mosterd zou gebruiken..... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts