Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat in potten


Aanbevolen berichten

In principe kun je alles in potten opkweken, dat is geen probleem. Wel zullen je potten groot genoeg moeten zijn en moet je uitzoeken hoe groot de planten worden die je wil opkweken. Koop desnoods zaad van planten die mini-groenten geven, zoals een cherrytomaatje in plaats van een grote tomatensoort. Kijk goed naar hoe groot de planten worden en dus hoe groot de pot moet zijn waar je de plant in opkweekt!

 

Het belangrijkste is de ligging van je balkon. Ligt dat op het zuiden? Het noorden? Als je dat weet kun je pas echt gaan denken over wat je wil kweken. Sla en radijsjes kunnen namelijk best op een schaduwplek gekweekt worden, maar tomaten, paprika's, pompoen en komkommers bijvoorbeeld zullen echt de hele dag zon moeten hebben. Kijk dus ook goed naar hoeveel zonuren een groentensoort moet hebben om tegenvallers te voorkomen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Let er ook op dat potten behoorlijk heet kunnen worden in volle zon, belangrijk om dan te zorgen dat je de waterhuishouding goed verzorgd.

Wellicht kun je dit opvangen met meerdere malen per dag water te geven.

 

zo heeft een nichtje aardbei planten in hoge 2 of 3 liter potten gekweekt met een geweldige opbrengst,

op mijn advies gaf ze planten s 'morgens voor het naar school gaan en s 'avonds water.

De planten stonden op een stenen trap die nogal al wat warmte opnam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Missmass en Glaasje al schrijven: heel veel kan in potten of bakken, als het maar niet al te diep moet wortelen (b.v. druif wortelt diep). Je plantkeuze wordt meer beperkt door de hoeveelheid licht, en de wel/niet mogelijkheid om op warme dagen liefst 2x per dag water te geven aan "zuiperds". Nadeel van telen op een terrasje/balkon is uiteraard de beperkte ruimte.

Maar ieder nadeel hep ze voordeel: meer beschut, dus warmer, ook door de warmte-uitstraling van je huis. Mijn tomaten bijvoorbeeld zijn altijd voor eind september allemaal gerijpt aan de planten. En op een hoog balkon heb je veel minder snel last van nachtvorst.

Mijn mini-balkon op het ZZW: blog/henkg/alles_staat_nu_buiten_er_kan_niets_meer_bij._b-963.html

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een boek gekocht en hier staat alles in wat je in potten kunt planten.

De boek heet "zelf fruit kweken in potten en bakken"

 

Ik ben van plan om 1a2 druivenlaars te planten en nog meerdere dingen

Een zalige geur rozemarijn of munt of citroenmelisse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd erg slecht in het inschatten wat nou ook weer de maat is van een 5 liter pot. Maar een emmer bij mij is 10 liter, dus hij zal wel een stuk kleiner zijn he ?

 

Maar serieus; dát is dus écht veels, maar dan ook érg veels te klein voor een druif.

Druif in pot is al lastig ( het kán wel een tijd: zeer nauwkeurig wateren en voeden ), en als het dus echt moet, gewoon omdat het niet anders kan, dan wel een echt grote pot nemen na het 1e jaar in 5 liter pot: 2e jaar naar 20 liter-pot, en 3e jaar naar 40 literpot bv. Liefst niet gelijk in een hele grote pot, want dan gaan de wortels gelijk naar de bodem en blijven daar ( beter in stapjes )

 

Klinkt wat betweterig van mij misschien, maar een druif wil het liefst diep. En zeer uitgewogen mesten zo'n ding in pot. Een druif toont het gelijk als er ergens tekorten aan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden wel meer planten in potten gekweekt,

het komt inderdaad op aan om te zorgen dat de plant zijn water en voeding krijgt.

Als je dit automatiseert en geregeld controleert moet dit volgens mij prima kunnen.

In ieder geval hoeft de plant zijn energie niet in het naar water zoeken te steken en kan die energie voor vrucht gebruiken.

 

Er worden veel Blauwe bessen in container geteeld, allemaal voorzien van een druppelaar met op maat gemaakte voeding voor commerciële doeleinden.

Idem voor aardbeien die op stellingen geteeld worden, frambozen ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...