Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is me nog maar pas opgevallen. Alle planten in mijn kas die ik uitgezet had, gingen niet of moeizaam aan de groei. Te kleine planten, kleur lichtgroen. Ik weet het aan het weer; te koud. Nu ontdekte ik dus dat de bodem één grote wortelkluit is!

Het verschijnsel dat een kleine plant niet in een te grote pot moet overgeplant worden ken ik, omdat anders de wortels zich teveel ontwikkelen ten koste van de plantgroei. Begrijpen doe ik het niet, want in het open veld, gaat een uitgezaaide zaailing ook niet alleen maar meer en meer wortels maken. In de kas heb ik twee kweekbedden links en rechts van het looppad, en daar had ik ze gepoot.

De grote planten zoals tomaten en komkommers laat ik maar staan, maar de kleinere planten zoals aubergine, paprika, peper, heb ik er alle uitgestoken. Belachelijk veel wortels, maar miezerige gedrochten van plantjes. Deze wil ik nu in potten met goeie potgrond gaan zetten, als het nog de moeite gaat lonen. Of maar bij de compost doen? Het waren planten die ik te vroeg gezaaid en voorgetrokken had.

Zou het aan de grond liggen? Er zitten twee kruiwagens vol compost met kinderboerderijdierenmest door, de grond die er was is arme achtertuingrond waar ook tegels op gelegen hebben. Dit is het eerste jaar dat de kas in gebruik is.

buitendoen30665481372672401.jpg

buitendoen30843121372672987.jpg

Graag jullie advies.

Geplaatst:

Nu heb ik alleen ervaring met teelt in potten, met bemeste potgrond, maar die kluiten bij jou vind ik niks te groot. Eerder aan de kleine kant.

In een kas zal gebrek aan licht niet het grootste probleem zijn. Het geelgroenige zou een gebrek aan voeding kunnen zijn.

Als test (van een leek): geef één plant eens gewone vloeibare kamerplantenmest, regelmatig, maar in een voorzichtige concentratie. En vergelijk na een week of twee met dezelfde plant(en) die geen mest gekregen hebben. Kamerplantenmest (voor groeifase, niet voor bloeifase) is zeker niet ideaal, maar kan wel snel effect geven, en daarmee een indicatie.

Het niet direct overpotten in een heel grote pot is bedoeld om de nieuwe wortels niet direct naar de buiten/onderkant van een grote pot te laten groeien, waardoor ze de aarde tussen de oude kleine potmaat en de nieuwe grotere niet goed zouden benutten. Theorie of praktijk? Ik trek me daar niets van aan. Direct in de definitieve potmaat gaat bij mij net zo goed. Aan het einde van het seizoen blijkt elke pot goed doorworteld.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Goed dank je. Ik zal de pokontest maar eens gaan doen dan, al was ik van plan om geen kunstmest te gaan gebruiken. De wortelkluiten van deze plantjes op het rek heb ik overigens afgestoken. Ik denk dat vooral de tomaten- en komkommerplanten hun wortels door de hele kas hebben. Het lijkt me wel wat om in het vervolg ook meer in potten te gaan doen dan in de volle kasgrond.

Geplaatst:

Wortels zoeken vocht op. Misschien is dat de verklaring van veel wortels? Bijvoorbeeld het water in de grond buiten de kas zochten ze op?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Misschien dan toch het water ín de kas? Ik geef zo'n beetje iedere avond water, maar er zijn wel dagen, weekenden geweest dat ze niks kregen. Het ergste is, buiten de kas staan mijn planten er beter bij dan in de kas. Daar baal ik echt als een stekker van.

Geplaatst:

Sowieso is het een teleurstelling als het in je nieuwe kas niet lekker gaat. Dat is jammer en volgens mij ook niet nodig. Je hebt een prachtige kas.

Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven een kas en ik heb echt het tegenovergestelde. Jij hebt je kas aan huis en kan dus nóg beter de temperatuur onder controle houden, nauwgezetter wateren en mesten. Het zou andersom moeten zijn.

Het moet het m in de grond zitten denk ik.

Slechte grond, wat je schrijft ( dode grond dus eigenlijk, onder tegels vandaan ) en eigenlijk alleen maar verrijkt met mooie / rijke compost. Overschat je de voedingswaarde niet ietwat van de mooie compost ?

De planten op de foto tonen niet echt een groot wortelstelsel, maar je zegt dat de hele bodem wel er mee vol zit. Eigenlijk zegt dat laatste dat de planten wél op zoek zijn gegaan naar voedingsstoffen, maar niet het juiste vonden.

Het kan een samenspel van een aantal reeds genoemde factoren zijn. Maar ik denk vooral aan de voeding.

je hebt nog wat grote planten staan ? Hoe doen die het dan ?

Ik zou gaan bijmesten, alsof ze in pot staan, en ook een paar van deze planten terugplanten. Rijker zetten.

En plaats nog wat foto's van wat er wél nog staat. en hoe dat later gaat.

Geplaatst:

Het wordt me na jullie reacties al snel duidelijk: de bodem. Ik wilde eigenlijk op de natuurlijke/biologische manier gaan tuinieren, zonder chemicaliën en zo, maar hier is wat goed misgegaan dus. Foto's van de andere gewassen:

buitendoen31639771372701149.jpg

De kapucijner doet het aardig, staat er buiten net zo bij.

buitendoen31084941372701157.jpg

Vooral de snackkomkommers doen het slecht. De onderste kk werden geel, bruin en slechts 3 cm lang.

buitendoen31143761372701164.jpg

buitendoen31248441372701171.jpg

Tomaten werden als planten redelijk groot, daarom heb ik bladsnoei gedaan. Daarna las ik in een ander draadje dat dat niet handig is in verband met het metabolisme van de plant. Te laat.

buitendoen31490491372701186.jpg

buitendoen31552421372701193.jpg

buitendoen31332351372701178.jpg

afb17125721372701966.jpg

Verder heb ik de rode bieten, sla, kool, bosuien en zomerprei er maar uitgehaald, er zat al weken geen groei in en dan smaakt het me ook niet meer, dus weg ermee.

Gewoon mest erbij dus, hoe simpel kan het zijn en hoe dom dat ik het niet eerder zag.

Geplaatst:

Nou. Zulke mooie en zo veel tomaten heb ik niet in mijn kasje hangen hoor

Sla, kool ui enz. nu nog in de kas ? Wil dat niet gewoon veel koeler ?

Geplaatst:

O dus er is nog hoop qua tomaten?

En alles zoals de sla, etc. zou in de kas ook goed moeten kunnen groeien, ook al kan het buiten ook. Kool had ik eerder buiten moeten uitzetten, maar ik had gewoon geen plek. Inmiddels is de kool wel uitgeplant en daar gaat het goed mee: spitskool en paarse broccoli. O ja, de zomerprei ook buiten uitgeplant.

Geplaatst:

Huub, bij mij wil ook bijlange niet alles mee in de kas hoor, zeker de paprika en pepers niet.

Een soort tomaten wil al helemaal niet mee, de andere doen het dan weer uitstekend, zelfde grond en bemesting, zelfde watergift.

Omdat ik buiten geen plaats had heb ik ook nog wat sla in de kas staan, maar dat worden geen kroppen meer hoor, wel malse bladeren en lekker om op te eten.

Vorige week kooltjes gezaaid in een tray in de kas, een grote mislukking, de plantjes sterven af zodra ze boven staan, te warm!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...