wilmer Posted July 29, 2013 Posted July 29, 2013 Mijn bramen zijn helaas allemaal niet zo mooi want ze hebben allemaal bruine, onrijpe puntjes die aan het rotten zijn.Googlen levert mij op dat het waarschijnlijk de bramengalmijt is. Nu zijn er ook vruchten die er best mooi uitzien, maar dan één slecht puntje hebben. Weet iemand of het kwaad kan die bramen rauw te eten? En in jam? Mijn perenboom heeft trouwens ook allemaal zwartje blaadjes danzij galmijten, weet iemand hoe het kan dat mijn tuin daar blijkbaar zo gevoelig voor is? En is spuitzwavel echt de enige oplossing of heeft iemand nog een ander middel? Quote
wilmer Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Niemand? Er zijn hier toch zat mensen met bramen en als ik google hebben heel veel mensen ook die puntjes? Quote
Bit Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Het is toch best normaal dat er in een oogst bramen, er ook een hoop bramen tussen zitten met harde delen , of wat veel meer voorkomt in de zwarte braam: 1 of meerdere rode besjes ( een braam is eigenlijk een groep van heel veel besjes ) Die rode besjes rijpen niet meer verder af naar zwart, kunnen zuur zijn , kunnen hard worden , uitdrogen, whatever. Ja. Is normaal. Of dat de bramengalmijt is, weet ik eerlijk gezegd helemaal niet. Ik eet de braam toch wel. Is het aandeel "niet lekkere stukjes "te groot, eet ik hem niet. Maar heel simpel, omdat de braam dan niet zo lekker is. Zeker niet omdat je er anders wat van zou krijgen hoor. Wormen bedoel je ? Ik kijk meestal wel even of er iets beweegt in de vrucht ja. Doe ik overigens eerder nog bij frambozen ( larven ) maar die heeft de braam soms ook ja.Larven zijn zeer eiwitrijk trouwens Quote
wilmer Posted July 30, 2013 Author Posted July 30, 2013 Bedankt voor je antwoord, dit is hoe veel bramen er bij mij uitzien: http://4.bp.blogspot.com/-Y3ZNVZx_cAg/ThC3PSocsgI/AAAAAAAAEhM/t1hQxZFvgvk/s320/bramengalmijt.jpgIk dacht als daar dan dus eitjes van zo'n galmijt inzitten, wil ik die dan wel eten? De bramen die er slecht aan toe zijn gaan uiteraard wel weg. Quote
Bit Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Ja. oké. Dan is de aantasting best wel rijkelijk aanwezig ja. Wat niet lekker is niet gebruiken dan, zou ik doen. Maar ziek wordt je er niet van ofzo hoor.Voorkomen weet ik niet. Er is vast wel wat tegen in de handel. Maar toch eigenlijk meestal niet nodig bij een braam ( = wel erg zorgeloze plant bij goede standplaats en voldoende voeding aanwezig. Bramen zijn vreters. Stikstof vreters ( nu geen stikstof meer geven overigens )) Quote
Recommended Posts