JohnT Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Daar ik met zoeken geen antwoord kon vinden op mijn vraag plaats ik mijn vraag hier. Overigens mijn eerste vraag op dit forum . Zoals in mijn introductie al gemeld ben ik in het bezit van een plantenkas met daarin een komkommer zomaar omdat ik het leuk vind.In het begin komen er een aantal mooie komkommers aan maar daarna is het over met de pret, overigens doet dit probleem zich nu voor het eerst voor. Vorig jaar nergens last van gehad. Het is ook de tweede komkommerplant van dit jaar die dit verschijnsel toont. De goede komkommer zoals deze eerst van de plant komen. Het probleem, het minikomkommertje wordt bruin en val af. Het verschil met andere jaren is alleen de meststof en natuurlijk het slechte voorjaar. Maar van een slecht voorjaar is nu geen sprake meer en de plant groeit als komkommer. Hoop dat iemand mij kan helpen. JohnT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Begint het met de vruchten of met de steeltjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnT Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Nee het vruchtje, lijkt mij het wordt in zijn geheel bruin. Het droogt op en verschrompeld. Maar wat is het verschil? JohnT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnT Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Fotootje van het probleem dichtbij, het steeltje van het vruchtje is nog groen. JohnT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tekj Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Ik lees even mee. Ik heb hier last van gehad, inmiddels niet meer. Ben benieuwd wat het is. Ik vermoed zelf iets van verdeling van energie in de plant. Relatief kleine plant die zich richt op de groei van de plant en dan gevormde vruchten afstoot? Nu hangen er meer dan 10 aan en heeft veel meer blad en lengte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Het geel worden van de jonge komkommertjes heeft vaak te maken met de bodem en/of wortelgestel (beperkte opname van voeding/water). Meestal komt dat door een te natte of juist te droge grond (nu of in het verleden). Maar het geel worden kan ook veroorzaakt worden door te veel of te weinig mest (met wat, wanneer en hoeveel heb je bemest?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Ik heb ook last van veel afvallende minikomkommertjes. Mijn idee is dat de plant sommige vruchten afwerpt om energie te behouden voor de andere vruchten. Ook kan het volgens mij zijn dat de bloem bevrucht moet worden door insecten. Dit kan je zelf ook met een kwastje doen. Wanneer ik dat doe bij een bloem, groeit het vruchtje uit tot een grote komkommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnT Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Ik bemest ongeveer om de anderhalve week soms twee weken met vloeibare plantenmest voor moes en siertuin. Wat ik wel doe is best wel veel water geven want die grote komkommers slurpen veel op is mijn redenatie. De plant staat in een een pot en deze weer in een bakje waar ik dan een bodempje water in doe. De plant kan dan naar behoefte het water opnemen. Het bakje is vaak binnen een uur alweer leeg. Als ik minder water geef hangen de bladeren slap, voor mij een teken dar de plant dorst heeft. JohnT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts