Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadjes sikkim komkommers verzamelen


wilmer

Aanbevolen berichten

Ik heb dit jaar sikkim komkommers en eigenlijk vind ik dat wel een hele fijne plant want hij geeft veel komkommers en je hebt er geen omkijken naar en ze zijn lang houdbaar.

Maar hij staat tussen de courgettes, normale komkommers, gele ronde komkommers en Mexicaanse augurk.

Nu weet ik wel dat als ik het helemaal goed wil doen, ik ingewikkeld moet gaan lopen doen met bestuiven e.d. voordat ik zaadjes kan verzamelen. Maar daar heb ik geen tijd voor / zin in. Dus is mijn vraag, hoe groot is nou eigenlijk de kans dat ik een 'pompurk' tref als ik de zaadjes ga zaaien? Of kan het ook wel goed gaan? Of kan ik een spannende kruising treffen? En hoeveel procent van die kruisingen zijn leuk eigenlijk, is het zo dat je 10% kans hebt op dezelfde plant, 89% op een ongecshikte plant en 1% op wat leuks, of wat is eigenlijk jullie ervaring hiermee?

Als de kans heel klein is dat het lukt, koop ik liever zaadjes namelijk, maar als er een kans is dat het wat leuks wordt, wil ik het wel eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou willen dat ik er een antwoord op had! Ik heb net 1 pompoen gezaaid en met moeite groot gekregen, maar die bloeit nog niet eens.... Laat staan dat daar vruchten aan komen en ik er zaad van kan winnen. Dus volgend jaar inderdaad opnieuw proberen maar dan met gekocht of gekregen zaad.

Hoe groot is de kans op kruisingen tussen komkommers en pompoenen? Het is wel dezelfde familie, maar dat wil niet altijd zeggen dat ze ook makkelijk kruisen.

Heeft je komkommerplant ook mannelijke bloemen trouwens? Anders heb je enkel onbestoven komkommers en dus geen zaad. Heb je beter smakende komkommers als ik dat goed heb begrepen, maar geen mogelijkheid tot nageslacht

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...