Hooi

Gewassen waar je meer dan 10m2 van teelt
eva1986
Moestuin Seizoen: Bekijk update (58)
Woonplaats / locatie: Noord Brabant

Hooi

Berichtdoor eva1986 » Zo 03 Jun 2012, 21:29

Varkens heb ik echt geen verstand van... Het enige wat ik daarvan weet is dat ik die wolvarkens en natuurlijk de biggen bij jullie super schattig vind, en hoe je een varkenshaasje klaar maakt :lol:

Maar volgens mij geldt t ook voor je schapen, zijn ook grazers tenslotte!
En als de varkens honger hebben zullen ze t ook wel droger eten!
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

MoesNique
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: provincie Groningen

Re: Hooi

Berichtdoor MoesNique » Zo 03 Jun 2012, 21:38

Je bent actieve vogel :thumbup:
Zo'n druk bestaan zou ik niet meer aankunnen, maar ik draag nog altijd respect voor een dergelijk bestaan waar een vakantie zelden tot nooit de ruimte weet te vinden.

Voor jou de klompkes bokaal (een echt plattelandswief ;) )

:clap:
De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Janine~Bustani
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor Janine~Bustani » Ma 04 Jun 2012, 10:23

Gaaf Jorieke, zoveel hooi! Wij doen het op (hele!) kleine schaal sinds dit jaar. We hebben nu (nog maar 2, gisterochtend nog 3) konijnen, maar er komen nog kippen bij. We gaan binnenkort voor de 2e ronde. Erg leuk!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (228)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 04 Jun 2012, 10:27

Leuk Janine,

Hoe bewaar je het hooi? Vorig jaar stopten wij nog alles met de hand in jute zakken. Gaat erg goed, en stoft niet als je het opslaat of er wat uit wilt halen. Toen hadden we minder grond hoor, om te hooien :lol:

Janine~Bustani
Woonplaats / locatie: Duitsland

Berichtdoor Janine~Bustani » Ma 04 Jun 2012, 10:36

Nou we hebben niet zoveel hoor, we hebben het nu in zo'n grote zak zitten. Hmja, ff plaatje zoeken ;-)

Afbeelding
Zo een dus, een hele grote. Daar past het nu nog in. Denk dat volgende 'oogsten' richting zolder van de schuur gaan.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 04 Jun 2012, 10:44

Aha, handig :thumbup:
Grappig, hoe leuk het is om je eigen hooi te 'maken' :lol:

Heylane
Moestuin Seizoen: Bekijk update (15)
Woonplaats / locatie: Amsterdam

Berichtdoor Heylane » Ma 04 Jun 2012, 19:16

bereid je wel voor op de geur als je de baaltjes weer opent. (als dit de eerste keer is dat je baaltjes maakt)
Ik fietste als tiener naar school langs een aantal boerderijen met kuilvoer. En geloof me, je wist precies wanneer er een nieuwe kuil opengegaan was. De geur was niet superonaangenaam, maar wel erg ... uhm ... specifiek.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 04 Jun 2012, 19:24

Ik ken die lucht wel ja ;) Niet van dichtbij, dus dat wordt vast nog smakelijker :D

Zeeuw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (30)
Woonplaats / locatie: Zeeland

Berichtdoor Zeeuw » Vr 08 Jun 2012, 08:40

De geur van goed kuilgras is heerlijk. Bij ons op stal hebben we half mei al 68 balen van 400 kilo van het land gehaald. Onze paarden vinden het lekkerder dan hooi. Ze eten dus eerst altijd het kuil op (slimme beesten).
Snij niet zo maar een pak open maar zorg er voor dat je het weer dicht kan vouwen zodat de regen er niet in kan slaan. En zet er een ratten/muizenval tussen. Ze gaan nog wel eens een pak in en als er zuurstof bij komt moet een pak vlug op anders gaat het schimmelen en rotten.

Delphiob
Woonplaats / locatie: zutphen

Berichtdoor Delphiob » Di 12 Jun 2012, 19:56

Als het goed is je kuil, voordroog kuil en hooi.

Bij hooi moet het voor minimaal 80% droog zijn. waar bij voordroogkuil het tussen de 80 en 60% zit en kuil rond de 40% zit volgens mij. En dan is dit waarschijnlijk voordroog kuil.

Zorg bij kuil of voordroog kuil dat je de balen snel genoeg opvoert.
Dus veel voeren of kleinere balen. Waneer balen vooral met warm weer te lang open blijven, gaat het schimmelen, en verliest het kuil de smaak.

Daarnaast heb je met echt kuil naast vochtigheid ook een bepaalde suiker gehalte nodig vanwege de melkzuur bacteriën.

Daanaast kan je ook beter in de avond maaien ipv de ochtend. (voor koeien / varkens en andere vee dieren) voor paarden weer liever in de ochtend,
The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.
Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Terug naar “In het groot”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.