Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bescherming buitentomaten tegen weersinvloeden


Frans

Aanbevolen berichten

Ik kweek alleen maar buitentomaten en vorig jaar was het wat de kwaliteit betreft een matig tomatenjaar voor mij. Door de vele regen gingen bij mij veel tomaten barsten. Ook moest ik enkele keren de tomaten preventief beschermen tegen een dreigende hagelbui door er stokken rond te zetten en er een met over te spannen. Netten breken de snelheid van hagelkorrels zodat die geen of weinig schade kunnen aanrichten.

 

Dit jaar dus als proef maar eens iets gemaakt als preventie tegen beide 'plagen'.

M.b.v. een handgrondboor heb ik gaten in de grond gemaakt en er palen in gezet. Op de palen nylon klemzadels gemonteerd en er electrobuizen aan vastgeklikt. Over het geheel twee netten gespannen (twee netten dubbel gelegd om een nog kleinere maaswijdte te verkrijgen). Aan de achterzijde , op het westen , de netten tot bijna aan de grond laten doorlopen omdat daar de meeste slagregen (hagel) komt. Aan de voorkant een hogere opening om er makkelijk onder te kunnen werken.

 

Als later in het jaar teveel nattigheid een bedreiging voor de kwaliteit van de tomaten zou vormen en het risico van phytophtora ook toeneemt kan ik door plastic over de constructie te leggen de planten tegen teveel nattigheid beschermen. Om teveel doorzakken van het plastic t.g.v. de regen te voorkomen wil ik tegen die tijd wel eerst nog vijf daklatten van voor- naar achterzijde op de palen monteren.

 

sl552222.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje uitleg over mijn tentenkamp Leslie . De 'tent' links op de foto is maar tijdelijk . Er staat een wedstrijdpompoen onder die nog even niet zonder zijn pampers kan maar binnenkort raakt hij zijn huisje kwijt. Rechts staan wortelen en prei onder gaas. Helaas kan ik die de laatste jaren niet anders meer telen vanwege wortelvlieg en preimineervlieg of ik moet er het nodige vergif op los laten. Dan maar liever op deze manier of anders helemaal niks. En ja .. dan die afscherming voor de tomaten . Ik ben de eerste die toegeeft dat het een beetje overdone is om op deze manier een paar kilo's tomaten van betere kwaliteit te kunnen oogsten. De funfactor speelt hier echter ook een grote rol . Heb jij dan nooit als jongen vroeger hutten en kastelen willen bouwen ?

 

Een tijdje geleden stelde je mij de volgende vraag :

 

Ik vraag me wel eens af of jij niet gruwelt van al die horrorfoto's die ik op dit forum zet!

Ik besef dat dit voor jou ook horrorfoto's moeten zijn.

aangepast door Gast

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij dan nooit als jongen vroeger hutten en kastelen willen bouwen ?

 

Als jongen niet nee, maar als meisje wilde ik wel altijd graag met het playmobiel van mijn broer spelen

 

Een tijdje geleden stelde je mij de volgende vraag :
Ik vraag me wel eens af of jij niet gruwelt van al die horrorfoto's die ik op dit forum zet!

Ik besef dat dit voor jou ook horrorfoto's moeten zijn.

 

Horror gaat wat ver, maar in mijn tuin zul je ze inderdaad niet tegenkomen.

 

Ben wel benieuwd naar die kampioenskandidaat. Mogen wij daar een preview van zien of kijkt de competitie ook mee?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jongen niet nee, maar als meisje wilde ik wel altijd graag met het playmobiel van mijn broer spelen

Zozo .. blijkt Leslie ineens een meisje te zijn .

 

Ben wel benieuwd naar die kampioenskandidaat. Mogen wij daar een preview van zien of kijkt de competitie ook mee?
Het is nu nog maar een maagdelijk jonkie. Ik zal hem nog wel eens voorbij laten komen in het topic 'Seizoen 2011 Frans'.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je constructies zien er stevig uit Frans. Wel prettig als je dat soort dingen zelf in elkaar kunt fröbelen. Ik zie me dat zelf eigenlijk nog niet doen. Misschien moet ik maar s een cursus gaan volgen

Heel goed bedacht voor je tomaten. Hopelijk brengen ze dit jaar kilo's voor oa de ketchup en soep op

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regen alleen is niet direct de oorzaak van barstende tomaten.

Als ze nagenoeg rijp zijn en warm van de zon, zal het plots nat worden wel barsten veroorzaken. Dit risico is gering, alleen als er feest is id hemel.

Barsten in tomaten ontstaan voornamelijk bij "te veel" bladpluk, de plant kan dan het vocht niet meer kwijt en de tomaten gaan scheuren.

We denken allemaal dat tomaten veel zon moeten hebben maar te veel is ook weer niet goed. Selectief blad weghalen zodat ze niet de hele dag in de felle zon hangen is beter en voorkomt zeker scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Regen alleen is niet direct de oorzaak van barstende tomaten.

Als ze nagenoeg rijp zijn en warm van de zon, zal het plots nat worden wel barsten veroorzaken. Dit risico is gering, alleen als er feest is id hemel.

Barsten in tomaten ontstaan voornamelijk bij "te veel" bladpluk, de plant kan dan het vocht niet meer kwijt en de tomaten gaan scheuren.

We denken allemaal dat tomaten veel zon moeten hebben maar te veel is ook weer niet goed. Selectief blad weghalen zodat ze niet de hele dag in de felle zon hangen is beter en voorkomt zeker scheuren.

 

Ik vroeg me ineens af of het genoeg zou helpen als ik ervoor zorg dat boven alle tomaten blad zit? Op het moment is dat vanzelf al zo gegaan, alle tomaten hebben een dakje van blad.

Ik was al aan het nadenken over overkappingen, maar misschien gaat het zo ook wel? Is regen op het blad ook schadelijk?

 

Als ik het niet overkap, hoef ik ook geen water te geven. Dat is meer richting de permacultuur stijl die ik zo graag wilde proberen. Vandaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist nat blad geeft een rot ziekte waar ook aardappels gevoelig voor zijn ben naam kwijt,

vorig jaar leek iedereen daar last van te hebben en storte hele planten neer, notebene vlak voor de oogst.

was frustrerend gebeuren, ook met water sproeien hou ik tomatenblad droog en we zijn dit jaar verplicht elke week met een rommeltje te sproeien

net als bij de aardappelen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En rijpe tomaten plukken voor het gieten of voor de regen! Mijn buurvrouw bouwt met twee betonnetten (wapeningsnet) en stevig doorzichtig zeil ieder jaar opnieuw een prachtige tomatentent waar de tomaten het heel goed in doen. Ze groeien tot aan t plafond..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regen alleen is niet direct de oorzaak van barstende tomaten.

Als ze nagenoeg rijp zijn en warm van de zon, zal het plots nat worden wel barsten veroorzaken. Dit risico is gering, alleen als er feest is id hemel.

Barsten in tomaten ontstaan voornamelijk bij "te veel" bladpluk, de plant kan dan het vocht niet meer kwijt en de tomaten gaan scheuren.

We denken allemaal dat tomaten veel zon moeten hebben maar te veel is ook weer niet goed. Selectief blad weghalen zodat ze niet de hele dag in de felle zon hangen is beter en voorkomt zeker scheuren.

 

Ik vroeg me ineens af of het genoeg zou helpen als ik ervoor zorg dat boven alle tomaten blad zit? Op het moment is dat vanzelf al zo gegaan, alle tomaten hebben een dakje van blad.

Ik was al aan het nadenken over overkappingen, maar misschien gaat het zo ook wel? Is regen op het blad ook schadelijk?

 

Als ik het niet overkap, hoef ik ook geen water te geven. Dat is meer richting de permacultuur stijl die ik zo graag wilde proberen. Vandaar

 

De aardappelziekte is een schimmel die toeslaat bij vochtig, warm weer. Als tomaten niet binnen acht uur totaal kunnen opdrogen, zijn ze hier vatbaar voor.

 

Maar... ik had begrepen pas vanaf augustus. Ook de aardappelen lopen pas risico aan het einde van het seizoen. (Vandaar dat ik in juni, uiterlijk juli al die aardappelen al uit de grond haal). Ik snap dan eigenlijk niet de neurose dat tomatenbladeren NOOIT nat mogen worden... zie ik iets over het hoofd dan?? Die vraag is niet voor jou hoor, Juna, maar in het algemeen.

Vorig jaar, met mijn ene tomaten plant, met de anderhalve tomaat... werd pas ziek einde zomer, augustus of zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op een volkstuincomplex zit is de ziekte druk nog vele malen groter dan een tuintje waar maar weinig tot geen andere tomaten/aardappelen in de buurt staan. Overigens is phytophtohra niet aan een maand gebonden, dus kan zich ook eerder dan augustus openbaren. O.a. afhankelijk van het weer, de luchtvochtigheid, ...

 

@ jasmin, ligt er natuurlijk ook een beetje aan wanneer het blad nat wordt, 's ochtends (kan het nog redelijk opdrogen) of s'avonds. Over het algemeen vind ik het wel een praktische aanbeveling, beter voorkomen zonder al te veel moeite dan genezen. Voor je aardappels moet je niet te paniekerig zijn hoor, bij de meeste rassen is de vatbaarheid van de knol laag. Dus als je eenmaal phytopthora hebt is je oogst nog niet verloren. Bij tomaten is dat vaak wel zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, nee nog niet dat was ooit een idee omdat ik ze als mini kasje kon gebruiken maar uiteindelijk heb ik die andere soort gemaakt met electra buizen.

 

--

Hoe loopt dit alles op plekken waar tomatenplanten gewoon in de natuur groeien? Wat is dan de bescherming? Bomen of hogere planten die enige beschutting geven?

Of gaan er in de natuur gewoon meer planten dood?

 

Oh en nog een vraagje (Edit) zouden schimmelwerende dingetjes, om die tomatenziekte te voorkomen, mogelijk kunnen helpen? Ik weet nog niet welke uiteraard maar 1 of andere plant of gier die schimmelwerend werkt ofzo?

Of ben ik dan echt te hoopvol?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...