Riverdale27 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Dag iedereen, Ik heb thuis heel wat kolen staan die al serieus gegroeid zijn. Savooi, rode, spruit en brocolli. Bij de spruitjes beginnen de spruitjes al te vormen en bij de rode en savooikool zie ik duidelijk al de eetbare knol vormen. De brocolli is zelfs bijna klaar om te oogsten. Nu ben ik wel als de dood voor de koolvlieg. Ik zou het bijzonder jammer vinden moest die al mijn kolen naar de vaantjes helpen want ik kijk er enorm naar uit om ze op te eten (de kolen he, niet de vliegen of hun larven ). Sowieso zou ik enkel Conserve Garden gebruiken (biologisch middel). Koolkragen lijken me te laat want de vlieg zit ondertussen in zijn tweede generatie en zal de kolen dus al wel lang bezocht hebben indien ze werkelijk in de buurt zat. Nu vroeg ik mij af: heeft het nog nut om de planten nu aan de voet te begieten? In de bijsluiter staat dat je 3 dagen na planten best zoiets doet. Maar mijn planten zitten al maanden in de grond, dus heeft dat nog wel nut? Anyway, kan ik nog iets doen om mij te beschermen tegen de koolvlieg, buiten koolkragen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Aangezien je planten al erg groot zijn, lijkt het me verstandig om niet in paniek te raken. Koolvlieg is het schadelijkst bij kleine plantjes, en aangezien we al in de zomer zitten is de kans dat de kolen onherstelbaar worden beschadigd vrij klein. Volgens de Velt-bijbel is de 2e generatie al veel minder ernstig in aantasting, omdat er meer natuurlijke vijanden zijn in de zomer. Bovendien zou ik me over de broccoli helemaal geen zorgen maken. Die is bijna klaar en heeft -mijn ervaring- nu veel meer te duchten van de rupsen. Alleen in de herfst is - volgens Velt - de spruit nog wel eens gevoelig voor koolvlieg, omdat de eitjes dan op de spruit zelf worden gelegd. Insecticide spuiten lijkt me in dit stadium overbodig, net als koolkragen. Wat altijd nog kan werken tegen vraat is het gebruik van fijne netten. Je kan insectengaas nemen tegen de koolvlieg (een oude klamboe werkt ook - of de ikea-vitrages), of fijne netten die alleen de koolwitjes tegenhouden. Werkt ook goed tegen vogelvraat bij de kolen die nog lang op het land staan (spruit, savooi). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Momenteel heb ik enkel een vogelnet erover met mazen van ongeveer 1 cm x 1 cm want de vogels vraten mijn kolen ook kaal. Dat net mag er wellicht snel vanaf aangezien de kolen toch al vrij groot zijn en de vogels ervan af blijven. Misschien pikken ze dan meteen een rupsje of twee mee, want die heb ik overal zitten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Er is maar èèn afdoende middel, dat is insectengaas er over heen. De kolen krijgen genoeg lucht,vocht en het is er onder warm. Ik gebruik het al zo,n ± 25 jaar het is een eenmalige beetje dure inverstering maar het overleeft je. Zie mijn vorige foto,s van mijn oogst. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts