Art Vandelay Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Het houdt maar niet op bij mij... Het zijn er nu nog maar 3-4 ofzo. Ze zijn misschien iets groter dan fruitvliegjes (eerst dacht ik zelfs dat het fruitvliegjes waren) maar het lichaam en vleugels zijn iets langwerpiger en ze hebben een wat minder "fijn" (ik bedoel dikker) lichaam. Ze zijn zwart met kleine voelsprieten. Ze lopen ook veel liever dan fruitvliegjes. Ik zie vaak eentje over de aarde lopen en op dit moment zitten er twee comfortabel onder het blad van de plant. Ik heb een beetje gezocht en ze lijken echt heel erg hier op:http://www.gardensafari.net/pics/wantsen/bladluizen/uroleucon_jaceae_hs2_2090.jpg De verschillen zijn: kortere voelsprieten en het lichaam is niet zo "glanzend" zwart. Ook zijn de pootjes veel korter in verhouding tot het lichaam (ze lijken wat "minder slank" dan die op de foto). Ze zijn groot genoeg om zo weg te plukken, en ik neem aan dat dat genoeg is...maar ik wil toch zeker weten dat ze wel schadelijk zijn. Deze plant doet het helemaal niet geweldig (bladeren verkleuren met geelbruinige vlekken en ook "verbrandde" punten en ze zijn ook vrij slap na een uurtje in de zon) maar volgens mij is dat eerder door teveel zon zonder te wennen dan aan die beesten. Ik dacht echt dat bladluizen veeeel kleiner waren dus ik neem aan dat het niet daadwerkelijk het beestje op de foto is. Het lijken vrij jonge exemplaren en ze zijn al vrij groot. Edit: Oh ja, en ze wijzen met de kop omhoog. Voorpoten lijken langer dan de achter poten. Quote
Art Vandelay Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 Yeap, dat is em. Bedankt. Het is dus nog veel erger dan mijt . En nu weet ik ook waarom ze niet altijd op de bladeren zitten maar vaak ook op de grond. Bij de banaan heb ik ze met wat water weggekregen, maar nu heb ik echt een hele plaag bij een palm die ik pas gekocht heb. Ik herinner me ook dat ik een paar op wat andere planten zag, maar om de een of andere reden zijn ze daar allemaal weg. Kan dit te maken hebben met het type grond? Die palm is nog de enige die ik niet verpot heb, zou het ding verpotten het hele probleem kunnen oplossen? De lucht rond de banaan is erg vochtig, dus logisch dat er daar een paar zitten, maar wat ze nou bij die palm doen snap ik niet. Quote
Recommended Posts