Piroska Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 We hadden wat noodweer vandaag met veel wind regen en hagel, nu zijn (vreemd genoeg alleen) mijn aardappels allemaal plat, of toch zeker de helft een plant of 40.. Wat zal ik doen? Ze lijken niet geknakt maar allemaal omgewaaid, moet ik ze rechtzetten en steunen met een stok ofzo? plat laten liggen en plat laten doorgroeien? Dit lijkt mij wel een feestje voor de slakken, ik ving er vandaag 1121 weer in de doorweekte tuin en ze zijn gek op de aardappels. Of moet ik gewoon even wachten en hopen dat ze weer terug omhoogkomen en extra aanaarden? Of heeft iemand een beter idee? Ze zijn ongeveer 80 cm hoog op dit moment, het zijn Sarpo Mira's middellate aardappels, ze moeten nog wel even mee dus. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 ik raap ze op, en geef ze een stokjeals het er niet teveel zijn kun je ze steunen, vaak groeien ze nog door als het er teveel zijn zou ik mijn handjes vouwen...en wat korrels strooien... Quote
Stan Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ik zou ze ook steunen met een stokje en je geeft zelf al aan ze moeten nog even dus kan je ook nog wel aanaarden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 10 juni 2013 Auteur Geplaatst: 10 juni 2013 Het zijn er 40 die plat liggen, ik ga morgen wel wat stokken zoeken in het bos, ik heb geen 40 stokken meer. Op hoop van zegen.. Ja nee, geen korrels hier, ze verkopen hier alleen maar troep en dat wil ik niet in mijn tuin. Mijn buurvrouw gelukkig ook niet, dus wij vangen 3x per dag ...zucht Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
DannyWensink Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Moet je aardappels laten steunen dan? Voor zo lang als ik mij kan herinneren groeien de aardappels van mijn opa & oma gewoon over de grond heen en niet horizontaal. Ze hebben tot nu toe altijd nog een goeie oogst gehad. Maar inderdaad, het kan wel een feestje zijn voor de slakken, al helemaal als je er zoveel per dag vangt. Ik ben ook nog maar 15 jaar oud en dus geen expert maar dit is hoe ik het ervaar Ik hoop van je weer te horen Quote In search of my father's garden, I found my own.
Gwen Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ik bond altijd een paar planten samen zodat ze elkaar omhoog hielden. Scheelt stokken! Quote
Piroska Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Geplaatst: 11 juni 2013 Hoi Danny, goed te horen dat verticaal ook goede opbrengsten levert! Maar inderdaad vanwege de slakken lijkt dit hier nu even geen goed plan. Gwen, dat klinkt als een goed idee, de aardappelreddingsactie gaat NU van start. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Piroska Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Geplaatst: 11 juni 2013 Toen ik vandaag ging kijken stonden ze allemaal weer omhoog, dwz hun stam lag op de grond en een halve meter van de bovenkant had zich opgericht dus stond weer recht, in een hoek met 90 gr met de stam, zo snel kunnen ze draaien! Ik laat het nu maar zo want als ik de stam recht zet dan staat de bovenkant weer fout en moeten ze nog een keer hard ploeteren om zich te draaien, en ze gaan juist ook bloeien. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 mooi, groeien ze nog even lekker door tot maatje patatik denk trouwens dat dat samenbinden meer kans op schimmel geeft, dus dat zou ik zelf niet doen Quote
Gwen Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Ik wist niet dat ze al zo lang waren. Dat doen ze inderdaad. Hopelijk bijten de slakken de stammen niet door. Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Wat je ook nog kunt doen, nu ze weer wat rechtop zijn, is aan t begin einde en midden van de rij stokken zetten en dan links en rechts langs de planten stevig touw spannen. Dan slaan ze in ieder geval bij de volgende bui niet weer plat, en kan je redelijk gemakkelijk slakken zoeken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
martin.b Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 .. Dit lijkt mij wel een feestje voor de slakken, ik ving er vandaag 1121 weer in de doorweekte tuin en ze zijn gek op de aardappels.. Die slakken zijn echt een plaag als het om dit soort aantallen gaat.Het lijkt me verstandig om hier iets voor te verzinnen. Heb je al eens een egel gezien in de omgeving?Maak eens een egelhuis (zie google) Een egel eet ongeveer 75 gram aan slakken per dag/nachtHoeveel wegen 1121 slakken ? hmm, slak weegt ongeveer 15 gram 5 slakken per dag1121 / 5 = 224 dagen Ik ben bang dat je een grote egel familie moet gaan opzoeken die tijdelijk hun intrek willen nemen Kikkers/padden eten ook slakken, en ook kippen kan je slakken leren eten.Maar het probleem met kippen is dat ze ook je groente zullen opeten. Dat word nog een lastig probleem. Misschien toch eens nadenken over het toepassen van een slakkenbarrière?Je kan in ieder geval snel genoeg achterhalen wat er wel en niet zal werken Quote
Borsalino Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Wanneer heb jij die Sarpo Mira's gepoot, ik op 20 april en die staan tegenover de bintjes die op zelfde dag gepoot zijn veel lager.De Bintjes staan zeker 60 cm hoog de Sarpo de helft!?Die lijken eerder in de breedte te groeien. Quote
Piroska Geplaatst: 12 juni 2013 Auteur Geplaatst: 12 juni 2013 @ appelvrouw, ook een goed idee, makkelijk uitvoerbaar!@ Martin, mijn kippen krijgen ze ook niet op helaas, het zijn er te veel, maar nu is sinds gisteren mijn achterland tot 10m van de moestuin ondergelopen, staat helemaal blank, 15 tot 20 cm water. Er steekt wel wat groen bovenuit maar ik denk toch dat een hoop slakken echt verdronken zijn nu, die kunnen echt geen kant op bye slakken@Borsalino ik heb ze rond 20 april in jute zakken gepoot en rond begin mei in ruggen in volle grond, maar vergeet niet dat het een Hongaarse aardappel is, dus hier in Hongarije is het het beste klimaat en grondsoort voor ze.. ze gaan als een speer. Ook wel erg breed inderdaad. In volle grond gaan ze sneller dan in de zakken overigens terwijl die 2 weken later gepoot zijn. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Elizabet Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Goed idee, dat touwtje! Mijn aardappelplanten beginnen ook wat omvallerig te worden.. Quote elizabet.nl
thea Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 niets aandoen ze herstellen vanzelf weer. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Annie Geplaatst: 14 juni 2013 Geplaatst: 14 juni 2013 Die van mij zijn ook omgevallen. Het stormde hier gister ook best erg.Ik hoop dat ze uit zichzelf weer wat omhoog gaan staan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.