JONIDR Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Hallo, ik heb in mijn tuin een druif staan van rond de 15 jaar oud, de hoofdstam(rank) is ongeveer 5 meter lang en er is eigenlijk nooit wat mee gedaan dan gesnoeid tot op die hoofdrank. Nu groeit hij elk jaar alle kanten op met nieuwe scheuten van soms wel 3 meter lang, die knip ik dan vervolgens maar weer weg. Kan ik (na jaren verwaarlozing) deze plant nog redden, en dusdanig snoeien dat er gewoon weer druiven aan komen. Maw hoe voorkom ik dat er mega veel nieuwe takken aankomen die maar doorgroeien. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Welkom op ons forum. Jawel, het is goed mogelijk zo'n oude druif weer in productie te laten komen. Eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.Vereiste is wél dat je vanaf nu enige zorg wenst te besteden aan de plant. In de zin: het vereist snoei. Begeleiding. Dus aandacht , dus tijd. Je hebt een lange hoofdstam. Dat noemen we even de gesteltak. Je bepaalt dan nu, hoe lang die moet zijn. Je moet je een voorstelling maken hoe groot de plant mag zijn volgend jaar met trossen.Dan ga je nu ( zomersnoei ) alvast de helft van alle zijscheuten die op de gesteltak zitten halveren in lengte. Laat er een meter aanzitten. Komt niet zo nauw. Met 2 weken doe je dat ook met de andere helft van alle zijscheuten. In 2 weken tijd ( in 2 behandelingen ) heb je dan je oerwoud al gedecimeerd, maar niet zó, dat je je druif kapotsnoeit. Je kan ook wel een aantal ( helaas heb je geen foto, dus dit moet je zelf even inschatten ) scheuten nu helemaal wegsnoeien omdat ze te veel zijn. Dan gaat de druif verder groeien nog deze zomer. die groei kan je na een tijdje toppen of wegsnoeien tot 1 blad boven de eerder gesnoeide plek. Je kan dat meermaals herhalen.Dan wordt het november. Je kan nu als het blad er af valt ál die zijtakken van 1 meter terugsnoeien richting de hoofdstam / gesteltak. maar niet helemaal óp die tak. Je laat 3 of 4 ogen zitten.Je houdt dan een gesteltak over met allemaal kort hout van zeg 30-50 cm lengte over. Heb je dan wel heel erg veel van die takken, kan je er nog een paar helemaal wegsnoeien tot op de gesteltak. Op die korte takken die je over hebt, gaat de druif in het voorjaar april uitlopen. heel veel zijtakjes maken, die al snel in mei bloemtrossen tonen. Ook daarna is er weer snoei nodig, maar dat valt buiten je huidige vraag.succes ! ps. Zo zou ik het doen. Er zijn meerdere benaderingen.vraag gerust als iets niet duidelijk is , of naar het waarom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts