Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amandelpitten Zaaien


thomasvessen

Aanbevolen berichten

Heb ik net bakje in mijn handen om terug in ijskast te zetten, zie ik dat 2 doormidden gespleten zijn en

witte kiem,dus aan het kiemen zijn, ik laat nu maar even bakje bij 25 graden staan ?

En straks als beetje plantje is koeler wegzetten.

 

Bit het schimmel zat op de zaadhuls van de abrikoos pit, niet op het substraat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 1e Amandelpit: wortel boort zich in de grond, en de pit richt zich iets op van de grond ( maar net an hoor ) Geheel staat nog in de koelkast. Moet ie daar nu al uit ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is m nu. Er liggen er ook nog een paar in de koelkast.

 

vind het maar een zielig dingetje hoor. En er gebeurd niet veel meer. ( de noot splijt niet eens )

 

dscn432864641332051427.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene amandel is volledig weggekwijnt. Misschien toch te snel de koelkast uit ? Ik weet niet. Er liggen er nog een aantal in de koekast die later 'gezaaid' zijn. Die moeten het dan maar worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En met het nodige geluk heb je dit na enkele jaren.

 

bloem-amandel-167361332683079.jpg

 

Nee, zo zullen deze zaai amandelen gelukkig niet worden, wat ik op de foto zie is een verwaarloosde, doorgeschoten 'Robijn' amandel, typisch met roze bloemen, echte Dulcis bloem kroonblaadjes zijn hagelwit en bloeien op korte spoortjes,

Trouwens de talloze zwart gedroogde mummies zijn een behoorlijk infectiebron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt idd maar zoals ik in mijn voorstelronde duidelijk maakte ben ik na jaren mijn tuin terug in orde aan het zetten, ik heb een grote tuin en door veel te veel te werken gedurende jaren geen tijd gehad om de nodige aandacht en tijd te steken.

Vanaf nu heb ik tijd en komt alles stapje voor stapje terug in orde.

Ik wou gewoon de bloesems laten zien.

Sorry daarvoor, zal me in het vervolg meer op de vlakte houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Afhankelijk van het weer, wanneer het snacht's niet al te gek koud wordt zou ik ze half april eerst even een week in de koude kas laten wennen, let wel op voor té felle zonnestralen, eerst afschermen anders lijden je bladeren eronder, dus eerst voorzichtig wennen.

Hans jij hebt toch ook Abrikozen pitten gezaaid of niet? Gaan die goed? Is het nog een bepaald soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat ga ik doen, ik verbaas me erover dat ze binnen best hard groeien zonder, onnatuurlijke groei gerekt ofzo,

mooi bossige plantjes.

Ja je hebt gelijk dit zijn abrikozen geen amandels, in ijskast liggen nog witte perzikken pitten uit Frankrijk,

nee helaas geen soortnamen bekend.

Als jij eind zomer/herfst pitten van je eigen fruit overhoud met soortnaam hou ik me aanbevolen.

Ik krijg enkel pitten te pakken waarbij geen soortnaam bekend is.

 

Pitten is wel een interesante en leuke ervaring/projektje geworden, veel makkelijker en succesvoller dan ik ooit gedacht had

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt er nog een 4e poging in de koelkast. De 1e is dus dik mislukt. De 2e geeft nu een vaag puntje te zien ( of het is verbeelding ) Gaat helemaal niet vanzelf hier hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze de 7 maart in de koelkast gelegd in vochtig zand. Om dat niet te vochtig en niet te droog toch voor iedereen misschien nét anders is...liggen ze in een koekjesverpakking en kan ik eentje iets minder water geven en een andere weer iets meer....zodat er toch minstens 1 uit de 8 vakjes onder de juiste omstandigheden ligt, want de eerste keer hebben ze ook meer dan 9 weken roerloos liggen te liggen....dat waren waarschijnlijk oude amandelen. Ook heb ik er nog 4 mét schil in het zand liggen in de koelkast...ook nog geen beweging....maar hier is ie....de eerste amandel die ik heb laten kiemen....zo leuk!

 

pict235119441333664707.JPGpict2352a99631333664825.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was dit al aan het volgen voor ik me hier heb geregistreerd en dan 3 weken geleden ook amandelen gezaaid. Vandaag gezien dat er bij eentje een klein worteltje uit aan het komen is en twee anderen aan het openbarsten zijn . Nu vraag ik me hetzelfde af als geedee, geen idee wanneer ze uit de koelkast zullen mogen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...