Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey moestuiniers,

Ik ben net begonnen met een moestuintje + serre.

In m'n serre staan momenteel: 2 paprikaplanten, 1 peperplant, 1 aubergineplant , 1 komkommerplant en 4 tomatenplanten.

Sinds een paar dagen zitten er een soort vliegjes in de serre !?

Ik heb nog geen schade gevonden aan de planten, dus vraag me af of ze schadelijk zijn of niet ???

Onderstaand een foto.

Alvast bedankt.

imag038287411369387994.jpg

Geplaatst:

Ik kan aan de foto niet zien hoe groot hij is maar verder lijkt het op een fruitvliegachtige.........komen op rijp en rottend fruit af meestal, gemorst bier wat er al een tijdligt etc....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ze zijn toch ongeveer 1,5 cm groot..

Maar valt me op dat ze eigenlijk zeer traag zijn...

Ik kan ze gewoon tussen m'n 2 vingers pakken...

In de serre hangt/ligt niks van fruit od... En een paar planten staan nu juist in bloei...

Geplaatst:

Nee dan zijn ze veel te groot, sorry. Even kijken dan maar weer met nu de goede maat in mijn hoofd...traag zijn ze door de koude, waarschijnlijk nog maar net uit het ei en nog weinig voeding in zich, maakt alle vliegen sloom als eht dan ook nog eens koud is. Zo even snel te zien lijkt eht dan eht meest op een slankpootvliegachtige bij die grootte.

Ik ga even zoeken...

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

@ Bonton, prima site, misschien staat ie daar tussen bij de slankpootvliegen of eentje die er veel op lijkt want er zijn wel erg veel verschillende, honderden volgens mij )

Er staan er ook een zootje op de rode lijst geloof ik, vooral die rond moerassen leven....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Nee...alle sluipwespen hebben lange voelsprieten, dit is een slankpootvlieg, alleen ik weet echt niet welke soort, dan zou ik een meer gedetailleerde foto moeten hebben met duidelijke kleuren... voordeel is wel dat het rovers zijn )

MVG

danuta

MVG

Danuta

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat ik vandaag hetzelfde beestje heb gezien, maar dan op mijn aardbeien. Om uit te zoeken wat het was heb ik eerst enkele foto's gemaakt:

2VkXJMgl.jpg

48UdV3Yl.jpg

Na te lang zoeken, is het naar mijn inziens een Grote dansvlieg. Zuigt nectar & rooft kleine vliegjes. Of hij echt onschadelijk is, heb ik niet kunnen vinden, maar ik kon niet direct iets van schadebeelden ofzo vinden.

Disclaimer: Ik ken eigenlijk niets van insecten, ik vind alleen dat jouw beestje op het mijne gelijkt (Maar hoeveel soorten zijn er wel niet?) waarvan ik vermoed dat het een grote dansvlieg is.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Heel mooi en ook mooie foto's ) En zou zomaar kunnen dat beiden hetzelfde zijn...) en nee geen gevaar voor planten )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb dergelijke soort vlieg in de serre ontdekt, zat meestal op de aardbeiplant en op de aardbeien zelf, dus zoals Danuta zegt, komt op rijp fruit af.

Schadelijk of niet, er hangen nu 3 vliegenvangers in de serre...liever geen vliegen of wat dan ook in de serre

grtjs, Katrien

Geplaatst:

Volgens mij betreft het een strontvlieg die zie je vaak in de buurt van mest. Misschien recent gemest in de kas? Of door de temperatuur opeens uitgekomen?

Hij is in elk geval heeeeeeel anders dan die dansvlieg, veel grotere ogen, veel korter lijf, langere poten...etc etc.. wel prachtige fotoos van die dansvlieg super!

schadelijk zijn ook strontvliegen niet, dus wat dat betreft maakt het niet zo veel uit welke soort het is natuurlijk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...