Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Geen bloesem en appels

Featured Replies

Geplaatst:

Deze boompjes zijn 3 jaar geleden geplant, maar geven geen bloesem en geen appels.

Behalve het linker boompje, daar staan nu 3 appels aan, de eerste in 3 jaar.

Ze zitten goed in de bladeren.

dsc0588a64131373480046.jpg

Geplaatst:

Dag. Wat ik zie, zijn ( 2 ? ) mooie boompjes in vorm geleid. Als uitgangspunt helemaal mooi denk ik. Ik zie ook dat op de leggers ( de horizontaal geleide gesteltakken ) maar heel kort hout staat. Nu is het een en ander aan de groei, dus er zijn wat nieuwe scheuten te zien. Heb je de scheuten van het vorige jaar weg gesnoeid ? En zo ja, hoe kort op de gesteltakken ?? , op het horizontale hout dus. 2, 3 knoppen ?

Geduld. Dit najaar of vroege voorjaar herhalen ( maar niet té kort dus !! ) en er ontstaat vanzelf vruchthout / vruchtknoppen. Ook eventueel zomersnoei toepassen ( langere scheuten nu op 5 knoppen teugzetten en die in de winter op 3 terug )

Zo'n strakke vorm neemt meer tijd en geduld denk ik dan de 3 jaar die je nu hebt gehad. Maar niet te kort wegsnoeien he ? dan neem je vruchthout wég !

ps: ze staan wél in de zon overdag neem ik maar aan he ?

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor het antwoord.

stuur nog een foto mee, kan je zien dat er geen korte maar lange takken op staan.

Wim

dsc0587a39101373483374.jpg

Geplaatst:

Jawel, dat zag ik wel. dat is de top van het rechter boompje. Dat is in die boom ook het punt waar de sapstroom het makkelijkst scheuten maakt.

De sapstroom ( voeding ) dwing je in zo'n vormboom tot de onmogelijkste vormen, waardoor in plaats van groei er bloeiknoppen gedwongen gemaakt worden. Dat is het idee van vormsnoei bij groot fruit. Die top, is het punt dat de boom toch wil proberen schot te maken om te groeien. Dus daar groeit ie wel ( dit jaar )

Maar nogmaals: had je de boom afgelopen jaar tot op de gesteltakken gesnoeid ? of stukjes laten staan ? ( op de horizontale leggers dus )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.