Jump to content

Borax; geen fijn ingrediënt in cremes

Sandrina

Recommended Posts

Ik heb een boek waarin allerlei cremes en lotions staan beschreven, echt heel makkelijke 'recepten'. MAAR in bijna elk recept staat dat borax nodig is. Heel klein beetje maar een snuifje of een theelepel. Zoekend op internet kom ik er achter dat het giftig is (hoezo natuurlijk?)

Nu heb 2 vragen:

Wat doet borax? Wat is de werking/

Is het echt noodzakelijk in cremes?

P.S. Het is geen conserveringsmiddel; dat is Natriumbenzoaat en dat heb ik al in huis.

Ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.

Bijvoorbaat dank, Sandrina

Het heeft antischimmelwerking, licht blekende ondersteunende werking of buffer............en het is heel natuurlijk hoor, gewoon een in de natuur voorkomend mineraal......maar zoals gewoonlijk denken velen dat natuurlijk synonim is met veilig, non toxic etc...... De beste giffen zijn te vinden in de natuur Een snufje is absoluut niet giftig, je moet er nogal wat direct van innemen om er ziek van te worden of te overlijden..........je kunt het ook weglaten natuurlijk.......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Even een vraagje...je hebt problemen met Borax maar je gebruikt wel natriumbenzoaat wat toch als kinkje in de kabel heeft dat het in verdacht staat dat het bvb mitochondria aan kan tasten....

Mja...

MVG

danuta

MVG

Danuta

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen cremes, lotions etc gebruik........het enige wat ik wel eens gebruik is een make up remover en dat was het wel..nope ook geen handcreme, ellebogencreme, voetencreme en wat voor cremes men ook gebruikt.........shampoo een beetje dove douchegel en dat was het dan wel.....dus ik heb ook geen behoefte om het te maken (wat mij wel leuk lijkt maar wat moet ik er verder mee ??? )...wat ik dan weer wel doe is Aspartaam gebruiken, in de Pepsi Max en mijn koffie....grijns...ik doe nooit mee met welke flair van angst ook in de gezelschap opgehitst door allerlei berichtgevingen die gestoeld zijn op weer andere angstmakende berichtgevingen die nogal uit hun verband getrokken zijn meestal...

Ik heb zelf geen problemen hoor met NB, maar het klonk een beetje vreemd naast de antipatie tegen Borax....... (wat vroeger zo'n beetje in elk zeeppoedertje, creme zeep, etc zat, nu in Amerika niet meer terwijl volgens mij PG er groot mee is geworden, naja met behulp van dus....want ze vinden het ongezond maar het is wel weer toegestaan in Kaviaar....rare amerikanen:))

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Je hebt waarschijnlijk een Amerikaans recept.

Borax mag in Nederland (Europa) niet meer verkocht worden omdat het giftig is, net zoals er andere producten zijn die in Europa niet zijn toegestaan.

Het is niet noodzakelijk in crème. Als conserveringsmiddel gebruiken we hier meestal parabeen.

Je hebt waarschijnlijk een Amerikaans recept.

Borax mag in Nederland (Europa) niet meer verkocht worden omdat het giftig is, net zoals er andere producten zijn die in Europa niet zijn toegestaan.

Het is niet noodzakelijk in crème. Als conserveringsmiddel gebruiken we hier meestal parabeen.

Ehmm...ik zou niet weten waarom je in Nederland geen Borax zou kunnen kopen....kost een euro of 5 per kilo, bij zeer ouderwetse drogisterijen voor basics kun je het zelfs per ons kopen, een eurootje geloof ik....

In Nederlandse cosmetika kom je het tegenwoordig volgens mij niet meer tegen maar Borax op zich is zeker geen verboden middel.......anders pak Kaliumcarbonaat....ongeveer zelfde werking , niet giftig...

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Borax mag sinds een paar jaar niet meer in cosmetica gebruikt worden (verhandeld dan, thuisproductie is niet te controleren)

Borax is ook een emulgator, die vetzuur en vocht tot een verzeping brengt. Zomaar weglaten... hmmm ik zou gewoon een ander recept zoeken, niet zomaar dingen weglaten.

Enne... een kilootje Borax in huis is iedereen aan te raden... zo multifunctioneel. Mag gewoon verkocht worden.

Jasmin: dat 'zomaar dingen weglaten' ben ik ook geen voorstander van; ben je druk bezig wordt het nog niks doordat je het recept veranderd hebt.

Daarvoor wilde ik ook de werking weten van borax; een emulgator zeg jij, is dat een soort van bindmiddel? Dan heb ik het wel nodig in dat recept.

Ik kan bijna geen creme of lotion vinden zonder borax erin verwerkt (in dat boek)

Een emulgator bindt vocht (water) met vet. Essentiëel natuurlijk in een creme. Ik weet niet of er nog een andere emulgator in je recept zit.

Ik heb nog nooit Borax gebruikt in een creme, dus ik weet alleen op papier dat het een soort verzeping oplevert. Maar ik heb wel ervaring met natriumhydroxide voor gewone verzeping, en als ik dat doortrek... zou ik me geen zorgen maken over de Borax. Het verzepingsproduct na afloop van het proces is niet meer gelijk aan de basis producten bij aanvang van het proces. Het chemische proces verandert dus de producten en hun eigenschappen.

Jasmin ik heb een heel boek vol met fijne recepten, maar (en daar ga je weer) doordat er nogal lastige /lastig verkrijgbare ingredienten in vermeld staan, ben ik er nog niet aan begonnen.

Ik zal het recept schrijven wat ik als eerste wil maken.

Gezichtslotion met goudsbloemen:

100ml (6 eetlepels) verse goudsbloemblaadjes

2 eetl gdr. kamillebloemen

400 ml gedisteleerd water

1/2 (halve)theelepel borax

1 snuif natriumbanzoaat (naar keuze)

hak de bloemblaadjes en vermeng met de kamillebloemen.

kook het water en giet dat op de bloemen. Schenk dat alles in een fles, sluit het af en laat staan op een lichte plaats. Laat 1 dag staan;

na 24 uur borax toevoegen; goed schudden. evt conserveringsmiddel toevoegen in heet water oplossen en samen met de borax toevoegen.Laat nog eens twee dagen staan, zeef het en schenken in een schone fles. koel bewaren.

Wat ik ook wil maken:

Goudsbloemcreme:

10 gr witte was

3eetl amandelolie

2 eetl tarwekiemolie

1 eetl glycerol

4-5 eetl goedsbloemextract (= 75 ml )5 eetl goedsbloemblaadjes) + 125 ml hete gedist water 3 uur laten trekken en zeven)

halve theelepel borax

1 snuif natriumbanzoaat

smelt de was en verwarm de was/oliën au bain marie tot mengsel glad en helder is.

verwarm extract tot dezelfde temp als oliemengsel. niet koken.

Roer borax + evt NatriumBenzoaat door extract.

giet de glycerol door oliemengsel en roer voorzichtig.

neem kom uit waterbad en voeg het extract toe onder regelmatig en krachtig kloppen.

roeren tot mengsel is afgekoeld. Pas dan creme in schoongemaakte potten scheppen. bewaren op koele plaats.

Dan zijn toch wel de zaken waar ik mee wil beginnen.

Dank voor het meedenken, Sandrina

Het tweede recept is anders dan het eerste. In het eerste wordt de Borax toegevoegd, en zie ik geen vet, en heeft het niet de functie van emulgator.

Dat klopt! Waarom zou het er dan bij staan?

Borax slecht voor de vruchtbaarheid??? Haha nou Dáár heb ik géén last van; ben grootmoeder van 4 en heb al 10 jaar geen baarmoeder meer. Dus dat loopt geen gevaar.

Ik ga voor de Kaliumcarbonaat. Schijnt dat je daar ook minder van nodig hebt.

Of je orienteren op een ander type recepten. Tot voor kort was er een fantastisch forum voor zeep en cosmetica (sommigen van dit forum zaten daar ook), maar dat is helaas ter ziele gegaan, stekker er uit. Dat zat bomvol goede en degelijke info.

Het boekje Cremes en milde zepen van J.Pütz en C. Niklas is goed. Ik kocht het bij drogisterij de Lange in Rotterdam, die ook een webshop hebben. Deze recepten zijn grotendeels (of geheel.. ik heb het niet gechecked) gebaseerd op Tegomuls en Lamecreme. Eetbare emulgatoren.

Boekje (een soort ringbandje) kostte me hooguit 9 of 10 euro. Ook heel veel diepere informatie op chemisch niveau.