Ga naar inhoud

Elsanta aardbeienplanten... nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb me nog maar net aangemeld bij de voordeur en kom nu al met een vraag...

Ik ben nog maar net met mijn moestuinplan begonnen en vraag me af of ik een verkeerde aardbeienaankoop heb gedaan. Toen ik een paar dagen terug in het tuincentrum was zag ik tussen de zakjes met bloembollen zakjes met aardbeienplanten liggen, van het ras Elsanta (voor zover ik weet het meest algemene ras in NL). Achterop stond dat ik ze vanaf februari kan planten in de volle grond. Ik stelde hier helemaal geen vragen bij (ik wist immers nog vrij weinig van aardbeien af) en heb een zakje van vijf plantjes gekocht. Thuis heb ik ze met z'n vijven in een langwerpige bloembak geplant en voor het raam gezet, het zijn niet echt kiemplantjes meer, ze hebben al echte bladeren en voelen stevig aan (maar zijn nog vrij klein).

Nu las ik dus op internet... dat aardbeien in augustus/september moeten worden geplant (of in ieder geval de éénjarigen zoals Elsanta). Klopt dit? Wat moet ik nu met mijn plantjes doen, (wanneer) kan ik ze buiten plaatsen? En gaan ze wel vruchten geven? En waarom verkoopt mijn tuincentrum deze plantjes dan in dit seizoen?

Groetjes van een verwarde beginner!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst: (aangepast)

Moet volgens mij wel goed komen, als de kwaliteit van de plantjes goed is gaan ze het wel doen. Aardbeien zijn over het algemeen heel makkelijk, ookal ben ik niet zo fan van de zak-aardbeien. Maar ach, wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet

aangepast door Gast

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

aardbeien zijn niet eenjarig ook elsanta niet, gewoon vaste planten je kunt ze nu gewoon buiten zetten, maar mocht er vorst komen zou ik ze wel iets beschermen,

het is beetje vroeg voor aardbeien te planten maart/april is volgens mij beste tijd, dat hoorde ik van die meneer duivenvoorde van de aardbei planten.

maar maakt nu weinig uit want je hebt ze al, buiten zetten en bv iets van stro eromheen en ze zullen wel overleven.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
aardbeien zijn niet eenjarig ook elsanta niet, gewoon vaste planten je kunt ze nu gewoon buiten zetten, maar mocht er vorst komen zou ik ze wel iets beschermen,

het is beetje vroeg voor aardbeien te planten maart/april is volgens mij beste tijd, dat hoorde ik van die meneer duivenvoorde van de aardbei planten.

maar maakt nu weinig uit want je hebt ze al, buiten zetten en bv iets van stro eromheen en ze zullen wel overleven.

Meneer duivenvoorde is ze zelf nu aan het potten, en ik kan het weten Vorst beschermen is wel handig, vooral om dat heel jonge plantjes zijn. Maar ik denk niet dat het nog streng gaat vriezen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
Ik heb een stel kleine plantjes in de kas staan in potjes (gewoon omdat daar ruimte is, niet omdat het nodig is.) en een boel kleine plantjes in potjes staan buiten. Ze groeien elke dag een stukje nu, dus hebben geen last van de vorst.

Deze plantjes zijn bij een tuincentrum gekocht, dus komen rechtstreeks uit de verwarmde kas. Ze zijn nog niet gehard.

Geplaatst:

Die Mn duivenvoorde bewaart ze op ijs in koelcellen ofzo tijdens de winter, ik heb niet heel goed opgelet toen hij dat vertelde reden weet ik daarom niet maar koud lijkt het me wel

Hij heeft nog planten van me liggen omdat mij niks uitmaakte waneer en hem ook niet toen zei hij kom ze half maart halen dan kunnen ze direkt de grond in.

Kan zijn dat op ijs bewaren een kweker uitdrukking is en dat ze niet letterlijk op ijs liggen,

Geplaatst:
Die Mn duivenvoorde bewaart ze op ijs in koelcellen ofzo tijdens de winter, ik heb niet heel goed opgelet toen hij dat vertelde reden weet ik daarom niet maar koud lijkt het me wel

Hij heeft nog planten van me liggen omdat mij niks uitmaakte waneer en hem ook niet toen zei hij kom ze half maart halen dan kunnen ze direkt de grond in.

Kan zijn dat op ijs bewaren een kweker uitdrukking is en dat ze niet letterlijk op ijs liggen,

Ze liggen in de vriescel. Letterlijk. Daar heeft hij ze voor mij net uit gehaald, en opgepot. Als ze straks geworteld zijn komen ze hier naartoe. Dit doet een kweker om ervoor te zorgen dat de planten niet uitlopen.

Geplaatst:

Dan zal hij waarschijnlijk bedoelen of vinden dat waneer ze uitlopen ze vorstgevoeliger worden en daarom half Maart aanraden.

Frank waarom wil je ze in potje en niet volle grond ?

Geplaatst:
Dan zal hij waarschijnlijk bedoelen of vinden dat waneer ze uitlopen ze vorstgevoeliger worden en daarom half Maart aanraden.

Frank waarom wil je ze in potje en niet volle grond ?

Zo lastig verkopen met een stuk volle grond erbij

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Onou bij Frank weet ik nooit wat prive of voor zijn bedrijf is ik zat aan die witte aardbeien te denken en dacht dat hij die gewoon prive wilde.

Geplaatst:

Zo lastig verkopen met een stuk volle grond erbij

Klopt nog ook Nee, je moet het zo zien, we zijn pas 2 jaar bezig dus kunnen niet alles verkopen. Aardbeien laat ik dus ook liever een Duivenvoorden over, hele aardige mensen die heel goed weten wat ze doen en een prachtig assortiment hebben. Ik heb hier wat doordragers (Ostara's) staan voor als mensen er toevallig wat mee willen nemen, als ze er toch zijn. Het is voor ons maar een bijproduct.

waneer ze uitlopen ze vorstgevoeliger worden en daarom half Maart aanraden.

Dat klopt, hij legt ze in de koelcel omdat hij niet wil dat ze uitlopen. Veel kwekers gebruiken dit, bijvoorbeeld om hun planten later te laten bloeien dan de rest. Een methode die andersom werkt is bijv. Hortensia's in een verwamde/verlichte kas te zetten, zodat je de bloemen eerder hebt.

Geplaatst:

De plant tijd van aardbeien hangt af van de situatie. Meestal wordt in de tweede helft van juli of begin augustus geplant, zodat er het volgend jaar al een goede oogst verschijnt. Bij planten in het voorjaar moeten de eerste bloemen verwijderd worden, zodat de planten eerst goed aan de groei zijn voor ze vruchten krijgen. De aardbeienplanten gaan ongeveer 3 jaar mee daarna moet je zorgen voor nieuwe planten op een nieuwe plant plaats.

Langzaam afharden (laten wennen aan de temperaturen) en dan buiten uitplanten...

Stel je vragen maar gerust, ook als iets nog niet direct duidelijk is

Geplaatst:
De aardbeienplanten gaan ongeveer 3 jaar mee daarna moet je zorgen voor nieuwe planten op een nieuwe plant plaats.

Mijn Elsanta's geven dus zo'n drie jaar aardbeien en dan zijn ze aan vervanging toe. Is dat dan het verschil tussen doordragers en "niet-doordragers"? Geeft een doordrager langer dan 3 jaar aardbeien? In mijn eerste post had ik het over éénjarigen, maar dit is eigenlijk wat ik bedoelde..

Ze zijn behoorlijk hard aan het groeien nu, elke dag zijn de bladeren duidelijk groter geworden en zijn de steeltjes langer. Ik heb ze nu met z'n vijven in een langwerpig bloembakje van zo'n 35cm lang staan. Misschien is het beter om ze allemaal een ander potje te geven? Of kan dat nog wel even wachten? Ze zijn nu tussen de 5 en de tien centimeter lang (eentje steekt boven de andere uit).

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Vervanging.. Zou eigenlijk ook al bijna niet meer moeten als je voor voldoende uitlopers die nieuwe plantjes worden zorgt denk toch??

Valt mij hier op dat de aardbeien plantjes hier in het kasje alweer beginnen te groeien, die staan gewoon het hele jaar door in de volle grond zonder hooi er om heen ofzo. Is het nou niet erg vroeg dat ze al beginnen de groeien? of ligt dat aan mij?

Geplaatst:

Klopt langzaam gaan ze weer groeien, zeker in de kas met de zon van de afgelopen dagen.

@Metje: Doordragers betekent dat je bij wijze van spreke het hele jaar (de oogstmaanden) kunt oogsten van de plant. Niet-doordragers geven vooral in een periode veel vruchten.

Ze mogen trouwens best in de bloembak blijven staan, je kunt ze binnenkort al uitplanten in de volle grond.

Geplaatst:

Ik ben begonnen met 1 bed, tweede jaar 2e bed, derde jaar derde bed, vierde jaar eerste bed vervangen, vijfde jaar 2e bed vervangen etc.

Vervangen trouwens niet op dezelfde plaats, vruchtwisseling toepassen.

De goed gewortelde uitlopers van de oude planten gebruik ik voor de nieuw aan te leggen bedden. Meestal in het najaar worden ze gescheiden van de moederplant en op een nieuw bed gezet. Trouwens niet te veel scheuten laten ontwikkelen dat gaat ten koste van de moederplant.

De vroege scheuten tijdens de bloei haal ik meestal weg.

Geplaatst:
Volgens mij kan het prima. Als het maar niet vriest. Zelf vorig jaar rond deze tijd gedaan en die zijn prima aangeslagen.

Liefst wel de planten ruim uitsteken met kluit zodat de aarde aan de wortels blijft. Als je dat niet doet en de planten moeten met 'blote' wortels weer opnieuw aanslaan dan gaat dat tenkoste van hun groeikracht en die hebben ze binnenkort hard nodig voor de produktie van aardbeien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...