Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amandelpitten Zaaien


thomasvessen

Aanbevolen berichten

Als er iemand Amandelpitten wil, achter mijn huis groeien ze in overvloed ze liggen gewoon op straat De bittere is tegen kanker,daar mag je niet te veel van eten en de zoete is ook gezond, ze groeien hier allebei, de bittere en de zoete, in de natuur. Ik wil ze wel opsturen voor de liefhebbers, Alleen portokosten.Reactie via Privébericht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De nu 1 jarige amandel ziet er nu zo uit. Het blad komt langzaam nu. In koude kas in pot overwinterd, is de bedoeling dat ie met een paar weken op zijn definitieve plek gaat op de tuin. Met een week of 4, wanneer ie echt goed in het blad zit, snoei ik m nog wat bij. Ik wil hem min of meer als waaiervorm voor een wandje van het huisje.

 

dscn506274591365004178.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De Amandel nu. De lullige stokken staan er vanwege de vele regen, ding hing helemaal voorover op de bodem. Topzwaar met alle nieuwe takken.

 

Ga ik nog iets geschikts voor maken.

 

dscn468281371370034696.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Dit topic met interesse doorgelezen. Toch snap ik het niet helemaal. Ik begrijp dat een gezaaide pit een wilde boom oplevert. Nou zegt me dat niet zoveel, maar in zijn algemeenheid heb ik altijd geleerd, 'vermeerderen ipv zaaien, waarom dan nu toch zaaien? En zal zo,n boom met de goede kruisbestuiving ook vruchten opleveren?..

 

Als ie s winters Sl niet bevriest, ik stel me zoiets voor als een vijg, net niet zeg maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De essentie van het (pitten) zaaien is niet zozeer het verkrijgen van geweldige vruchten maar meer soms puur uit nieuwsgierigheid, kijken of zoiets lukt of andere persoonlijke dingetjes. Tuurlijk is het geweldig mocht er iets moois uit voortkomen, dit is mezelf gelukt met zaailingen van Kers, nectarine en perzik. Zij geven erg mooie, grote en lekkere vruchten. Er komt ook een ruime dosis geluk bij kijken want over het algemeen is de vrucht die er van af komt minderwaardig dan zijn ouder.

 

Ook heeft het pitten zaaien een educatieve waarde, kinderen vinden het algemeen heel bijzonder wanneer je een pit in de grond stopt en dat hieruit een boompje kan groeien. Pitten zaaien van appels, peren, pruimen kan ook erg interessant zijn om hiervan 'onderstammetjes' te kweken die je later kunt gebruiken om hierop te enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Een fotootje van de amandel nu. De stuik ( boompje van 220cm hoog en breed, enigszins plat gevormd, staande voor een schuur op zuid ) is inmiddels einde 3e jaars denk ? of is het al 4e jaars.

Dit vroege voorjaar 2 bloemen in gehad. Prachtige grote roze bloemen. Takken zitten nu propvol bloemknoppen. Daarom dit fotootje.

 

2015-09-20-1518961442766337.17

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onwijs gaaf dit!

 

Ik ga het ook direct proberen, in keukenpapier.

Ben erg benieuwd of iemand, persica, geedee, bit, ook al heeft kunnen oogsten?

Het valt me op dat degene (Bit) bij wie het eerst het moeilijkst ging uiteindelijk het mooiste boompje heeft

Persica is er ook nog wat uit jouw mooie strandjes gekomen?

 

Als ik het goed begrijp kun je dit zaaien van pitten ook met kers, nectarine en perzik doen?

En dan krijg je de wilde 'versie'? Bijvoorbeeld bij de perzik zou dat perfect zijn want een wilde perzikvrucht is vele malen lekkerder dan een gewone perzikvrucht.

 

Super leuk topic, ook bedankt voor de tips e.d. van persica, frank en de rest voor het delen van hun vorderingen!

 

~ADo

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij bedoel je met wilde perzik de platte perzik. bij mijn groente man liggen ook zg wilde perziken maar het zijn gewoon platte perzik rassen. wilde perzik verkoopt als een wilde zegt de groente man. in deze tijd van beton, glas en ict willen we onszelf de illusie geven van de onbedorven wilde, vrij van smetten van de moderne tijd. deze opvatting stamt al uit de romantiek. wild, wilder, allerwildst. wild eten, wild plukken, wildwatervaren enz enz. en de groenteman lacht, denkend aan de extra marge.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kon jij wel eens gelijk aan hebben. Maar het maakt niet uit van welk ras je een perzik pit zaait, het word sowieso een wilde toch?

Ook al zal die dan misschien iets anders smaken dan de "wilde" die ik gewend ben.

 

Maar ik zie dat jij je bezig houd met perzikken e.d., wat raad jij me aan als ik graag wilde perziken wil gaan oogsten van mijn moestuin?

En het liefst op wil kweken? Je hebt een kleine kans dat je een boompje aan mij kwijt kunt

 

Ik vermoed dat dit een beetje off-topic is trouwens...

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo allemaal. Heb met veel interesse jullie berichten gelezen. Zover ik weet is op deze site de enige Nederlandstalige beschrijving hoe zelf amandelbomen te kweken! Super bedankt daarvoor.

Vorig jaar was ik te laat om amandelpitten te zaaien.

Vandaag heb ik mijn eerste pitten in een bak met water gelegd.

Is er 1 van jullie die al amandelen heeft geoogst van eigen gekweekte boom?

 

Groeten van een beginnende kweker.

(walnotenbomen en robinia heb ik al wel eerder gekweekt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hallo allemaal ,ik heb gister van iemand een stekje van een amandelboom gekregen (uit Portugal).maar ik heb geen idee hoe ik dit nu aan moet pakken zodat ik er straks wat moois voor terug krijg Iemand die mij dit misschien kan vertellen?bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gister van iemand een stekje van een amandelboom gekregen (uit Portugal).maar ik heb geen idee hoe ik dit nu aan moet pakken zodat ik er straks wat moois voor terug krijg

Stekje - met wortels of kale tak?

Met wortels - dan zet het gewoon de grond in, kan in de pot of volle grond. Zonder wortels - enige optie is enten op pruim/perzik/abrikoos, als deze tak nog levend is en blijft in winterrust.

Anders - in vaas en geniet van vroege groene tak met eventueel mooi bloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Een fotootje van de amandel nu. De stuik ( boompje van 220cm hoog en breed, enigszins plat gevormd, staande voor een schuur op zuid ) is inmiddels einde 3e jaars denk ? of is het al 4e jaars.

Dit vroege voorjaar 2 bloemen in gehad. Prachtige grote roze bloemen. Takken zitten nu propvol bloemknoppen. Daarom dit fotootje.

 

2015-09-20-1518961442766337.17

Heb je ook nog een foto van hoe die er nu bij staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik maken want een deel staat nog. Vorig jaar halverwege het seizoen verdroogde al het blad en ding is nu geheel dood. Ik ga uit van afgevroten wortelhals ( nog niet gecheckt ) = woelmuizen. Ding dient nu nog voor het dragen van een aantal takken van een klimroos er een stuk naast, dus ik laat de dode spil nog even staan.

Heeft gebloeid dus, geen vruchten gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, het lijkt dat niemand er uiteindelijk mooie amandelrassen aan overgehouden heeft. Het is niet zo dat je wilde amandelen krijgt door veredelde rassen te zaaien. Het is alleen zo dat de kans klein is dat je een goed ras krijgt. Bij appels is maar 1 op de 1000 zaailingen zoet. Zoiets zal ook wel voor de amandel gelden.

 

Ik heb mijn rassen gekocht, waarbij Supernova (vaak vorstschade) en Tuono (dood gevroren) slechte zijn (wit bloemig). Ferragnes (roze), Ferraduell (roze), Amanda (bloeit iets eerder / roze) en de perzikamandel 'Robijn' doen het goed. Van Robijn krijg ik ieder jaar redelijk veel noten (met weinig inhoud. Ik hoop dat de andere rassen productiever zijn. Ze hebben goed gebloeid en ik heb bestuivers zien vliegen (solitaire bijen en honingbijen).

 

In Zuid-Limburg is het in het voorjaar wel gauw 5 graden warmer, wat dit jaar goed te zien was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb voor de leuk een paar zaden amandelen en hazelnoot gekocht bij de verfafdeling van de jumbo. Iemand enig idee of en hoe lang ik die moet zaaien in een koude omgeving? Ik heb ook een paar pruimen al een tijdje in de koelkast staan, dus die koude periode is geen probleem.

 

Groeten,

0xygen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Oxygen Ik dacht eigenlijk wel dat eerder in dit topic die kiemperiode genoemd werd. Wat ik in ieder geval deed, was in de winter in de koelkast dus in lichtvochtig zand leggen, zoals beschreven, met een maand of 4-5 kiemt dat dan in de koelkast dus. Na kiemen haal je het uit de koelkast, zet het licht, koel en uit de zon ( niet buiten, en dan later afharden en naar buiten. Dan is het april-mei en dat komt dan mooi uit, hebben ze een heel groeiseizoen om te groeien en af te harden naar hun 1e winter toe.

 

Dus nú zaaien in de koelkast lijkt me eigenlijk wat laat. Maar misschien zijn er nog anderen die het anders deden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...