Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zoek een boek.

Recommended Posts

In het topic 'mooiste moestuinboeken' heb ik mijn eerste verloren moestuinboek teruggevonden. Even een nieuw draadje opgestart, want het was wel off topic.

In het kort: ik heb een kwart eeuw geleden mijn moestuinboeken uitgeleend, maar door brand nooit meer teruggekregen. Ik probeer ze nu weer terug te vinden, het eerste boek 'de gezonde moestuin' van Meta Strandberg is inmiddels weer in mijn bezit. 'Leven van het land - niets verspillen en gezond blijven' van Seymour ben ik inmiddels op het spoor.

Het probleem is vooral dat ik titels ben vergeten. Ik ga alles opnoemen wat ik van een boek weet, in de hoop dat iemand dan weet om welk boek, om welke titel het gaat en dan gaat de rest vanzelf: Marktplaats etc.

Mijn vraag aan jullie is dan ook of je wilt helpen deze boekjes voor mij op te sporen!

1

Een kleine pocket ven 'Sluis zaden' door een senior tuinier geschreven.

Jaren 1960 dacht ik.

Er was toen ook een uitgave over bloementuinen uitgebracht, dacht ik.

Het voorste kaft was bij mijn boekje al jaren verdwenen (echt stukgelezen), maar ik denk dat het iets met geel en rood was, tekening of foto van een spittende man.

Zwart-wit foto's.

Tekeningen weet ik niet meer, denk het wel, zwart wit.

Ouderwetse manier van tuinieren, er staat ook iets in over tuinbedden van 1.20 m breed, dat zou het makkelijkst te bewerken zijn (deze methode ben ik helemaal gaan toepassen).

Ouderwets taalgebruik.

2

Een kruidenboek uit de jaren 1970 dacht ik.

Lichtkleurige pocketkaft, denk een aquarel erop van een kruidenplant.

Schrijfster had maag-darmcatarre en daar ging een groot deel van de inleiding ook over (wat ik toen een beetje merkwaardig vond) en dit is dan meteen het punt van aanknoping hoop ik, de rest is allemaal heel vaag.

Kruiden alfabetisch dacht ik.

Tekeningen in kleur, ik dacht niet van ieder kruid.

3

Een hele dikke pocket met een drukke tekening op het kaft.

Engelse schrijfster, die erg veel uitweidt, veel herhalingen en veel 'zo doe ik het zelf' en dan weer heel veel tekst en uitleg.

Maar wel een leuk boek, inspirerend.

Tekeningen of foto's weet ik niet meer, ik dacht kleurtekeningen.

Edit: het woord 'chutney' komt geregeld in het boek voor...

Als me nog wat te binnen schiet zet ik het er wel bij.

Bedankt voor het mee puzzelen alvast.