Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo moestuinkenners,

sinds een dag of twee is een aantal van mn jonge stamslaboonplantjes (dubbele woordwaarde) aan het omvallen. Eerst krijgen ze slappe blaadjes, die een beetje opkrullen. Dan kiepen ze gewoon om. Nu heeft mn vader me wel verteld voor het planten dat ze niet veel water nodig hebben. Alleen vraag ik me nu af of ze toch teveel - of juist te weinig? - water hebben gekregen.

Ik heb 1 plantje eens uitgegraven om eens beter te kunnen bekijken, en heb toen maar meteen foto's gemaakt. Ik heb wel al veel zitten zoeken op internet en dit forum, maar kan nergens een sluitend antwoord vinden wat dit fenomeen veroorzaakt.

En voordat ik nieuwe boontjes zaai (zou nog wel kunnen) en tegen hetzelfde probleem aanloop, wil ik toch graag weten of ik iets fout heb gedaan of dat ik gewoon pech heb. Misschien dat de meer ervaren moestuinders hier wat meer licht op de zaak kunnen werpen.

De foto's van de plantjes voordat ze omkiepen, en van het uitgegraven plantje:

P10400481.jpg

P10400491.jpg

P10400521.jpg

Geplaatst:

Inmiddels twee dagen verder en zijn 5 van de 12 plantgroepjes gesneuveld... ik heb ze er maar uitgetrokken.

De nieuwe boontjes zijn gezaaid, maar zou toch graag weten waaraan ze zijn overleden? Anders heb ik straks helemaal geen bonen. Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het graag!

Geplaatst:

Pfoe, zulke wortelschade herken ik niet direct. Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn, sclerotinia oid, maar dan zie je meestal wel schimmelsporen op de plant. Dit lijken me gezonde planten die ineens verwelken door een verrotting van de wortels, waardoor ze geen vocht meer kunnen opnemen.

Teveel water lijkt me, gezien de afgelopen droogteperiode, niet heel logisch. Zure grond ook niet, want de plant ontwikkelde zich goed. Bij een tekort aan water is die wortelschade weer niet te verklaren.

Zou ondergrondse vraat van ongedierte een optie kunnen zijn? Limburg kent geen veenmollen, voor zover ik weet.

Zit de schade bij een groepje planten, of is het verspreid naar alle plantjes?

Geplaatst:

Sokrates:

Ik heb 12 groepjes van 3 a 4 plantjes. Van die 12 groepjes zijn er 5 aangetast. Binnen elke aangetaste groep zijn ook alle plantjes aangetast. Bij de gezonde groepjes zijn er tot dusver geen plantjes aangetast. Het is trouwens ook niet zo dat een bepaalde rij aan te wijzen is; het is vrij random welke groepen aangetast is en welke niet...

Veenmollen hebben we inderdaad niet zover ik weet. Woelmuizen daarentegen....

Maar ik kan overbewatering of juist te kort aan water wel ongeveer uitsluiten als ik het goed begrijp?

Geplaatst:

Het lijkt wel of de wortels volledig zijn verbrand, je voegt toch niet al teveel meststof toe?

En op wat voor grond staan ze, want mijn stambonen heb ik eerst voor gezaaid.

Ik had dus ook een dikke kluit aan wortels, en ik heb de grond ook niet zo droog als dat jij het hebt.

Heb ze zins vorig week in tuin en ze lijken het prima te doen.

Geplaatst:

De planten zijn ook voor-gelegd, dat kan je zien.

Bij mij ziet de grond er ook zo droog uit , maar valt erg mee, als je 5 cm onder de oppervlakte komt. Ik heb na het wateren bij poten, geen water meer gegeven.

Limburg. Erg veel kalk in de grond ? ( ik weet het ook niet hoor ) De wortels lijken te verbranden. Gemest ? ( niet doen bij bonen ) ( wat cyberpater ook zegt )

Geplaatst:

Als er bij mij een plantje zo jong sneuvelt en o weinig wortels nog heeft ontleed ik de grond waar het heeft gestaan.

Negen van de 10 keer vind ik hier dan een engerling. Het barst hier van de meikevers en dus ook van de engerlingen.

Geplaatst:

Aardpeer, Bit, Cyberpater:

dank dank dank voor de reacties en goede tips. Bemesten... ja, aangezien toen ik de grond bemestte nog niet zeker was wat waar zou komen te staan, is gewoon de hele moestuin bemest. Dat was een week of 6 voordat er plantjes de moestuin ingingen. Dus het zou best kunnen dat er dus teveel mest op het bonenbed is gekomen - teveel als in teveel voor de bonen.

De grond is zoals Bit al zegt niet zo droog als ie eruit ziet. Een centimeter of 2 onder de oppervlakte zie je dat er vocht in zit en op 5 centimeter is het wel duidelijk dat ie echt niet uitgedroogt is.

Maar ik ga straks eens op onderzoek of er niets van ongedierte in de grond te vinden is.

Geplaatst:

Ik heb 12 groepjes van 3 a 4 plantjes. Van die 12 groepjes zijn er 5 aangetast. Binnen elke aangetaste groep zijn ook alle plantjes aangetast. Bij de gezonde groepjes zijn er tot dusver geen plantjes aangetast. (....)

Maar ik kan overbewatering of juist te kort aan water wel ongeveer uitsluiten als ik het goed begrijp?

Om even amateur-Sherlock Holmes te spelen (ik kan er naast zitten): gezien het bovenstaande denk ik van wel. Bij droogte of overbewatering zou alles zijn aangetast, en bij overbemesting hetzelfde. Bovendien zien de planten er dan slechter uit. Hetzelfde geldt meestal voor schimmel- of virusaantastingen. Als ik naar de foto's kijk, is dat niet het geval. De planten hebben zich goed ontwikkeld. De slapte kan worden verklaard uit de wortelschade, dus er is iets dat de wortels aantast/wegvreet. Ik denk dat de suggestie van Aardpeer, gezien de gegroepeerde schade, in de goede richting wijst: vraat van een engerling of emelt. Misschien van een woelmuis, maar dan moet je de gangetjes wel kunnen vinden. In onze streken zou de tuinder direct "veenmol" mompelen, een paar keer vloeken en nieuwe bonen leggen.

Om de bemestingsvraag helemaal uit te sluiten - het gaat toch om voorgetrokken planten? - zou je een bodemonderzoekje kunnen doen...

Geplaatst:

waar bonen komt te staan GEEN mest ook later niet.Bonen halen het uit de lucht.

Als bonen boontjes hebben gegeven dan niet er uit trekken maar afknippen,goede mest/stikstof in de grond (gratis)

Daarom poot ik aan de enekant van het gaas peulen en aan de andere kant augurk.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Nog een vraag: is het stukje grond waar je nu de bonen op teelt, vorig jaar toevallig een stuk gras (gazon) geweest? Zo ja, dan is de kans op emelten aanwezig.

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 7 years later...
Geplaatst:

Stamboontjes hebben veel warmte nodig.

Ik weet niet waar je boontjes wonen maar hier is het amper boven de 10 graden geweest.

Ik ga ze pas eind mei leggen, dus...:

Nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...