appelsientje 60 Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Ik heb heerlijke kleine tomaatjes ik heb de plant van m'n man gekregen, nu zou ik voor volgend jaar het zaad willen hebben.Hoe moet ik dat doen? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Dat kun je zo doen:post345.html Ook voor vrij weinig zaden heeft de gist-methode mijn voorkeur. Simpel en zeer effectief: mooi schone zaadjes, zonder vruchtvlees restanten.(Direct op keukenpapier: zaden plakken erg aan de keukenrol. Zand: vond ik ook niet handig) Je tomaat kan een F1-hybride zijn. De kinderen (van het zaad dus) kunnen dan andere eigenschappen hebben dan de moeder.Bij zaadvaste (heirloom) planten heb je dat niet. Kinderen zijn dan identiek aan de moeder, net zoals bij het nemen van stekken van de moederplant. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sparrow Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Hallo,Ik maak de zaden schoon door ze even in met water verdund zoutzuur (echt heel weinig, op een kopje een theelepel 5% zoutzuur).Daarna in een theezeefje spoelen en met je vinger erdoor roeren. Op aluminiumfolie drogen. Op keukenpapier gaat ook goed, maar ze plakken zo vast.Grtz,Eric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Zand methode heeft mijn voorkeur.- Zand eerst zeeven zodat alle grove dingetjes er uit zijn- Zaden even in een zeef schoon spoelen een beetje- Zaden in een klein bakje met droog zand doen- Soms even er door 'roeren', laat het in huis een paar weekjes staan eventueel.- Gooi het geheel weer door een zeef en je houd je zaadjes weer over. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts