Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verwijzend naar de topic die ik gestart ben op de verkeerde plek: https://www.moestuinforum.nl/haai-t10334.html

Ik heb dus Perenroest in mijn hoogstam peer.

Zoals ik gelezen heb is het wel iets aan te doen, en dat ben ik dan ook van plan.

Waar ik een beetje bezorgd om ben echter, er wordt gesproken over het wegsnoeien van de geinfecteerde delen, maar dan kan ik dus net zo goed de hele boom weg halen, er zijn maar een paar blaadjes die geen vlekjes vertonen.

Is er geen manier waarop de boom nog gered kan worden?

Momenteel hangen er voor het eerst (al zijn het geen grote) peertjes in, die er op zich goed uit zien.

Heeft deze perenroest nadelige effecten op de vrucht?

Uiteraard op den duur wel, als er geen gezonde bladeren meer overblijven.

Wat ik bedoel is; heeft deze ziekte rechtstreeks effect op de vrucht of eventueel de rest van de boom?

Wat voor actie kan ik nu het best ondernemen, wil ik zo veel mogelijk van de boom sparen?

Bedankt alvast!

Kwamkwammer.

Geplaatst:

DIt jaar heeft iedereen heel erg veel last van perenroest, ook de perentelers zelf. Er zijn chemische middeltjes tegen, maar die werken niet erg goed. Ik heb laatst advies aangevraagd bij een onderzoeksbureau en in het kort stond dit in hun rapport:

• Komt steeds vaker voor, vooral bij particulieren maar nu ook bij fruittelers.
  • Bij een zware besmetting schade bij de vruchten.
  • De sporen overwinteren op de Juniperus;
  • bestreiding door de bron (alle jeneverbessen rondom de perenaanplant) te verwijderen
  • Chemische bestreiding d.m.v. een EBP of een strobilurine. (middelen niet voor particulier beschikbaar, en wij gebruiken ze ook niet )

Verder zijn ze nog bezig met onderzoek te doen naar andere oplossingen.

Moeilijk dus! Gelukkig gaat de perenboom er niet dood aan, dus ik zou niet al te drastische maatregelen nemen. Ik hoop dat de schimmels volgend jaar niet zo goed verspreiden als dit jaar.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Hallo Frank,

bedankt voor je duidelijke antwoord!

In dat geval kijk ik gewoon even aan wat er verder gebeurd.

Ik had overigens ergens gelezen dat deze schimmel in principe op iedere coniferensoort kan overwinteren, niet alleen op de jeneverbes, klopt dit denk je?

In dat geval heeft mijn Perenboom een probleem, mijn buren hebben een mooie conifeerhaag op slechts een meter of 5 afstand.

Overigens heb ik nog even rondgesurfd op je website, mijn fruitboompjes heb ik gekocht bij iemand in Boskoop, de site http://www.bomenzoeker.nl

Ik ga zo een ander topic aanmaken over bosbessen, met mijn struikjes heb ik ook een probleem wat ik niet echt kan verklaren.

Nogmaals dank!

Kwamkwammer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...