Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pruimenboom verjongen

dennislp

Recommended Posts

Voor deze vraag maar wel even een apart topic, wellicht dat anderen er ook wat aan hebben.

Onze pruimenboom is 25 jaar oud, en maakte de afgelopen jaren weinig uitlopers meer op echt de gesteltakken

Sinds de heg vernieuwd, en dus lager, is... Zijn er wel weer veel uitlopers!

Nu vroeg ik me af.. Is het bij een oudere pruimenboom slim om die uitlopers volop de ruimte te geven, en op den duur met die uitlopers de pruimenboom te verjongen? Is het slim om de gesteltakken te verjongen? Of is dit totaal onnodig?

Alvast bedankt

Heb ik een tiental jaren wel eens gedaan ja. Met een kers ( = hetzelfde ). Dat was een morel. elke 5 jaar haalde ik er de hele boom terug naar bijna nul de boom die daar uit opschoot stond dan inmiddels al als vervanger klaar ernaast, bloeide en droeg goed vrucht. Dan ging de oude weg. Dat toch zeker 3x gedaan. Inmiddels gebeurd het niet meer, kwam ik de boom vorig jaar tegen. Was hij 3 stammig en wel érg groot inmiddels. Té veel voor die plek eigenlijk.

Zolang je boven de entplek blijft , is dat met elke pruim of kers in principe te doen. Maar moet je wel goed weten wat je doet en wanneer.

Vervangingssnoei, welke mate dan ook, kost een aantal jaren een deel van de oogst. Dat sowieso.

Je kan binnen een boom ook kiezen voor heel matige vervangingssnoei.

Je kan ook helemaal niet vervangen en alles laten gaan, na de eerste jaren van vorming van de kruin.

Hangt van heel veel factoren af, en je wensen en mogelijkheden. Niks moet. En zeker bij Prunussen niet. Dat is wel prettig bij Prunus. Je hoeft eigenlijk niks.

• 2 years later...

@Bit, even uppen :

onze morel van een jaar of 8 oud wordt wel erg iel na een aanval van monilia, ongeveer zo:

Kirschbaum-00359461429711623.JPG

je had het over helemaal terug halen, wanneer zou dat kunnen? tot waar zou je terugnoeien?