Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, wij hebben een tuintje in een voormalige (rozen)kas, die is verder niet verwarmd of extra verlicht, onze planten krijgen iedere dag water.

Wanneer de grond nog erg nat is vanwege een koude dag slaan we over, maar de komkommers krijgen dan nog wel wat water.

Groeten,

Linda

Geplaatst:

Goed naar de grond kijken, en voelen. Moet je zelf kunnen inschatten en is lastig om richtlijnen voor te geven. Als de bladeren slap gaan hangen ben je veel te laat, altijd zorgen dat de grond licht vochtig blijft (dus niet te nat!). Ik doe het zo, ook weer afhankelijk van hoe de planten/grond er bij staan:

Tomaten direct in de volle grond geplant in de kas: om de 2 dagen (ook bij warm weer), wel goed water geven.

Tomaten in potten in de kas: op warme dagen 2-3x per dag, op normale dagen 1-2x per dag. Ze staan in 10 of 12 liter potten.

Komkommer in de volle grond in de kas: meestal om de twee dagen, soms 1x per dag

Komkommer in pot in de kas: zie tomaten in de kas in pot

Paprika in volle grond in de kas: om de 2-4 dagen

Paprika in pot in de kas : 1x per dag of 1x in de 2 dagen.

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Mijn tomaten in de kas 'zweten': 's morgens hangen er druppels aan de bladeren. Daar ben ik niet zo blij mee want dat verhoogt de luchtvochtigheid en dat wil ik niet. Maar meer luchten verlaagt de temperatuur en dat wil ik óók niet

Wat is wijsheid?

Ik dacht dat dat zweten komt doordat ik ze te veel water geef. Klopt dat?

20 juli:

Als je tomaten zwaar bemest krijg je snachts een te grote druk in de sapstromen, waardoor planten aan de uiteinden van de bladeren druppeltjes gaan vertonen.
aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat had ik ook, dat er druppeltjes op de bladeren van de planten in de kas zaten. Maar dat bleek gewoon te zijn van het verdampen van het water, wat nergens naartoe kon omdat het een plastic kas is. Sinds kort heb ik het plastic aan de onderkant 10 cm ophoog gezet aan alle kanten en nu is dat met die druppeltjes weg.

Geplaatst:
ik heb eens ergens gelezen dat als je een fles ( onder kant afsnijden ) bij de voet van de plat zet dan kan de drinken waanner hij wil

Ja, dat heb ik vorig jaar geprobeerd. Leek me ideaal, maar de praktijk was - zoals zo vaak - weerbarstiger dan de theorie. De doppen (waar je gaten in moet maken voor de doorstroom) verstopten voortdurend. Ik vond het geen succes.

(je zet de plastic flessen dus ondersteboven in de grond en vult bij via de uitgesneden bodem, die dan dus juist weer bovenaan zit

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb plastieken potjes in de grond steken.

Dan kunt ge beter uw watertoediening en bemesting doseren.

En dan zullen er geen wortels komen bloot liggen door aarde die wordt weggespoeld.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 8 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...