Jump to content

Hooi

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

9ecc7fb2e85af3418df12e7b0085ad94.jpgd49e82fa18c1bf0c190c84c20f8b6d4a.jpg

Hm. Bigbags waren ook een goed idee geweest! Ik lees dit uiteraard pas als ik aan het uitblazen ben en denk, verhips: zou er wat over op t forum staan.

Wij maken bolletjes door eea in een wasmand met touwtjes te proppen en er dan de tango op te dansen (aanstampen) en dan de touwtjes dichtknopen. Et voilà.

Helaas lijkt het hooi niet ultiem droog dit keer. We wagen het erop met de droogste stukjes. De rest gaat op de composthoop. (We zijn ook vreselijk laat, maar het kwam zo uit toevallig. Daar onze buurman gemaaid heeft. Onze maaier is al tijden stuk helaas)

We gaan de bolletjes goed in de gaten houden. Broeien is natuurlijk niet de bedoeling! Maar willen toch oogsten nu. Morgen regen enzo.

Hooi is trouwens winterknabbelvoer voor de geiten. Knorretjes krijgen andere dingen.

wees bevriend met kleine dingen

• 6 months later...

We hebben weer een stuk gemaaid voor hooi. En het gisteren ook al een keer met de hand omgeharkt omdat het te hard waaide om het met onze oude hooischudder te doen (dan waait het alle kanten op...).

En afgelopen nacht heeft het natuurlijk wat geregend, we zitten erg te wachten op regen maar niet maar 2,5 mm op ons hooi... Had er dan meteen 30 mm opgegooid. Of niet dan

We hebben nog wat oogst van vorig jaar, dus we hebben dit jaar niet eens zoveel nodig.

IMG468682001526971249.JPGIMG468732891526971251.JPGIMG470981781526971254.JPG

Wauw! Dat ziet er profi uit!

Wel kak van de regen. Zul je altijd zien, valt er een keer wat...

Wij hadden het er gisteren nog over, of we zouden gaan hooien. We hebben 1 veldje waar het wel mooi hoog staat. Alleen geen mogelijkheid om te maaien helaas. En met de streamer is geen succes, allemaal pulp. Met de hand was een idee geweest, als er niet al zoveel te doen was in de tuin. Enfin. We stellen het vooralsnog eventjes uit. We gebruiken maar weinig hoor. En hebben nog wat stoffige bolletjes over van vorig jaar. Mag wel wat bij nog. Maar we hebben nog even!

Succes met harken! (Hoop dat de wind snel gaat liggen)

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ook wij zijn dit weekend voor het eerst gaan hooien. Wij werken samen met een van de buurmannen.

De buurman gebruikt de wei voor zijn mest en daarvoor in de plaats leert hij hubbie hooien, hij schut het voor ons en maakt er baaltjes van. Zaterdag gaan wij baaltjes maken en van het land slepen. Heb het op marktplaats gezet en hopelijk komen mensen wat baaltjes van het land kopen.want wat moet ik in hemelsnaam met 200 balen hooi......

2018052109382157411527020372.jpg2018052110493420031527020288.jpg2018052220315664161527020406.jpg

Screenshot20180522-223812YouTube51791527021624.jpg

123 en actie....

Pfffff en nu regen en onweer dat will en wij nu dus niet grrrrr

Zo, we hebben zo'n 1,5 bigbag gevuld, met het hooi wat in de zon lag en dus al mooi droog was. Dat wat eind van de dag in de schaduw ligt was onderop nog ietwat vochtig en dat hebben we nog even omgeharkt en dat volgt morgen. Ik vind het altijd mooi werk hoor, zo 's avonds lekker even harken en zakken vullen Zeker zonder dreigende onweersbui zoals vorig jaar Al hebben we nu liever regen dan hooi moet ik zeggen

IMG474315951527100608.JPGIMG474434791527100628.JPGIMG475091211527100613.JPGIMG475121981527100615.JPG

Het schudden met de schudder:

Ja idd! Vet stoer! Zo met die riek en alles. En in zo’n bigbag gaat super veel! Jullie zitten gebakken hoor met t hooi.

@Nas, ook mooi, dat jullie echt baaltjes hebben enzo. Hebben zich al veel belangstellenden gemeld?

Ja met de 2-tands hooivork die hier al stond toen we er kwamen te wonen. Ideaal ding, kan volgens mij weinig nieuwerwets tegenop. En ik heb Joep er gelukkig nog nooit mee geprikt (Hij staat dan in die zak tegen het eind van het vullen, om het ding zo vol mogelijk te proppen. De zak moet namelijk zo ongeveer niet meer te tillen zijn zo zwaar. En dan zwiep ik grote plukken hooi in de zak en stampt hij die weer aan. Nog geen ongelukken dus )

Het gesleep met die zakken is dan wat zwaar, we hebben ze onder het afdak gesleept. Maar het hooien zelf is wel een relaxt klusje. Straks de rest nog proppen, er kwam zowaar weer iets van 'regen' overheen, wat druppels om net even het hooi wat nattig te maken maar veeeeeeeeeel te weinig voor plantjes.

• 2 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ziet er echt super stoer uit hoor Nas. Zo echt en als balen enzo.

Wat een enorme oppervlakte aan land hebben jullie ook. Wij zouden hooguit een baal of 4 van eigen land kunnen maken, schat ik zo in.

Daarom maken we 'bolletjes' in wasmanden, dat lijkt veel meer

Hoewel ook dat er dit jaar nog niet van gekomen is... Enfin. Luxeproblemen. Te veel leuke dingen te doen!