Jump to content

Recommended Posts

Posted

Begin dit jaar heb ik in Luxemburg een paar zaden gekocht (goedkoop en kwaliteit). Zo kocht ik ook stangenbohnen (snijbonen). Zie foto 1.

Nu heb ik al heel veel bonen aan mijn plant zitten(foto 2.), maar die lijken totaal niet op de bonen op het plaatje. Moeten ze nog zo worden, die kleur etc. of zijn er gewoon verkeerde zaden in gedaan wat ik me niet kan voorstellen. 2013080210220634191375432336.jpg2013080210214123711375432344.jpg Graag antwoord!

Posted

Hai doperwtje,

aan de randjes worden je bonen wel geel, dus misschien dat dat verder ontwikkeld als de bonen rijper worden. Waar ik verbaasder over ben is dat het snijbonen zijn, aangezien het plaatje op het zaadzakje veel meer op sperziebonen lijkt. Niet dat mijn kennis van duits erg groot is, maar wordt er niet stokbonen (dus klimmers) bedoeld met stangenbohnen?

Posted

Ja dat dacht ik eerst ook toen ik ze kocht, maar op google vertalen staat er toch echt snijbonen. Mijn planten lijken ook erg veel op snijbonen, maar de bonen op het plaatje gewoon niet...

Posted

Het zijn net genoeg snijbonen om een maaltijd klaar te maken voor vier personen (mijn moestuin is 60x180 cm...) Dus ik vind het jammer

dat als ik ze nu ga proberen, dan heb ik niets meer over... Iemand nog ervaring met deze zaden van Maier's ?

Posted

Zou ze niet le lang laten hangen , als ik je eigen foto zo zie. Als het sperciebonen zijn ( en dat zie ik eigenlijk op je foto hoor ) zijn ze niet meer lekker als je ze langer laat hangen.

Posted

Dit zijn duidelijk gele sperziebonen. Waarom het stanghenbohnen worden genoemd kan ik niet zeggen. En dat ze niet geel zijn..in dit geval was je aankoop misschien goedkoop, maar geen kwaliteit...

Zoals gezegd..je bent al laat met oogsten zo te zien...

Edit: ik heb de vertaling even andersom gedaan: van Nl naar DE..snijboon in het Duits is volgens MWB schnittbohne...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Posted

Hmm... een schamele oogst. Mijn vader zegt dat je alleen de bonen hierbij moet opeten, maar daar ben ik ook niet echt zeker van. Het is een

halve snijboon/sperzieboon/boterboon . Drie aparte manieren van klaarmaken dus. Welke zou het beste zijn...? De schil is trouwens best hard en harig.2013080419092017401375636504.jpg

Posted

Ehmm.. Tja ... Ik en wat andere mensen zeiden : oogsten !. Maar dat was aan de hand van de foto die je eerst plaatste. Daar zagen de bonen er echt groot genoeg uit.

Die kleintjes had je echt nog beter even kunnen laten hangen toch ?

De grotere oogsten , opeten, proeven, als sperzieboon denk ik, en dan in meerdere gangen steeds de grootsten oogsten. Dan heb je in de komende 3 weken een paar keer een leuk maaltje.

Hoeveel planten had / heb je staan ?

Die kleintjes had je echt nog even moeten laten hangen toch ?

Wat is dat toch lastig zeg , zo via internet. We dachten echt dat ze zo groot waren als op foto 1

Posted

Deze bonen zijn niet bepaald klein hoor (inderdaad lastig via internetk), op de foto ziet dat er misschien zo uit. Ze zijn best groot.

Ik denk dat ik ze morgen klein ga snijden en dan koken en samen met wat bietjes ga opeten. Ik heb iets van negen planten. drie per stok en ongeveer twee meter hoog. Ze zijn nu wel geler, maar niet zo mooi geel als op het plaatje... nouja. ik schrijf morgen wel hoe ze smaken..

Posted

Die heb ik ook staan,en ze worden echt niet zo geel als op het zakje.Maar vergeleken bij de sperzieboontjes zijn ze wel weer wat gelig.Ik mik alles bij elkaar,de gele bij de sperzibonen en de bonen blauhilde er ook bij,Heb ik net een pannetje vol.

Posted

Ze waren verrukkulluk! Samen met bietjes op en een karbonaatje. Smullen! Ze smaken het meest naar sperziebonen, maar toch zit er nog een ander lekker smaakje aan. Veel lekkerder dan uit de supermarkt!