Geplaatst: 23 juni 201312 j Hallo, Ik heb een tijdje geleden een avocadopit geplant. Nu is dat al een mooi miniboompje van 25cm geworden. Ik lees overal dat je hem dan zo'n beetje moet gaan snoeien. Nu is mijn vraag: hoe moet ik hem snoeien? Moet ik gewoon de net gekomen blaadjes van de top eraf halen of een paar blaadjes? En tot welke hoogte moet ik hem snoeien? Mvg Bert Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 23 juni 201312 j ik heb van het snoeien geen idee, maar ben wel erg benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen een boompje uit de pit te krijgen.....ik probeer het al jaren, verschillende manieren geprobeert, maar t is mij nog nooit gelukt...Tips????
Geplaatst: 23 juni 201312 j Auteur Oké hier komt het: 1. Pak een pit. 2. Doe de pit voor 24 uur in lauw water. 3. Haal de pit eruit. 4. Haal het bruine velletje van de pit. 5. Doe de pit in een pot met aarde. 6. Wacht 4 weken. Lees ondertussen een goed boek. 7. Er komt een plant uit de pit. 8. Stel de vraag: hoe snoei je een avocadoplantje? op het moestuinforum. 9. Wacht 10 jaar. 10. Eet avocado's van je eigen boom! Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 23 juni 201312 j Auteur Graag gedaan! Maar weet er iemand hoe je een klein avocadoboompje van 25 cm moet snoeien? Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 23 juni 201312 j Ik heb 2 avocadoboompjes van ongeveer 40cm.Ik snoei ze niet.Waarom zou je ze snoeien?Ik heb deze manier gebruikt:Ik had er een stuk of 10, er zijn er verschillende uitgekomen en heb de 2 snelste eruit genomen.Van zodra er een worteltje verschijnt van 2 cm, verplant je het in aarde. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 24 juni 201312 j Auteur Nou, ik lees overal dat als je ze snoeit, je een mooiere en vollere plant krijgt. Dus weet iemand hoe je dat moet doen? Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 24 juni 201312 j Graag gedaan! Maar weet er iemand hoe je een klein avocadoboompje van 25 cm moet snoeien? Hoeveel blaadjes heeft jouw boompje nu ? Je zegt : 25cm groot. Zal de zaailing ( van een boompje is nog niet echt sprake he ? ) 3 , 4 misschien 6 blaadjes hebben ? Nog lang niet snoeien dus. De blaadjes heeft de plant nodig om te kunnen groeien. Haal je daar iets van weg, is dat wel boompje pesten. Het kleine boompje laat je verder groeien dit jaar. Misschien dat ie dit jaar al ook wat zijtakken gaat maken. Volgend voorjaar kan je dan eens kijken of je wat moet gaan doen aan snoeien. Is straks het boompje 60 cm groot, en zit de groei er echt goed in, kan je eventueel toppen. Dat is niet meer dan de middenstam ( die ene lange scheut ) toppen; de kop, de groeipunt, eruit knijpen. Dan vertakt de plant makkelijker, maar eigenlijk doet het boomje dat vanzelf wel: die zijtakken maken. Volgend jaar nog eens kijken. of het jaar erop.
Geplaatst: 24 juni 201312 j Auteur Oké bedankt! Ik lees namelijk overal dat als je plantje 15cm hoog is je steeds de top eruit moet halen. Maar dat is dus niet zo? Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 24 juni 201312 j Als je dat 'overal' leest zou je dat misschien ook kunnen doen ? Misschien niet. Zelf weten. Succes !
Geplaatst: 25 juni 201312 j Auteur Maar dat is 't m nou juist! Ik zie het op heel veel sites staan, maar ik weet niet of je er een paar blaadjes moet afknippen, of gewoon de hele top eraf moet halen! Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
Geplaatst: 25 juni 201312 j Nu ja, wat denk je zelf ? Als je een aantal blaadjes er af haalt, hou je niet veel over toch ?. Toppen dus. alleen het echte topje. Omdat je het wil.
Geplaatst: 26 juni 201312 j Mijn avocado's zijn gewoon in de composthoop uitgelopen, vond 15 cm hoge struikjes toen ik de composthoop opbouwde voor de broei. Inmiddels heb ik de ene op ongeveer 40 cm afgeknipt (20 cm eraf) en lopen de bovenste 6 ogen uit met takjes van inmiddels ongeveer 20 cm. Volgens mij doen ze dus niet zo moeilijk (behalve als het vriest, daar is de andere aan dood gegaan).
Geplaatst: 24 september 201411 j hallo, bij zoeken naar info kwam ik hier terecht. Ik heb een avocado boom die je wel degelijk zo kan noemen. Waarschijnlijk 5 jaar oud en beginnende houterige stam. helaas reeds tot het plafond van het terras (zo'n 3m). verleden jaar de top afgesnoeid en inderdaad nieuwe vertakkingen maar nu opnieuw tegen het plafond, mogelijk dien ik die korter in te snoeien? ik kan die niet meer naar binnen halen tijdens de koudste dagen (zo kort mogelijk houden want binnen gedijt deze toch niet goed) sinds verleden jaar en heb geluk gehad want hield het uit op terras zonder koudebescherming, alleen de bladeren waren afgevallen vanwege het droog houden van de kluit waarschijnlijk, beter zo droog mogelijk houden en in de lente allemaal nieuwe blaadjes want er kan snel wortelrot optreden. heeft iemand ook zo'n exemplaar en hoe kan je die verder best in stand houden met de hoop op uiteindelijk vruchten? Foto volgt.
Geplaatst: 24 september 201411 j Ik heb niet zo'n grote boom nog, maar wel een stuk of 20 jonge planten, nu 1-2 jaar. Deze winter ga ik ze proberen in de kas te laten overleven, met vliesdoek, en indien nodig met wat warmteslang ofzo. Liefst zonder, want ik wil juist selectie op winterhardheid.
Geplaatst: 21 december 201410 j Op dit moment staan er bij mij nog meerdere avocado's buiten, en zelfs de prille zaailingen leven nog. Wel het puntje van degenen die echt nog heel jong zijn, is bruin geworden van de vorst. Maar dat kan best eens -4 oid geweest zijn. In de kas op 1,5meter was 1x -4C, dus buiten vlakbij de grond mogelijk iets lager. De rest staat er nog perfect bij. Even afwachten wat meer vorst doet.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.