Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Volkstuin: natte kleigrond, hoe te bewerken?


martijnanne

Aanbevolen berichten

Goedemiddag tuinierders!

 

Wij zijn Martijn en Vivian, verhuisd naar een huis met balkons, en zonder eigen tuintje. Maar we hebben een volkstuin kunnen regelen. Deze is niet leeg achtergelaten, de plantjes prei staan er nog in...

Maar het punt is dat het nu januari is, en dat het ontzettend natte, zware kleigrond is. Vanmiddag wilden we het vast gaan omspitten, ook een stukje gedaan, maar de natte klei bleef tot dikke hompen kleven aan spade en laarzen. Toen dachten we: moeten we dit nu wel doen of gewoon nog even wachten tot de grond wat bewerkbaarder is?

 

Onze volgende vraag gaat over compost. Wat hebben we nodig en hoe werken we dat door de aarde/klei? En wanneer?

 

Verder vragen we ons af of de aarde wel geschikt is voor het voortbrengen van iets anders behalve aardappelen... De aardappelen wilden we vroeg gaan poten, eind februari/begin maart. Daarnaast denken we aan boontjes, ook wat bloemen, en courgettes en nog wat andere soorten (hebben we nog niet echt over nagedacht).

 

We horen heeel graag wat heldere reacties, en kijken met plezier ook verder wat rond op het forum.

Begeerte verarmt de mens, want alle schatten ter wereld kunnen hem niet rijk maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Welkom,

 

Ik zit ook op vette klei, (bijna alles groeid daar hoor is heel goede vruchtbare grond)

Vraag bij aardappels maar eerst na of er allerlei regels voor zijn, want dat zou goed kunnen.

Mogelijk is er bij jullie tuinvereniging de mogelijkheid om de grond te laten freezen voor zeer weinig geld (soms eerste x omdat je nieuw bent gratis), daarvoor kun je beste het onkruidvrij maken.

Maar de eerste keer laten freezen heb je enorm plezier van sommige doen dat elk jaar.

 

Spitten moet liefst voor de winter met klei dan vriest de grond fijn, en is laat in de herfst nog spitbaar nu is het echt te nat op klei.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de grond te nat is kun je beter even wachten met spitten. In zware gronden moet nooit gespit worden wanneer deze vochtig is, omdat de structuur dan beschadigd wordt ( de bodem klinkt in).

 

Met compost kun je de bodemstructuur verbeteren. Compost kun je het beste na de winter toedienen, dit kan je dus nu mee onderspitten. Volgend jaar zou ik spitten in het najaar omdat de vorst en sneeuw de kluiten mooi uit elkaar laten vallen en de structuur verbeteren. Als je aan mest kunt komen kun je die ook in het najaar onderspitten. Ik maak heel het seizoen gebruik van een laag mulch tussen de groente of op lege stukken grond. Heb ik het stuk grond nodig dan hark ik de compost gewoon simpel in met een drietand.

 

Ik zit ook op klei en de meeste groente doen het goed. De groente die je noemt doen het in ieder geval goed!

 

Succes, en laat maar weten als je nog vragen hebt, en natuurlijk of het een beetje gelukt is

 

Als het te erg word kan je ook altijd nog wat grof zand mengen door de grond. Dan word de structuur beter en kan het water ook beter weg stromen.
Nog even ter verduidelijking, gebruik hiervoor geen fijn zand. Dit kan de afwatering nog verder verslechteren door verstopping van poriën. Gebruik dus liever kiezel of grof zand. Persoonlijk zou ik eerst proberen de bodemstructuur te verbeteren met compost.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog een opmerking over de compost. Dit heeft zowel een voordeel als een nadeel. Het zorgt voor meer voedingsstoffen, en een "zachtere" grond voor de wortels. Maar de grond slipt nog erger dicht, waardoor het nog natter word.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb lichte tot zware klei....wanneer kan ik gaan frezen?

 

Volgens mij nu al je kan ook nog even wachten want dat gaat ook prettiger met wat drogere grond, ligt beetje aan waneer je gaat beginnen met planten maar kan kort daarvoor.

Ik zou wel eerst het stuk wat gefreesd wordt onkruid vrij maken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de stukken die gefreesd worden vorig jaar november al onder zwart zeil gelegd. het weekend voordat ik ga frezen hark ik alle rommel gewoon weg

in mijn verhoogde wortelbed ga ik de grond zeven en vermengen met zand. daar maak ik wel de grond armer mee...welke bemesting zal ik er dan nodig hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim van dat plastic, bemesting doe ik nooit zo speciaal voor 1 plant dat weet ik dus niet ik gebruik een algemene mestkorrel voor moestuin

kippemestkorrel.

Alleen tomaat en paprika geef ik beide tomaten mest en aardbei-aardbeien mest.

Je blijft aan de gang met mest kopen als je iedere plant hun eigen ding moet geven vindt ik dan hoor.

 

Maar geen scherp zand gebruiken dan want dat las ik gisteren hier ergens verstopt de grond ofzo zoub gewpoon speelbak zanbd mischien kunnen,

want ik wil eigenlijk ook wel wat zand door het wortelbed ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik weet het, het slibt kleigrond helemaal dicht

het zand wat ik ga gebruiken is van de gemeente. die gebruikt het voor een speelterrein. het is bijzonder grof. speelzand is weer net wat fijner.

bij de bouwmarkt kun je het vast wel kopen.

 

ik ben gewend om kant en klare koemestkorrels te gebruiken.

daar wil ik eigenlijk vanaf en meer specifiek bemesten met mest, beendermeel , bloedmeel, kalk, zeewierkalk etc.

waarschijnlijk moet ik me hier nog wat beter over inlezen...*zucht*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...