Oogsten of winnen van tomatenzaden

Mensen die graag dingen zelf maken voor de moestuin kunnen hier terecht om doe het zelf projecten te bespreken, zoals het bouwen van een kas, compostbak, rozenboog, etc.
LucV
Beheerder
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Amsterdam

Oogsten of winnen van tomatenzaden

Berichtdoor LucV » Do 05 Aug 2010, 00:32

Tomatenzaden hebben een laagje gel dat ze beschermt tegen ziekten en schimmels. Dit laagje heeft ook een kiemremende functie. Als je zaden uit een tomaat (evt zelfs een tomaat uit de winkel) wilt bewaren zal je dit gel laagje moeten verwijderen. Voor paprika en pepers heeft dit process niet veel zin, laat de zaden van deze vruchten een aantal dagen drogen op keukenpapier.

Ik plaats hier twee mogelijkheden om zaadjes uit een tomaat te oogsten.

Drogen (klein aantal zaden)
Afbeelding
Neem rijpe of beter nog overrijpe tomaten om zaden van te oogsten. Snij de tomaat door midden en haal de zaadjes er met een lepeltje of mesje uit.
Afbeelding
Om maar een paar zaden te bewaren, kun je ze gemakkelijk op een velletje keukenpapier laten drogen. Spreidt de zaden goed uit zodat ze goed kunnen drogen.

Gisten (Groot aantal zaadjes)
Afbeelding
Schep de zaden van een (over)rijpe tomaat in een potje of schaaltje. Zet dit potje op een warme plaats. Na ongeveer twee dagen zal een gistachtige geur wijzen op gistende tomaten zaadjes.

Afbeelding
Wanneer het gel laagje van de zaadjes is verwijderd (na ongeveer 5-7 dagen) moet je de zaden goed met water afspoelen. Spreidt de zaadjes uit en laat ze ongeveer een week drogen

Bewaar de tomatenzaden op een koele en donkere plaats in papieren zakjes.

*foto credits: gap-photo's

jos
Woonplaats / locatie: Margraten

Re: Oogsten of winnen van tomatenzaden

Berichtdoor jos » Di 14 Sep 2010, 23:31

Als je de zaden in het vruchtvlees op keukenpapier hebt liggen en je schraapt ze met een mesje heen en weer gaat het vliesje er ook af.
Heel simpel en effectief, ik doe het zo al jaren, het werkt kost alleen wat tijd en veel keukenpapier.
gr jos

manolito
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Zwolle

Berichtdoor manolito » Di 14 Jun 2011, 11:16

Waartoe dient het gisten van de zaden, ik las dat je dit ook doet om de zaden van aardbeien te winnen. Maar wat is hier de functie van?
Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

jos
Woonplaats / locatie: Margraten

Berichtdoor jos » Wo 15 Jun 2011, 23:41

In mijn optiek is het puur om ze schoon te krijgen, want tomaten-zaadjes zijn (als ze rijp,schoon,droog en vorstvrij bewaard worden), behoorlijk kiemkrachtig. De uitval is minimaal. Ik heb er dit jaar zo'n 100 gezaaid van verschillende rassen, er zijn er 5 niet uitgekomen.
De zaden gewoon gewonnen als bovenstaand beschreven. Al jaren uit eigen, goed rijpe tomaten, geschraapt over keukenpapier tot het vliesje eraf is dan drogen op keukenpapier, en droog/donker opbergen.

Frans
Woonplaats / locatie: Limburg Nl

Berichtdoor Frans » Do 16 Jun 2011, 19:54

Tomatenzaden winnen d.m.v. gisting is een goede methode maar zelf gebruik ik al jaren een eigen methode. Die is sneller en makkelijker dan d.m.v. gisting en zonder de kans op dagenlange stank en last van fruitvliegjes dat met gisting gepaard kan gaan. Ook is er geen kans op voortijdig kiemende zaden zoals dat het geval kan zijn met een gistend mengsel.

Mijn methode om tomatenzaden schoon te maken gaat d.m.v. fijn zand.

De belangrijkste hulpmiddelen daarvoor zijn een keukenzeef en vooral wat droog zand met een zeer fijne korrel. Ik gebruik daar zilverzand voor. De uit de tomaten gelepelde zaadjes doe ik in een potje en dat geheel gooi ik onder een kraan door de zeef. Even spoelen onder stromend water en je houdt al redelijk schone zaden over. De zaden worden nu met het zilverzand gemengd en het vochtige zaad/zandmengsel verdeel ik over een groot plat bord . Dat zet ik dan buiten ergens op een plaatsje waar het zonnetje en de wind er bij kunnen en het droog blijft bij regenval.

Na een paar dagen , afhankelijk van de weersgesteldheid, is het zaad/zandmengsel geheel droog. Ik gooi dat dan weer door de keukenzeef , het zand loopt weg , en ziedaar .. prachtige schone droge zaden blijven over.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Een kwartiertje werk en drie dagen geduld . Voila .. daar zijn ze dan de zaden van de nieuwe generatie. Klaar om opgeborgen te worden tot het volgend jaar.

Afbeelding
-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wel aanvoelen. --

hansm
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Do 16 Jun 2011, 20:23

slim dat ga ik ook proberen, ze zien er veel schoner uit dan de meeste zelf gedroogde tomaat zaadjes die ik gezien heb
met zilverzand bedoel je toch zand van de vogelkooien ?

tip van de week nominatie :mrgreen:
Players only love you when they're playing.

Frans
Woonplaats / locatie: Limburg Nl

Berichtdoor Frans » Do 16 Jun 2011, 20:31

Eigenlijk is elk soort zand geschikt Hans mits de korrelgrootte maar klein genoeg is om na het drogen van het mengsel via de zeef weg te kunnen lopen zodat de zaden achterblijven.
-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wel aanvoelen. --

hansm
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Do 16 Jun 2011, 20:45

oke mooi ik heb nog wel ergens droog zand, dankjewel.
Players only love you when they're playing.

manolito
Moestuin Seizoen: Bekijk update (3)
Woonplaats / locatie: Zwolle

Berichtdoor manolito » Vr 17 Jun 2011, 10:59

ok, dus gisten heeft eigenlijk niks te maken met het kiemen van de zaden of iets dergelijks...

die zandmethode ziet er veel handiger uit dan, ik had ze gegist in een potje waar ik de deksel opgedraaid had, gaf een klap toen ik het openmaakte wat niet zo erg was, maar die stank! (had ze een week in de vensterbank gehad)
Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Annette
Woonplaats / locatie: Leeuwarden

Berichtdoor Annette » Vr 17 Jun 2011, 11:16

Super ! zo ga ik het ook eens proberen. Ik had ze op keuken papier ( niet heel veel ) laten drogen maar het bleef wel erg plakken daarna.
Deze zand methode lijkt me handiger.

Terug naar “Doe het zelf”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.