Kaas, yoghurt en boter maken

Berichten en vragen over drogen, inmaken, inkuilen, zuurkool/melkzuurgisting, enz.
Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Kaas, yoghurt en boter maken

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 14 Feb 2011, 21:20

Gisteren heb ik van een restje slagroom, boter gemaakt! (het is maar waar je blij van wordt ;) )
En vanavond heb ik kaas gemaakt, het staat nu met gewichtjes in de keuken. Ben benieuwd of het iets eetbaars wordt :D Ik houd jullie op de hoogte.

hansm
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: n-holland

Re: kaas en boter maken

Berichtdoor hansm » Ma 14 Feb 2011, 21:45

'Zonde van je slagroom :lol:
Je kaas wil ik zien als die klaar is dat is leuk, van wie is dat de geit of het schaap ?
Players only love you when they're playing.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Ma 14 Feb 2011, 21:46

De melk komt uit de supermarkt, de room voor de boter ook. Ik had 60 ml nodig voor een recept, en er zit altijd 250 ml in zo'n kuipje. Schud het hard genoeg, en je krijgt boter :D

Kamilla

Berichtdoor Kamilla » Ma 14 Feb 2011, 23:10

Op Terschelling heb ik schapenkaas gemaakt zien worden van schapenmelk. Dus ze worden inderdaad gemolken.

Om zelf boter en kaas te maken, lijkt me super. Alleen vrees ik dat ik al teveel hobby's heb om dit er ook nog bij te doen. Maar ik ben benieuwd naar je resultaat. :D

Sandra
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Sandra » Di 15 Feb 2011, 13:48

Kun je eens beschrijven hoe beide gemaakt hebt dan van supermarkt melk? Wil ik ook wel eens uitproberen.
groetjes Sandra

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 15 Feb 2011, 13:50

Ik heb verder wel stremsel en zuursel, zo kan je harde kaas maken. Met alleen melk en citroensap kan je wel zachte kaas maken, dus heb je geen moeilijke flesjes nodig (om een keer te proberen zeg maar).
Je moet de melk opwarmen, zuursel en stremsel toevoegen en dan wordt het dik. Dat moet je snijden, spoelen, spoelen, spoelen, in vormpjes stoppen, drukken, drukken, nu ligt het kaasje in een pekelbad. :)

Sandra
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Friesland

Berichtdoor Sandra » Di 15 Feb 2011, 15:02

Ja ik zou hier niet weten hoe ik aan stremsel een zuursel moet komen hier zitten geen melkveehouders dicht bij. En ik heb geen snij zeef maar goed en de boter hoe heb je dat gedaan dan dat zou ook meer iets voor mij zijn hahah neem aan dat je volle melk gebruikt hebt?
groetjes Sandra

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 15 Feb 2011, 15:07

Via brouwmarkt of levenvanhetland.nl kan je kleine kaas-maak sets kopen. Met kleine flesjes stremsel en zuursel, kaasvormpjes, boekje, etc.
Voor de boter gebruikte ik een boterkarn, maar Jimmy van Jimmy's farm (BBC) deed gewoon room (slagroon uit zo'n kuipje) in een glazen potje en ging flink hard staan schudden. Je ziet het dan dik worden en dat dikke zeef je er uit. Dat spoel je nog flink door (in een kaasdoek, of hele fijne zeef) en dan kan je het kneden :)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Di 15 Feb 2011, 19:10

Mijn kaasje is vanavond klaar om uit het pekelbad te gaan. Dan nog 24 uur op een droge schone plek liggen, en dan kan de coating er omheen.

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 01 Jun 2011, 15:43

Ons kaasje is volgens de tabel bijna belegen (ouder dan jong belegen, en jonger dan belegen). En morgen gaan we hem aansnijden! Ben benieuwd :D

Terug naar “Inmaken en Bewaren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.