Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

"Een winter binnen" , daar bedoel je mee, als plant ? Als groene plant ? ,

Amandel heeft 's winters ook gewoon zijn ( kale ) koude-periode nodig he ? Als groene zaailing de winter doorhouden is heus wel te doen, maar een hoop gedoe he ? Op zich is amandel gewoon winterhard ( alleen de bloemen niet ) en hoort gewoon buiten.

Geplaatst:

Hazelnoten gewoon buiten ondiep in de grond stoppen. Wel goede rijpe hazelnoten nemen. Vóór de winter er in, komen ze in april / mei boven.

Heb trouwens ooit in dit topic dacht ik, gelezen dat dat ook bij Amandel zo kan werken. Alleen bij mij is dat nooit gelukt, via de koelkast dus wél. Hazelnoten gewoon buiten gaat vanzelf.

Geplaatst:

Ik dacht toch echt alles doorgelezen te hebben, maar blijkbaar een paar pagina's gemist. Bedankt voor de tip van plaatsen in de grond.Heb nog wat over, dus zal beiden technieken(buiten en in koelkast) proberen

Geplaatst:

Wat ik ook heb gelezen dat amandel pas vanaf zijn 5e jaar vrucht , vind het toch wel een heel werk als ik het zo lees hahaha koop wel een boom die hetzelfde jaar vrucht geeft

• 2 years later...
Geplaatst:

Oud forumdraadje, maar wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Vooral het palmamandelstrandje zag er heel gezellig uit. Ik denk zomaar dat ik komende winter ook ga proberen wat amandelen te laten kiemen. Voor de fun, wie weet...

• 1 year later...
  • 8 maanden later ...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Goedemorgen 

wat super leuk dat jullie dit ook willen proberen. Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik ga van de week ook ermee aan de slag en vroeg mij af dat als je zelf zaaid en dus niet end, word het dan wel echt een amandelboom emmer amandelen?? 😊

Geplaatst:

Als je een amandelpit zaait dan komt daar een amandelboom uit. Over de smaak valt zo niets te zeggen aangezien je zowel bittere als zoete amandelen hebt. Als je zaad van de zoete amandel zaait is het goed mogelijk dat deze niet zoet smaken.

Een van de problemen is om aan kiemkrachtig zaad te komen. Aan zaden kan men niet zien hoe oud die zijn. Als die 5 of 10 jaar oud zijn dan is het lang niet zeker of die zaden zullen kiemen. Daarom moet je altijd voorzichtig zijn als je zaden via Ebay et. al.  koopt want daar zitten veel onbetrouwbare verkopers.

Voor alle duidelijkheid: je moet zaden hebben waar de harde schaal nog om heen zit. Ontschaalde amandelen zijn in de regel niet geschikt om te zaaien.

Helaas is het invoeren van Prunus zaad (amandel = Prunus dulcis / Prunus amygdalus) dat afkomstig is van buiten de EU niet toegestaan. Doe je dat toch dan heb je de kans dat de douane het zaad confisceert en vernietigd.

De zaden van amandel hebben in het algemeen een koude-periode van ongeveer 6 tot 10 weken nodig. We noemen dit stratificatie. Bij amandel wordt gestratificeerd bij een temperatuur van 5 tot 10 graden. Het beste de zaden vermengen met licht vochtige zaaigrond en dit in een ziplock zakje in de koelkast plaatsen (nooit het vriesvak). Na deze periode de zaden plaatsen bij een temperatuur van 20--23 graden waarna de zaden na enkele weken zouden moeten ontkiemen. Vind geen ontkieming plaats dan opnieuw stratificeren voor 6 tot 10 weken. Het is overigens mogelijk dat het zaad ontkiemt tijdens de stratificatieperiode. Dit komt regelmatig voor bij Prunus soorten maar ook bij bijvoorbeeld diverse esdoornsoorten. Daarom het zaad iedere week controleren op ontkieming.

Je kunt het beste niet te vroeg beginnen met het stratificeren van de amandelzaden. Als ze al snel ontkiemen moeten ze worden opgepot. De zaailingen moeten koel en vorstvrij worden gehouden. In huis krijg je vaak van die slungelige planten omdat de temperatuur daar te hoog is. Bovendien is in huis, zeker in de winter, de luchtvochtigheid veel te laag en dat is slecht voor de jonge zaailing.  Je moet het zaaiproces zo plannen dat je de opgepotte zaailingen veilig buiten kunt plaatsen. Doorgaans is dat in NL pas na half mei (altijd het weer in de gaten houden!). Indien je een kas of een tunnel hebt ben je in het voordeel maar ook hier oppassen voor late nachtvorst.

Als iemand nog een betrouwbaar adres heeft voor amandelzaad dan houd ik mij aanbevolen. Betrouwbaar adressen zijn in de regel niet de verkopers op Ebay, Etsy etc.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...