aalterse-willy Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Wij hebben heel wat pronkbonen staan, geven mooie rode bloemen en zeer lange bonen.Maar we weten niet echt hoe we die kunnen klaarmaken of bewaren. We hadden die nog nooit eerder dus een beetje hulp is zeer welkom. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
weknow Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Precies hetzelfde als sperciebonen. Koken (ca. 10 -15 minuten); stomen (idem); evt. met gebakken uitje en beetje muskaatnoot, wokken..... en nog veel meer bereidingswijzen en recepten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
wilmer Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik snijd ze in stukjes van een centimeter en kook ze met de sperziebonen (prinsesseboontjes) mee net zo lang, en ze proeven ook ongeveer hetzelfde.Alleen de rode boontjes aan de binnenkant, die heb ik nog niet gegeten want ik weet niet goed wat ik ermee moet. Quote
jasmin Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Ik heb ze nooit anders gegeten dan als snijboon, ongeveer 2mm stukjes. Iets grover dus. Maar dat is ook omdat ik in mijn vorige tuin niet elke dag kwam, en die bonen ook wat taai gaan worden als je ze iets te laat oogst. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jasmin Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 O ja,... dat is waar ook.... je kan ze ook als droogboon eten. Hebben we ook nog gedaan. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
HuubvG Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 De rode pronkboon is hier in het noorden van Nederland een sier-variëteit van de witbloeiende pronkboon ( in Groningen: 'pronkeboon' ), met iets minder goeie smaak; meer bedoeld om de boel wat op te kleuren en fleuren. Maar het is dus een snijboon. Meestal laten de Groningers de pronkbonen helemaal uitgroeien en drogen, en maken van de gedroogde dikke zaden 'pronkebonensoep'. Het recept is ongeveer als bruine bonensoep of erwtensoep, maar dan met een uitgesproken eigen smaak. Ik was helemaal verrukt toen ik 40 jaar geleden hierheen kwam en het voor het eerst proefde. Zoek recepten en probeer het! Quote
Danuta Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Heet hier Käferbohnen en worden gekookt gegeten in heel veel schotels maar ook gekookt en daarna op zuur gezet, de droge bonen dus......de jonge bonen gewoon als sperziebonen eten.....iets oudere bonen als snijbonen en de rest lekekr laten drogen aan de stam... MVG Danuta Quote MVG Danuta
wilmer Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Maar nog even voor de zekerheid, als jullie ze als snijboon eten, kook je dan de rode zaden wel of niet mee? Quote
HuubvG Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Wilmer, de bloemen zijn rood, de zaden zijn dacht ik gewoon wit/creme. Als je ze als snijboon bereidt, zijn de zaden nog niet zo dik, maar geven al een goede smaak af. lekker mee snijden & koken! Quote
Danuta Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Hi Huub als het echte pronkbonen zijn( Käferbohnen) dan zijn de bonen op een gegeven moment donker van kleur, gemeleerd roodbruin/donkerpaars met oud roze vlekken of vlekjes..wanneer ze precies de donkere kleur krijgen weet ik niet....... MVG Danuta (ik maak hier zo even een jonge open om te kijken welke kleur de jonge boon heeft....) Quote MVG Danuta
wilmer Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Bij mij hebben ze al vanaf vrij klein een rood schilletje. Rood staat bij mij voor giftig om een of andere reden, dus dat zou ik normaal niet eten. Quote
HuubvG Geplaatst: 8 augustus 2013 Geplaatst: 8 augustus 2013 Ja, ik had dus niet moeten antwoorden op de rood bloeiende, want die heb ik zelf nooit, sorry!De wit bloeiende heeft wel witte peulen.http://nl.wikipedia.org/wiki/Pronkboon Quote
Danuta Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 @ Wilmer...dus je eet ook geen paprika, tomaten, aardbeien, bessen etc....?? Rood staat niet altijd voor gevaarlijk in de natuur hoor, genoeg rood wat lekker en veilig is zoals pronkbonen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
wilmer Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 Ja ik zeg ook niet dat het logisch is, maar zo'n groene boon met een rood zaadje erin, dat ziet er toch niet helemaal veilig uit voor mij om een of andere reden. Maar voortaan eet ik ze lekker mee! Ik leer elke dag wat nieuws hoor, ik eet nu ronde gele komkommers, bloemen en allerlei ander geks wat ik hier geleerd heb Quote
Danuta Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 Ah, ik had dit jaar ook de gele ronde komkommers, waren zeer lekker, ook ingemaakt als Ijskastzuurtje ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
weknow Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 Wilmer schreef: Ik leer elke dag wat nieuws hoor, ik eet nu ronde gele komkommers, bloemen en allerlei ander geks wat ik hier geleerd heb Herkenbaar! Raar he: Hoe groente en fruit er uit zou moeten zien, wordt bepaald door de kleine selectie die in supermarkten en zo verkrijgbaar is en daarmee "denken" we allemaal dat dat normaal = gezond = lekker is. Tomaten rood, komkommer lang en nat en zonder pitten, wortels zijn.....denken we dan. Er is een eeuwenlange traditie van gewassen telen, vaak plaatselijk verhandeld of door de mensen zelf. Daarin is veel meer voorhanden dan het hele kleine assortiment in de winkels, dat er vooral mooi moet uitzien", uniform in uiterlijk, en lang te bewaren is en makkelijk in grote hoeveelheden, zonder veel werk en tegen concurrende prijzen, te telen. Tientalle jaren geen lekkere tomaten meer geproefd, zoals vroeger de "soeptomaatjes" op de markt, die allemaal verschillend smaakten totdat ik weer, rijp geplukte, zelfgeteelde tomaten proefde. Vers en een scala in smaken en vaak veel smaakvoller uit eigen tuin! En dan heb ik het nog niet over gewassen die (bijna) niet in de winkel te koop zijn: Snijbiet of nieuwzeelandse spinazie of meiraapjes of peultjes of basilicum....om maar wat te noemen van wat er sindsdien allemaal vast op ons menu staat! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
HuubvG Geplaatst: 9 augustus 2013 Geplaatst: 9 augustus 2013 En pronkbonen weknow, ken je ze ook? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2013 Ho die pronkbonen Ik had er wat getrokken, met en zonder zaden er in, en deze versneden in stukjes van ongeveer een halve cm.Zagen er goed uit en roken ook echt naar bonen.Bij het koken gen enkel probleem, de losgekookte zaadjes gaven zelfs een mooi rood, geaderd tintje mee aan de donkere bonen. Eens we aan het eten waren bleek echter dat er veel zeer harde schillen in zaten, iets wat ik bij het snijden niet gemerkt had, die zagen er glasachtig uit en niet kapot te bijten. Denkelijk van de dikste bonen, de jonge zullen dat nog niet hebben.In ieder geval moet Moeder de vrouw ze niet meer, ze mogen blijven staan tot ze echt zaad dragen en droog zijn, dan kunnen ze in de soep. Om alle discussies te vermijden, de zaadjes van mijn pronkbonen zien er reeds van in het prille begin donkerrood uit, gevlekt en met bleke adertjes.De boontjes welke we gewoon zijn zijn veel lekkerder, vinden wij toch. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Danuta Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Hi Willy, pronkboontjes die je wilt eten als sperzieboontjes moet je plukken voor er echt een duidelijke zaad aanwezigheid te zien is, dus jong plukken als er echt nog geen bollingen zitten ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
mw vogel Geplaatst: 2 september 2013 Geplaatst: 2 september 2013 Willy, haal de vrouw over om je pronkers nog een tweede kans te geven! Ik ben het helemaal eens met Danuta: sterker nog, de jonge pronkbonen zijn boterzacht en het beste wat je ooit als spercieboon hebt gegeten Ze bloeien heel lang door, dus je kunt nog volop blijven plukken. De te dikke laat je inderdaad beter hangen voor de inhoud.Ik pluk ze als ze maximaal een cm breed zijn en een hand lang.Laat het nog even weten als het is gelukt Quote
Katarina Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 De jonge pronkboontjes in de peul kunnen knalroze zijn. De grote zijn inderdaad prachtig paars gespikkeld op een roze ondergrond. Maar hoe droog je ze? Bij mij werden ze snel bruin en muffig.En koken? Voor soep? Quote
wilmer Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Bij mij worden ze niet bruin en muffig als ik ze in de peul laat drogen en dan pas er uit haal. Als ik ze uit de peul haal terwijl die nog groen is, dan zien ze er hetzelfde uit, maar zijn ze binnen de kortste keren inderdaad bruin. Quote
Katarina Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Nee, Wilmar, klopt. In de peul blijven ze goed, maar nu heb ik ze uit de grond gehaald en wil ik ze vewaren. Zou dat ook in de peul moeten? Quote
wilmer Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Ik doe het ook voor het eerst dit jaar, maar wat ik heb gedaan is de bonen pas uit de peul gehaald nadat die bruin was geworden en droog. En dat lijkt tot nu toe beter te gaan. Ik geloof dat je ze dan ook nog even moet invriezen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Quote
thea Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 De bonen eruit halen en op een papier of doek leggen te drogen.Als je ze wilt bewaren dan in de koelkastla na het drogen en 1 nacht in de diepvries. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.