Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag iedereen

Ik ben nog maar net begonnen met het "opstarten" van een eigen moestuintje.

We hadden eigenlijk altijd wel bloemen en plantjes in de tuin staan maar daar werd eerlijk gezegd niet naar omgekeken zoals dat hoorde (kennistekort), hierdoor zagen de meeste bloemetjes en kruiden er niet uit, ik heb me voorgenomen om hier verandering in te brengen en ben nu ook bezig met me te verdiepen in alles wat met tuinieren te maken heeft.

Ik heb een stukje grond vrijgemaakt, alle groffe stukken, restanten van wortels, stenen verwijderd.

Dit was het voordien (duidelijk slecht weer ik weet het).

img20130514174941voor72521369498669.jpg

Dit is het resultaat momenteel. (Niks bijzonder).

dsc0041-na90501369498423.jpg

Maar nu vraag ik me nog enkele zaken af m.b.t. de bodem:

- De bodem zit vol wormen en pissebedden, kan dit kwaad? Welja, wil ik deze grond gebruiken voor groenten neem ik aan dat ik hier iets aan moet doen of niet?

Zo ja, wat doe ik hier best aan?

- Ik heb geen idee wat de kwaliteit is van de grond die er nu ligt, kan ik hier best compost/voeding/nieuwe potgrond aan toevoegen? Zo ja, hoe werkt dit precies?

Ik lees allerhande dingen over meststof, compost, kalium, fosfor, nog wat stikstof, beenderenmeel enzovoort. Ik heb momenteel een grote zak "compost" universele potgrond van 40l die ik gebruik voor mijn planten en kruiden, hierin zitten witte steentjes, ik vermoed dat dit voeding is, en die voeding is dan die kalium, fosfor en stikstof of? Ik snap er nog niet zoveel van, kan ik dit op de huidige grond toevoegen?

- Tot slot; ik heb absoluut nog geen idee wat ik op deze grond ga planten.

Iemand leuke en realistische ideetjes? Het is niet zo'n groot stuk maar zou graag alle ruimte op een goede manier benutten met zaken die we (ik) veel gebruik(en). (Ik gebruik praktisch alles)

Alle tips zijn welkom!

Groetjes

Geplaatst:

Wormen en pissebedden zijn niet schadelijk, gewoon laten. De grond ziet er goed uit....zaai er gewoon een aantal dingen die je lekker vind. Makkelijk = sla, radijs, bietjes, worteltjes, boontjes en achterdoor kun je spruitjes en brocolli zetten en andere planten die hoger worden. Al doende leert men....niet gelijk gaan mesten...niet alles wil bemeste aarde ....

Geplaatst:
Wat erop te plaatsen, nou, zaken die je echt lekker vind! Dat kunnen boontjes zijn, sla, bietjes prei etc etc. Veel plezier met uitkiezen dus!

Ja natuurlijk wat ik lekker vind maar ik bedoel, niet alles is hier mogelijk vanwege, 1 de weinig middelen (daar komt nog verandering in), 2 het klimaat en 3 de ervaring die ik nog niet genoeg heb met dergelijke zaken.

Goh, welja, bonen leken me aanvankelijk geen optie want de ruimte is daarvoor te klein niet ?

Sla eigenlijk van hetzelfde (ook al heb ik deze al gezaaid in potjes en in mijn mini-serre geplaatst), als ik deze in rijen ga planten is al mijn ruimte al ingenomen na 3 kroppen sla. (Daarvoor ga ik een grote bak maken ergens aan de zijkant) of kennen jullie een andere manier om sla te planten die zo minimaal ruimte-innemend is?

Maar het leek me gewoon fijn te horen wat jullie hiermee zouden aanvangen, ik zou -tig dingen willen uitproberen/planten, maar ik wil wat zekerheid over wat is mogelijk met hetgeen ik heb, om te voorkomen dat het zou mislukken, dat zou jammer zijn .

Brocolli zal ik zeker overwegen! Eerst laten kiemen in een kweekkas dan volle grond?

Geplaatst:

Gewoon doen. Niet te moeilijke dingen proberen, sla / andijvie, wat spinazie , paar peultjes. 1 broccoli plant kan ook ja ( wordt groot hoor )

Niet dralen, gewoon doen.

en dat er wormen in de grond zitten , is ook wél de bedoeling he Hoe meer hoe beter zou ik zeggen. Broccoli kan je voorzaaien ja , hoeft niet in een kasje ofzo nu, gewoon voor een koel raam in bakje, de sla en of andijvie ook. Niet te warm. en opgekomen uitpoten in de tuin. Zie alle zaai-topics over opkweken van alle groentes.

Geplaatst:

Gewoon uit proberen

Wat je lekker vind.

Misschien wel iets tegen de slakken doen die uit het gras zullen komen anders denkje dat er misschien niks groeit.

Aardbeien, bonen ,peulen, sla

Geplaatst:

kijk anders eens bij Square foot gardening. dan zul je zien dat er heel wat verschillende groentes op dat kleine stukje grond passen.

Geplaatst:
Gewoon uit proberen

Wat je lekker vind.

Misschien wel iets tegen de slakken doen die uit het gras zullen komen anders denkje dat er misschien niks groeit.

Aardbeien, bonen ,peulen, sla

Ja daar ga ik zeker van werk van maken, ik heb van die anti-slakken ringen gekocht omdat we echt wel veel last hebben van slakjes.

Geplaatst:
Gewoon doen. Niet te moeilijke dingen proberen, sla / andijvie, wat spinazie , paar peultjes. 1 broccoli plant kan ook ja ( wordt groot hoor )

Niet dralen, gewoon doen.

en dat er wormen in de grond zitten , is ook wél de bedoeling he Hoe meer hoe beter zou ik zeggen. Broccoli kan je voorzaaien ja , hoeft niet in een kasje ofzo nu, gewoon voor een koel raam in bakje, de sla en of andijvie ook. Niet te warm. en opgekomen uitpoten in de tuin. Zie alle zaai-topics over opkweken van alle groentes.

Moeilijk om te kiezen zeg zoveel keus haha! Nu, wat die bodem betreft. Doe ik er goed aan wat aan te vullen met gewone tuinaarde en daarbij wat compost of zoals anderen mij hebben gezegd wat verteerde paardenmest? Om de bodem een beetje van voeding te voorzien, er is in geen jaren iets aan deze bodem gedaan, of kan ik het perfect zo laten? Bijvoorbeeld met tomaten, voeg ik dan gewoon wat tomaten meststof erbij? (Deze heb ik hier nog). Ik neem aan dat zoals het doosje zegt dit ook gaat voor andere groenten... en het dus geen kwaad kan dat ik ook nog andere groenten plant op deze grond.

Om dit spul gaat het hier;

http://tuinzaden.eu/nl/tuinbenodigdheden-meststoffen/919416-meststoffen-tomaten-compo-5411196014422.html

Geplaatst:
kijk anders eens bij Square foot gardening. dan zul je zien dat er heel wat verschillende groentes op dat kleine stukje grond passen.

Leuk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...