Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vergeten groenten, me hoela! (crosne)


Nancy

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Dit jaar heb ik ze dus te vroeg gerooid omdat ik zag dat ze onder de andere planten groeiden, maar vorig jaar heb ik er enkele op en ze zijn echt heel lekker, daar hoor je me dus niet over klagen hoor.

Ach, ik was die dag nogal sjagerijnig maarre, als je ze graag wilt proberen zou ik ze in een grote speciekuip of zo zetten.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ik heb ook mijn eerste oogst crosne binnen. Naar aanleiding van dit topic had ik ze in een hele grote bak geplaatst..samen met de apios. Dat heeft van beide knollen weinig oogst opgeleverd maar genoeg om te proeven. Eten jullie de crosne rauw of gebakken oid?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet ze altijd rauw. Lekkere saladegroente.

Maar ik heb ze nu nog niet geoogst. Ze kunnen gewoon in de grond blijven voor van de winter: lekker verse salade als er verder bijna niets meer geoogst kan worden.

 

Om verspreiding te voorkomen: een stukje tuin afbakenen door oude dakpannen of stoeptegels rechtop in de grond te zetten. Netjes laten aansluiten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet, de Apios hebben 3 jaar nodig voordat je knolletjes op een eetbare maat komen. Wat te klein is gooi je bij oogsten terug.

 

Ik moet zeggen: zo een pot vol crosne heeft wel wat. Geeft een mooie vorm (hoog bolletje - lijkt wel buxus).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet ze altijd rauw. Lekkere saladegroente.

Maar ik heb ze nu nog niet geoogst. Ze kunnen gewoon in de grond blijven voor van de winter: lekker verse salade als er verder bijna niets meer geoogst kan worden.

 

Om verspreiding te voorkomen: een stukje tuin afbakenen door oude dakpannen of stoeptegels rechtop in de grond te zetten. Netjes laten aansluiten natuurlijk.

 

Uh, ik zou daar toch maar mee uitkijken!!!

Hier heb ik ze zeker wel tot 50 cm diep gevonden dus die gaan zo onder die dakpannen door hoor.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo diep heb ik ze nog nooit in de grond gezien. Heb je soms met het opgraven de boel iets te veel gehutseld?

 

Maar in een grote pot doen ze het ook prima. Vind ik een stuk makkelijker met oogsten: midden in de winter een pot omkeren in een verwarmde ruimte is toch een stuk aangenamer dan met dooie vingers in de ijskoude grond wroeten.

 

Vooral niet vergeten. Ze smaken heerlijk.

Makkelijkste manier van schoonmaken: klein emmertje, crosne erin, water erbij, deksel erop en schudden maar. Paar keer herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...