Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vergeten groenten, me hoela! (crosne)


Nancy

Aanbevolen berichten

Vandaag de Crosne uit de tuin gehaald, althans, ik denk dat ik ze er allemaal uit heb, jonge jonge, wat een gejong zeg.

Dit plantje is niet grappig meer, ongeveer net zo leuk als Zevenblad, wat een woekeraar zeg.

Nee, ik maak geen goede vergelijking. De Crosne moest ik tot 2 steken diep uitgraven, dan is Zevenblad nog braaf!

Ik hoef deze ellende echt niet meer in de tuin, de oogst was: 2 vuilniszakken, zoiets willen we niet op de mesthoop en klaarmaken ga ik niet meer aan beginnen, dan moet je met een tandenborstel ad gang.

En dan moet je nagaan, voor de plant hebben we nog betaald ook.

Ja ik blijf even klagen hoor, ik ben er zoooooooooo sjagerijnig van geworden.

Crosne, nee, dit is geen vergeten groente, het is een verdrongen groente.

Het is een knolletje wat in Frankrijk op grote schaal geteeld wordt, ja is niet op kleine schaal te telen he.

Zo, ben geloof ik wel klaar met jammeren, grommmmmmmmmmmmmmmmm hahahaha.

 

Groetjes Nancy

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nancy.....ik lig helemaal in een deuk hier! Heb je veel oogst, word je er gek van! Hoeveel planten had je?

Ik heb twee planten, en nog niet onder de grond gekeken, dat wilde ik deze week gaan doen. Ben wel heel benieuwd nu!

Is crosne trouwens in te vriezen ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen dat het nogal woekert. Dus heb ze in een pot gezet. Moet nog kijken wat het wordt...

 

Zou je ze niet kunnen stoppen door af te maaien? Ik begrijp dat dit met aardpeer wel werkt. 2 keer op een jaar maaien (juni en augustus) en dan is het gedaan.

 

Van de Apios had ik het niet in de gaten dus die gaat hier vrolijk zijn gang. Eens kijken of ik er gek van word... Het is wel een heel mooie plant - wat ik niet kan zeggen van de Crosne.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan crosne knollen heel snel schoon maken door een waterig modder te maken van modder en water. Dit doe je tot je een soort slib hebt. Hier doe je de crosne in, ff roeren en ze komen er schoon uit

 

P.S. heeft iemand hier apiosknollen en/of mashua en/of oca knolletjes die ik zou mogen ruilen of kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had echt heel veel ja, maar ik heb ook meteen alle wortels er uitgehaald.

Ik was ook te vroeg met rooien want hij moet eigenlijk boven de grond afgestorven zijn maar ik wilde anderhalve meter verder een vaste plant verzetten en kwam de knolletjes daar al tegen dus ik besloot meteen om alles er uit te halen, vond het niet leuk meer.

Ook alle wortels verwijderd en daarom was het ook zo veel.

En aardperen daar ben je zo klaar mee, die vermeerderd zich ook wel flink maar die blijft wel redelijk op zijn plaats, maar deze Crosne, nee, niet leuk.

 

Was wel een goede tip om ze schoon te maken!

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ondertussen de eerste knolletjes rauw geprobeert. Ze zien er super-geinig uit en zijn lekker. Binnenkort eens een paar roosteren...

 

Heb nu gelezen dat ze samen met apios en aardperen een goed trio vormen (ook omdat de apios stikstof bindt en de crosne de grond koel houdt). Ik twijfel alleen of ik dit experiment in pot of in de grond moet uitvoeren... Bij dat laatste moet je ze volgens mij wel ieder jaar opgraven om de uitbreiding in de perken te houden.

 

Hoe lang had je niet omgekeken naar de crosne (of is hij in 1 jaar 1,5 meter gaan uitbreiden?)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ja, het eerste jaar hadden we 1 knolletje en dit voorjaar heb ik er ongeveer 15 van ergens anders in de tuin geplant en vandaag zag ik dus dat er TWEE meter verder nog knolletjes zitten, onder mijn 3 Salvia "Berggarten" !!! Die wil ik deze winter natuurlijk vast laten staan en dan moet ik in het voorjaar die planten eruithalen, de Crosne weghalen en de Salvia's terugplanten. Zo jammer, dat zijn zulke mooie grote planten.

 

Hoe is het bij jullie afgelopen, hadden jullie er net zo veel last van als ik?

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of je de overvloedige crosne-plantjes niet gewoon een aantal keren kan afplukken om ze uit te putten. Werkt goed bij aardperen als ze op een verkeerde plaats staan en ik doe het ook zo met mijn zevenblad.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal werkt dat idd goed hier.

Ik ben hier ook in 1 seizoen van het zevenblad afgekomen, maar dit is toch echt erger, lijkt het veel langer uit te houden en het probleem is ook dat ie tussen de andere planten groeit, gaat heel snel de breedte in.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...