Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door het natte waar en niets zien bovenkomen, heb ik besloten nog "even snel" binnen wat kool voor te planten, o.a. Chinese kool. Nou heb ik van mijn vorige keer geleerd dat ze, zodra ze boven komen, niet op een te warme plek moeten komen te staan. Maar wat is nou zo een ideale plek? Ik heb één lang hoog raam op het noorden in ons trapgat, de rest staat zowel oost als west. Temperatuur binnen loopt al aardig snel op deze dagen.

Wat doen jullie met jullie jonkies in zulke gevallen?

Geplaatst:

In deze tijd van het jaar kunnen ze na ontkiemen en de eerste groei (begin eerste echte blaadje) wel al snel naar buiten. Vroeger in het jaar kies je een zo licht als mogelijke plaats uit (liefst met licht van meerdere kanten) en zorg je voor een niet al te hoge temperatuur.

Geplaatst:

Dank je voor je antwoord Jorg. Waar ik vooral bang voor ben rond deze tijd is dat de temperatuur, met name in de zon, snel hoog oploopt waardoor ze gaan doorschieten. Daarom zit ik er aan te denken om ze in het raam Noord te zetten. Wel voldoende licht, geen zon en gemiddelde temperatuur van een 18C.

Ben vooral benieuwd naar hoe men hun plantjes zo "laat" in het seizoen nog opkweekt.

Geplaatst:

zoals Jorg zegt: nu buiten met zoveel mogelijk licht, bij nat/koud weer even een cloche erover heen

18 graden is m.i. toch te warm voor een koolplant binnen

Geplaatst:
zoals Jorg zegt: nu buiten met zoveel mogelijk licht, bij nat/koud weer even een cloche erover heen

18 graden is m.i. toch te warm voor een koolplant binnen

Zou dat de reden zijn dat mijn groene koolzaad niet opgekomen is?

Ik had ze in een kweekbakje in de vensterbank op het zuiden staan. De palmkoolzaden in dezelfde bak zijn daarentegen wel allemaal opgekomen.

Maar goed ik wil dus nog een zaaipoging doen. Het zaad van het merk "oranjeband", de soort is "Groene Kool Winterkoning 2". Op het pakje staat, eind mei in de volle grond te zaaien. Maar ik wil ze nu nog niet in mijn vierkante meter bak zaaien. Het plan is om (als het me tenminste lukt om groene koolplantjes op te kweken) vanaf het midden en eind van de zomer iedere keer in een vrijgekomen vak een groene koolplant te zetten, zodat ik van de winter ook nog wat te oogsten heb.

Dus wat is nu de beste methode om ze te zaaien; binnen of buiten, licht of donker, koel of toch iets warmer, potgrond of zaaigrond of nog iets anders?

Geplaatst:

kool kiemt van 10-35 graden, optimaal is 30 graden

we zaaien hier in gewone potgrond/zand perspotjes niet te nat, wel goed vochtig in een kamerkasje van de action

opkomst binnen een week

nu kun je buiten uitplanten als er 4 blaadjes zijn

dus ik vermoed dat je zaden niet goed zijn, probeer anders even te kiemen op keukenpapier of in een kiemgroentenbakje zie ook hier

Geplaatst:

RobO bedankt voor je antwoord, het ligt dus niet aan mij dat het niet lukt. Het is de enige soort van dit merk die ik heb, dus ik vermoed inderdaad dat de kwaliteit niet goed is. Verder met geeneen ander merk of soort problemen.

Maar van deze is dus echt niet één zaadje opgekomen.

Ik had ze ook in zo'n kamerkasje van de action (koopje ) in zaai en stekgrond. Maar na bijna 4 weken nog helemaal niets in de andere helft van hetzelfde kasje had ik palmkool gezaaid en dat is wel allemaal opgekomen.

Ik zal het zaad voor de zekerheid nog even testen op de manier die jij voorsteld, met keukenpapier, maar ik denk dat ik ook maar vast een ander merk groene koolzaadjes aan ga schaffen.

Geplaatst:

Nog even terugkoppelen naar wat ik heb gedaan: ik heb ze, na het bovenkomen, bij het raam gezet aan de Noord kant. Uiteraard wouden ze steeds naar het licht groeien, dus ik heb ze regelmatig gedraaid. Na een weekje ongeveer kwamen er tekenen van het 2e blad: ik heb ze toen in het hok gezet en rustig aan afgehard.

Morgen ga ik ze verspenen en zet ik ze ietsje dieper (kiemblaadje nog boven de grond).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...