Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

aardappelen

rommert

Recommended Posts

En dat niet alleen Rommert, ik plant ze altijd onder zwarte plastic en laat die dan liggen. Dit houdt de aardappelen goed schoon van onkruid, ze hebben bescherming en ik hoef ze niet aan te aarden.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij hier behoorlijk zware grond hebben (loss) en de aardappels vrijwel niet uitdrogen onder de plastic. Ik denk dat je de plastic niet kunt laten liggen op zandgrond oid dan krijgen ze te weinig water.

• 2 weeks later...

Ik heb vandaag als experiment twee aardappelen in een hoge emmer gezet... Nee heb je, ja kun je krijgen....

Gewoon op balkon. Dat die aardappels zullen aanslaan geloof ik wel. Het is meer een experiment in de Zelfvoorziening. Hoe ver kom je met beperkte ruimte? Hoeveel kilo gaat er straks uit een emmer komen?? Twee kilo zou ik interessant vinden met betrekking op de beperkte ruimte die ze hebben. Zal wel niet....

Ik heb ze er net in zitten, vriendlief heeft van die bedden gemaakt en ik heb ze er in gezet, zonder plastic trouwens, gewoon iedere keer aanaarden. Ik hou ook nog eens vreselijk veel over want het was een netje van 2.5 k maar ik kon maar 15 kwijt. Die zal ik straks wel weg kunnen gooien denk ik...

groetjes Sandra

Sorrij voor de late reactie jorieke maar had jouw vraag gemist.

Ik doe niet aan aanaarden onder de plastic.

Aanaarden doet men ter bescherming van de jonge scheuten tegen de koude nachten en om later makkelijker te kunnen rooien.

De plastic neemt de eerste functie over en het rooien gaat redelijk makkelijk omdat de aardappels meestal tegen de oppervalkte aanzitten.

De pootaardappelen worden namelijk redelijk oppervlakkig geplant.

Groen worden ze ook niet want de (zwarte)plastic voorkomt dat ze bloot liggen.

maar tot hoelang moet je dan aanaarden??

Jos geeft het antwoord eigenlijk al, aanaarden doe je ivm koude nachten zo af en toe even beetje aandrukken en onkruid vrij houden en je zou heel ver moeten komen, voor mij is dit ook de eerste keer.

groetjes Sandra

owkee.

ik heb ze nu aangeaard

en ik ben erachter gekomen dat de andere aardappelen voor de late teelt voor de helft beschimmelt waren. ik heb de goeie er uit gezocht en dan ga ik die vandaag maar planten.