Geplaatst: 2 juli 201312 j Ik heb de zoekmachine gebruikt maar niet gevonden. meer dan 1800 berichten over pompoenen.Wat ik graag wou weten is op welke plaats pompoenen het gemakkelijkst wortels bij maken.Zoals in mijn update te zien is heb ik pompoenen geplant waar vroeger bruidssluier stond. Nu is alles daarrond geplaveid en ik wou graag wat aarde storten om de pompoenen de kans te geven om bijkomende wortels te maken. Denk dat ik anders maar zeer kleine vruchtjes zou hebben.Maar waar stort ik die aarde het best???Aan een blad? Een bloem?? Gewoon ergens onderweg???Ik zou het echt niet weten dus graag wat hulp van de kenners. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 2 juli 201312 j Ik ben zéker geen pompoenenkenner nee , maar wat mij vorig jaar opviel, was dat nieuwe wortels aan de plant wat verder dan de oorspronkelijke plek ergens bij een knooppunt gemaakt worden, waar de plant echt goed de aarde raakt. ( ik had 3 soorten staan, dit jaar maar 1 ) Ik kan me zo voorstellen, dat de plant als het ware de wortelneiging gebruikt op dat punt waar hij het zélf nodig acht ( verder af van het beginpunt ) en zo verder gaat. Maar dat is maar een vage veronderstelling van mij.Op een knoop. Blad/ tak - kruising. Niet tussen de bladeren in.
Geplaatst: 2 juli 201312 j Auteur Zo iets had ik ook al gedacht Bit, maar ook niet aan een bloem dacht ik en dan zeker niet aan een vrouwelijke bloem. Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.Ik wil die pompoenen alleen maar war meet levensruimte geven en wat bijbemesten als het ware. Niet dat ik in zo een hoopje aarde veel mest zou steken maar een handvol koemest korrels kan ook geen kwaad dacht ik. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 2 juli 201312 j Als het ergens staat of iemand is die dat weet ....dan is dat in topic: post125111.html?hilit=lelijkheid#p125111en Frans moet je dat vragen
Geplaatst: 3 juli 201312 j Willy, waarom zou je gewone pompoen extra laten wortelen?Dat is wel nodig bij die reuzepompoenen voor wedstrijden!Als de watervoorziening en de voeding ok zijn gaan die pompoenen heus wel groot worden hoor. Ik zet mijn pompoenen elk jaar op worteldoek en ze geven massa's volgroeide pompoenen.Ze maken geen wortels aan door de worteldoek.
Geplaatst: 3 juli 201312 j Niet direct nodig inderdaad. Ze maken de wortels vooral aan in de bladoksels, even fototje van het internet:
Geplaatst: 3 juli 201312 j Vast niet direct nodig ofzo. Maar de plant heeft gewoon die natuurlijke neiging. Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat de plant dat niet voor niets doet, en dat het toch iets bijdraagt tot de algehele huishouding van de plant en dus ook tot de vrucht.
Geplaatst: 3 juli 201312 j Auteur Zoals ik al eerder zei, de pompoenen zijn geplant in de gaten waar vroeger bruidssluier stond, de hele omgeving is geplaveid e, ik denk dat ze te weinig voeding kunnen vinden in het plantgat, vandaar dat ik hen de kans wil geven om meer voedsel te vinden onderweg.De grond waar de pompoenen staan is niet van mij, is een leegstaand huis (vechtscheiding) waar ik een oogje in het zeil hou, post weghalen en wat onderhoud van de oprit in ruil voor het gebruik van de tuin, vroeger grasperken. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 3 juli 201312 j Zoals Jorg al liet zien worden extra wortels aangemaakt in de bladoksels van de plant maar of je met een laagje grond dat je er bovenop gooit wat opschiet ? Die extra wortel wil namelijk recht naar beneden de grond in om zich daar te vertakken.Ik denk dat je meer bereikt Willy als je er een of meerdere van die simpele langwerpige bloembakken met (pot)grond bij zet en de plant daar over heen laat groeien. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 3 juli 201312 j En of het echt nodig is vraag ik me ook af..mijn pompoenen groeien immers over een stellage en raken de grond dus helemaal niet meer. Toch had ik vorig jaar mooie vruchten. Waarschijnlijk niet zoveel als de pompoenen op de grond, maar ik heb er ook meer kunnen zetten door de stellage. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juli 201312 j Auteur Frans, dat is een goed gedacht zie, ga dat nu direct doen ook. Appelvrouw, ik heb toch al gezegd waar die pompoenen staan, in een oud plantgat van bruidssluier, veel voeding zullen ze daar niet vinden denk ik, heb wel al wat bij gegeven hoor, maar toch. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.