Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paprika en peper verschrompelen

Recommended Posts

We zijn echte stadsmensen die gewend zijn om alles bij de supermarkt te kopen, maar hebben een nieuwe hobby gevonden.

Tomaten, paprika en pepers te planten.

Tomaten lukken (tot nu toe) aardig, maar de paprika en pepers hebben wat problemen.

Ze zijn nog niet rijp, maar verschrompelen al.

Ze krijgen goed water, staan aardig in de zon en ik denk zelf dat het misschien verkeerde of te kort voeding is van de grond waar ze in staan.

We hebben potgrond gebruikt en ze krijgen pokon. Tip van een tuincentrum, maar volgens ons is dit dus niet juist.

Wie weet wat we moeten toevoegen om de paprika en peper strak in hun vel te krijgen?

Ik heb dit probleem dit jaar ook gehad, en dat was juist nadat ik had bij gemest (vanwege stikstoftekort). Ik had last van gelige bladeren, amper groeiende planten, maar had wel al een paar mooie grote pepers hangen aan de kleine plantjes. Ik had me een beetje vergist in de samenstelling van mijn mestkorrels, gebruikte ze als koemestkorrels, maar de inhoud bevatte bijna zoveel voeding als kunstmest (Maxima zou gezegd hebben: hij was een beetje dom).

Na dit bij mesten 'ontploften' de planten qua groei: veel donkergroen blad, wat slapper dan normaal (deze rijke sapstroom trok ook direct luizen aan), en tijdens deze groeispurt verschrompelden na de bloei alle nieuwe pepertjes.

Inmiddels is de groeispurt redelijk uitgewerkt, zijn de luizen weg, en zitten er aan de planten een nieuwe lading jonge pepers die zich normaal lijken te ontwikkelen. De balans lijkt dus terug te keren.

Men zegt over pepers: niet teveel mest. Ik denk dat het verschrompelen (bij mij en mogelijk ook bij jou) een gevolg was van teveel voedingsstoffen. Mogelijk is ook in de toekomst wat tragere mest, zoals organische mestkorrels die langzaam voeding afgeven, een beter te hanteren bemesting dan vloeibare. Mogelijk dat iemand wel goede ervaring heeft met pokon bij pepers, maar dan zou dit een (veel?) lagere dosering moeten zijn.

Pokon is een korrelmeststof met npk 12-10-18...?

Ik vind korrelmeststoffen sowieso niet goed.

Afhankelijk van de temperatuur en watertoevoer wordt de voeding snel of traag in de bodem opgenomen.

Dat maakt het onmogelijk om echt te doseren.

Ik zweer bij Chilifocus (npk 2-1-4)

Dat is een vloeibare voeding, gemaakt voor pepers maar ik geef het ook aan m'n tomaten, meloenen en mais.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Nee geen foto's, ik heb de paprika's en pepers verwijderd, want er zitten allemaal nieuwe knoppen aan en ik probeer die nu maar een kans te geven. De pepers die nu bijna volgroeid zijn verschrompelen nog niet. Ze zagen eruit alsof je gekochte paprika's cq pepers te lang laat liggen, dan gaan ze ook verschrompelen (door het uitdrogen?). Het enige verschil was dat deze paprika's en peper nog lang niet volgroeid waren en voldoende vocht krijgen. Ik heb nu voeding voor tomaten gekocht, want dat zou ook goed zijn voor paprika en peper en ze staan allemaal samen in bakken. Deze leken blijven dus gewoon verder proberen hahaha