Amandelpitten Zaaien

<<

thomasvessen

Woonplaats of Regio: Groningen

Bericht vr 18 maart 2011, 20:31

Amandelpitten Zaaien

He beste mensen,

Ik zit al een tijdje met het idee te spelen om een amandelboompje te proberen te kweken vanuit het zaad.
Ik heb al wat informatie op het internet erover gevonden (zeer beperkt, maar toch ;) ), alleen het probleem is: waar haal je amandelen die geschikt zijn om te zaaien?
Ik heb nog geen site gevonden die ze verkoopt ofzo. Ik kan natuurlijk ook de stad ingaan en amandelen kopen (die niet zijn gebrand en bewerkt enzo) maar die zijn waarschijnlijk niet erg geschikt voor ons klimaat. Ik zoek een amandelsoort voor ons klimaat 'Robijn' bijvoorbeeld.
Ik heb in ieder geval zin in de uitdaging, want volgens mij gaat het niet zo simpel worden...

Dus aan alle mensen met een amandelboom de oproep of ze mij een paar amandelen willen opsturen. Wil er ook wel voor betalen.

Alvast bedankt.
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht vr 18 maart 2011, 21:09

Re: Amandelpitten

Een ras zaaien gaat niet. Een ras moet je stekken/enten. Als je de amandel zaait krijg je gewoon de wilde boom.
<<

thomasvessen

Woonplaats of Regio: Groningen

Bericht vr 18 maart 2011, 22:06

Zijn er geen zaadvaste rassen bij de amandel?

Dat is dan behoorlijk jammer. :(
Misschien dan maar een andere noot.. of gaat dat ook niet lukken?
Misschien is kopen ook wel beter. Maar zelf zaaien zou wel erg leuk zijn.
<<

Frank Houweling

Woonplaats of Regio: Boskoop

Moestuin Seizoen: Bekijk update (2)

Bericht vr 18 maart 2011, 22:07

Walnoot wordt ook wilde boom, misschien hazelnoot? Sorry, weinig ervaring mee. Fruit zaaien komt vrij weinig voor.

Als je het leuk vind, kan je natuurlijk altijd van iemand een stekje knippen! Hazelnoten laten zich prima stekken.
<<

TBS

Woonplaats of Regio: Noord Holland

Bericht ma 05 sep 2011, 16:36

http://www.exogarden.nl/palmzaden/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

bij bovenstaande link kun je heel goede zaden en pitten kopen.
Ik heb zelf kaki's (vrucht) opgekweekt en ze doen het geweldig en ontzettend leuk om te proberen.
Amandelen heb ik nu in een pot staan maar doen het niet tot nu, zijn ook nog niet beschimmeld ed. dus ik wacht het rustig af. Ik heb ze eerst 3 maanden in de koelkast moeten bewaren omdat ze voor het planten eerst een koude periode moeten meemaken, je kunt ze ook buiten in een pot zetten in de winter, zodat ze daarna pakken, maar het schijnt erg moeilijk te zijn. De pitten die ik gekocht heb zijn van een particulier uit Spanje via marktplaats oid.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg hebt geholpen suc6 ermee, ik hoop dat je het wel uit gaat proberen.

---
het was op ebay ik heb het even voor je opgezocht en voor de prijs hoef je het echt niet te laten:

http://cgi.ebay.nl/Amandel-boom-tuin-ba ... 4aa3d050a9" onclick="window.open(this.href);return false;

als de link niet werkt dan gewoon op ebay gaan en amandel intikken.
veel plezier ermee :ugeek:
je bent wat zaait
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht wo 11 jan 2012, 21:02

Hoe gaat het intussen met die amandelen??

Ik heb hier pitten liggen en wil voor de lol eens proberen er een plant uit te kweken...heb gelezen dat ik ze moet kraken en het binnenste in vochtig zand 3 maanden in de koelkast moet zetten.

(Mocht het niet lukken, dan houd ik me aanbevolen voor een stek die iemand op moestuindag te ruil heeft)
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht do 12 jan 2012, 22:40

Mijn amandelpitten, liggen in koud zand, maar drie maanden in rust houden zal niet lukken want ze hebben maar een korte periode nodig, zelfs in de koelkast zullen ze gaan kiemen, regelmatig even controleren dus.
Je hoeft ze niet te kraken spaar je de moeite, dat doen ze zelf wel tijdens de kieming :lol:

Afbeelding
<<

geedee

Woonplaats of Regio: Eijsden-Margraten

Moestuin Seizoen: Bekijk update (54)

Bericht vr 13 jan 2012, 11:40

Dank voor de tip en de mooie foto's Persica...mijn pitten liggen ongekraakt in de zand nu :D :thumbup:
Mijn site http://www.geedee.nl met o.a. mijn hobby tuinieren.
<<

Bit

Woonplaats of Regio: Krimpenerwaard

Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)

Bericht za 14 jan 2012, 14:16

zaaibare amandelpitten besteld. Krijg er 5 geloof ik . Zal ze alle 5 doen opgroeien. Heb ik ook wat voor op de Moesttuin-dag ! :D
als overmorgen de wereld vergaat, maak ik wel nog eerst wat stekken van m'n mooiste Delphinium !
<<

Persica

Woonplaats of Regio: Gelderland

Bericht za 14 jan 2012, 15:19

Bit schreef:zaaibare amandelpitten besteld.

Heb je verder dan geen info over deze 'zaaibare amandelpitten?'
Denk aan:

Ras/soort?
zoete of bittere?
Herkomst?
in bast/gekraakt?

Zelf vind ik dat een beetje vaag klinken moet ik zeggen, ik heb hier ook zaaibare amandelpitten liggen, ...pff denk dat ik deze ook maar eens op marktplaats ga aanbieden :thumbup:
Bedankt Bit voor de tip :clap:
Volgende

Keer terug naar Fruit en noten

Deel dit bericht:

|  |