Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit jaar al enkele hommels gezien, maar nog geen enkele bij.

Is het overal zo slecht gesteld met de bij?

Ik ga m'n courgettes zelf moeten bestuiven.

Er is ook iets vreemds aan de hand met de hommels.

Er heeft 2 dagen een hommel in de serre gezeten die continu op de tomatenbloempjes zat....terwijl daar geen nectar inzit.(er staan ook meloenen en pepers in de serre)

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Er leven in Nederland geen wilde honingbijen meer, de bijen die je tegenkomt zijn afkomstig van een imker die met veel moeite volken in stand houden.

Hoe kan je bepalen of er nu wel of geen bestuivende insecten in de courgettes zijn geweest, de hele dag naar de courgette bloemen turen?

Behalve de honingbij en hommel zijn er ook wilde bijen, je zou een bijenhotel kunnen maken om solitaire bijen te lokken.

Honingbijen vliegen automatisch op velden van het zelfde gewas of waar veel bloemen bij elkaar staan, dat komt door de "bijendans" wat terugkerende bijen in het volk uitvoeren, een soort routekaart wordt aan de andere doorgegeven.

Tja, dan vliegen ze je courgettes voorbij. Bij gebrek aan velden met bijenplanten, worden er maar weinig dansjes uitgevoerd, dan pas bezoeken honingbijen wat vaker afzonderlijk staande bloemen (courgette planten).

De situatie om je heen bepaald dus veel of weinig bestuivende insecten

Less is more

Geplaatst:

Ligt misschien aan mij hoor, maar ik snap de vraag niet zo goed. Oké, je hebt nog geen bijen gezien, en nu wil je de Courgette zelf bestuiven met de hand. Maar wat is er dan mis met die hommels ? Die doen dat toch óók voor je ?

Hier heul heul veel hommels. Ook wel bijen trouwens.

Geplaatst:

Is het overal zo slecht gesteld met de bij?

Jammer genoeg wel vrees ik. Ieder jaar zie ik er steeds minder in de tuin ondanks alle inspanningen (bijenhotel, bijenbloemen, ...) Gelukkig zijn de hommels er nog wel.

Geplaatst:
Ligt misschien aan mij hoor, maar ik snap de vraag niet zo goed. Oké, je hebt nog geen bijen gezien, en nu wil je de Courgette zelf bestuiven met de hand. Maar wat is er dan mis met die hommels ? Die doen dat toch óók voor je ?

Hier heul heul veel hommels. Ook wel bijen trouwens.

Tsja Bit, ik vindt je een zeer prettig forumlid maar, "wat is er dan mis met die hommels ? Die doen dat toch óók voor je ?" Dat is wel waar maar, ik ben ook maar een leek betreft bijen. Ik heb wel kennissen met bijen en heb zo veel van hen geleerd. En ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik slechts enkele soortjes solitairbijen en hommels zie.

En dat is echt niet goed voor het ecosysteem. Ik ben een groot voorstander van diversiteit

Google eens op detarminatiekaarten van bijen. Dan zie je ook dat het vaak geen bij maar een vlieg is die erg veel op een bij lijkt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik heb hier in zuid holland (vlak aan de kust) vooral steenhommels en 'normale' hommels (met een witte kont). Beien zie ik minder, maar ze zijn er wel. 2 of 3 keer per week zie ik beien denk ik. Hommels elke dag en de hele dag.

Geplaatst:

Dat het met de bijen slecht geteld is in ons land of ons deel van de wereld, is me bekend en is ook merkbaar. Maar mijn post richtte zich meer op de relatie : aanwezigheid bijen en het dan moeten bestuiven met de hand. ( wat Topicstarter zegt )

Ik dacht toen: oké, je ziet geen bijen. Maar wat is er dan aan de hand met die hommels. Die bestuiven toch je Courgette ook ? Overigens; naast bijen die bloemen bestuiven, heb je dus de hommels, maar nog tig andere insecten die kunnen en zullen bestuiven, ook in je kasje ( als je de deur open laat staan dan he )

Maar nogmaals. Hier wél bijen. Niet echt veel nee. Maar ze zijn er wel. En heel heel veel hommels ( hommelnest om de hoek )

Geplaatst:
Ik denk toch dat er in je moestuin/tuin/buurt te weinig nectar en stuifmeel te halen valt voor de bij en hommel.

Met de hand bestuiven?, ik moet er niet aan denken, dan heb je de bij (en hommel) opgegeven. Ik zou zeggen; meer planten voor bijen en hommels aanplanten en een bijenhotel maken voor de solitaire bijen

Maar dan nog, 1 bij of hommel in 1 bloeicyclus op 1 bloem en je courgette kan aan de vruchtontwikkeling beginnen (van 1 courgette), het lijkt mij sterk dat je de hele bloeicyclus er bij staat te kijken

In wat van type moestuin staat de courgette, in een bak, volle grond en het soort grond? kan de courgette genoeg vocht opnemen, dat bepaald ook de hoeveelheid nectar wat geproduceerd kan worden (aantrekkingskracht )

Less is more

Geplaatst:

Al enkele dagen vermaken 3 bijen zich met de framboos, de tomatenplanten laten ze voor zover ik het heb gezien met rust. Ze zijn dus wel van het kieskeurige type

Geplaatst:

We hebben een leemgrond, vocht genoeg dus.

En de courgettes staan in volle grond, in de tuin.

We hebben een vrij grote tuin vol bloeiende struiken en bomen (veel lavendel)

De enkele hommels die ik al gezien heb, blijken een voorkeur te hebben voor de stevia, tomatillo, lavendel en tomaten.

Ik heb ook een boel takken en bomen op een hoop gegooid...voor meer insecten.

Vroeger hadden we hier veel vlinders, hommels en bijen...nu alleen enkele van die vrij kleine, zwarte hommels...terwijl er nu veel meer te eten valt in de tuin.

Hier op een paar km woont een imker, eens gaan vragen wat die er van denkt.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...