koenpoging Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 Dag experten In m'n tweede moestuin seizoen weeral wat tegenslag : zie mijn prei met liefde gezaaid ! Kan iemand me gewoon op weg helpen: de stengels zijn slapjes en aangetast door beestjes (denk ik) in het witte gedeelte Wat kan ik doen volgend jaar om dit te voorkomen of kunnen jullie me gewoon op weg helpen met wat het is, dan zoek ik het wel opEeuwig dank ! Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
weknow Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 Preimineervlieg. Een vrij recente en snel oprukkende aantasting. Onder gaas telen helpt in ieder geval zeer goed. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
koenpoging Geplaatst: 15 november 2015 Auteur Geplaatst: 15 november 2015 1000 x dank Weknow! Ik geef het niet zo gauw op, lesje geleerd en doe volgend jaar nieuwe poging! Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
Frans Geplaatst: 15 november 2015 Geplaatst: 15 november 2015 @koenpogingHou er maar rekening mee dat deze aantasting een jaarlijks terugkerend probleem voor je zal worden. Deze mineervlieg is bij mij al sinds 2007 een dusdanig groot probleem dat er zonder gebruik van beschermend gaas geen fatsoenlijke winterprei meer te telen is. Om te kunnen zien hoe het momenteel met de druk van dit beestje gesteld is had ik dit jaar ook weer eens wat prei zonder bescherming in de tuin gezet . Toevallig vandaag heb ik daar enkele preien van geoogst en het resultaat is een ramp. Aan de buitenkant (nog) niets van een aantasting te zien , van binnen echter veel mineergangen die de prei voor een groot deel waardeloos maken. Zonder gebruik van beschermend gaas of insecticides zal een goede teelt van winterprei wel nooit meer mogelijk zijn vrees ik. Het afval van aangetaste preien kun je het best niet op je composthoop gooien maar afvoeren via je vuilniscontainer zodat er geen kans is dat volgend jaar uit de popjes (de bruine 'korreltjes' die je in je prei ziet) nieuwe vliegjes gaan uitzwermen. Zie ook : verspreiding-preimineervlieg-in-nederland-en-belgie-t7259.html Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
koenpoging Geplaatst: 16 november 2015 Auteur Geplaatst: 16 november 2015 Dank Frans voor de opbeurende post Ok volgend jaar gaas en dit over al mijn kolen, nog geen enkele gelukt! Het loof is voor een deel naar de schapen gegaan van de buur , hopelijk houden ze er niets aan over Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
Mariekeenfrance Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 Het gekke is, ik had het twee jaar geleden en toen had ik de prei plantjes gekocht, vorig jaar had ik het niet en dit jaar weer wel. Plantjes gekocht dit jaar...? Wat voor gaas gebruikt men dan? Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
weknow Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 Marieke-en-France schreef: Wat voor gaas gebruikt men dan? Even laten zien is het handigste, dus heb ik de link naar de online-catalogus van een bedrijf dat een behoorlijk assortiment verkoopt. https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/netten_gazen_protectienettenEven doorscrollen naar rubriek 2: ant-insectengaas. Daar staan verschillende types. Type K is het meest voor algemeen gebruik en zal voor mineervlieg meestal wel voldoen in de praktijk. Er is een soort (type M) speciaal voor mineervlieg. En dan zijn er nog de zeer goedkope (maar wat minder duurzame) nylon vitrage gordijnen van Ikea (Type Lill. 2stuks 2,70 x 3,00 voor...heb ik begin dit jaar nog betaald...3,50) Zo een afgedekte bedden ziet misschien niet mooi uit, maar is wel heel effectief tegen nogal wat insecten (en vogels) op behoorlijk wat teelten. Nog een klein voordeel is dat het onder zo een gaas wat warmer blijft en felle wind wordt afgezwakt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
koenpoging Geplaatst: 20 november 2015 Auteur Geplaatst: 20 november 2015 Dank Weknow ! Toch even een vraagje type K tegen mineer is dat per definitie ook een betere of even goede bescherming tegen alle andere vijanden voor mijn mislukte bloemkool, savooi, je kan toch moeilijk voor elk type vlieg een net leggen .. Ik wil volgende jaar toch wel weer een serieuze poging ondernemen! Het gaat me niet over de prijs, economisch rendabel zal mijn projectje nooit worden kan zo'n vlies trouwens een beetje tegen de wind en scheurt dat niet gemakkelijk, heb geen ervaring met zo'n dingen maar zal rap veranderen! ga het alvast noteren op mijn verlanglijstje ! dank voor de inbreng ! Koen de Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
weknow Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 Als je de beschrijving leest, Koen, zie je dat de mazen voor de speciale types steeds kleiner worden. Ik denk dat je met type K bijna alles weghoudt of grotendeels weghoudt. Dit soort gaas gaat wel een jaar of 5 minstens mee (waarschijnlijk wel meer) maar je moet het goed bevestigen. Eventueel spannen over bogen (hoewel ik het vaak ruim leg bij jonge planten, het is licht spul, en dan kan het meegroeien.) En de randen goed vastmaken (ingraven of met stenen of metalen palen die het aandrukken aan de bodem) En als je het niet gebruikt even schoonmaken en opvouwen. Als je kijkt wat allerlei bespuitingen en zo kosten (als je dat al zou willen) is het eigenlijk wel economisch...de kans op mislukking door allerlei belagers is veel kleiner (en als je het goed doet en op tijd bent vaak nihil). Maar laat vooral ook wat anderen hun ervaringen vertellen met dit soort gaas!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
koenpoging Geplaatst: 20 november 2015 Auteur Geplaatst: 20 november 2015 Thanks voor de input, dit neem ik mee in mijn memoires je mag volgend jaar komen eten Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje
weknow Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 je mag volgend jaar komen eten Kijk maar uit Als ik naar je profielfoto kijk, krijg ik spontaan al trek. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Tikketim Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 Ik heb het ook zitten met de preimineervlieg. 50 plantjes aangetast , die zijn voor de kipjes. 50 andere plantjes heb ik een maand later gezet, ik heb daar wel nog geen preimineervlieg op gezien. Hopelijk blijft dat zo. Zijn er buiten netten en vergif spuiten andere manieren om ze te vermijden ? Wisselteelt is zeker nodig denk ik omdat de popjes kunnen overwinteren maar zijn er bijvoorbeeld bekende plantcombinaties die de vlieg verwarren ? Zoals met wortel en ui ? Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
weknow Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 Zijn er buiten netten en vergif spuiten andere manieren om ze te vermijden ? Denk het niet echt. Wisselteelt is zeker nodig denk ik omdat de popjes kunnen overwinteren Is zeer zinvol. Maar zal weinig helpen hiervoor. Die mineervliegen zijn niet plaatsgebonden. maar zijn er bijvoorbeeld bekende plantcombinaties die de vlieg verwarren ? Zoals met wortel en ui ?Dat laatste is een twijfelachtige methode tegen uienvlieg en wortelvlieg helaas. Nooit meer bewijs voor geweest dan wat indrukken van mensen die dachten dat het hielp (naast evenveel indrukken dat het niet hielp). Mineervliegen...andere!....zijn er in vele soorten, maar de preimineervlieg is een vrij nieuwe introductie die in enkele jaren zich in grote delen van Nederland/Belgie heeft gevestigd en nog geen duidelijke plaats heeft in ons ecosysteem. Natuurlijke vijanden...? Denk dat het nog wel wat jaartjes duurt voordat er heel veel over bekend is en goede experimenten met een werkende aanpak voorhanden. Jouw ervaring...soms krijg je ze en soms niet.....herken ik wel. Maar hoe dat komt is nog helemaal niet duidelijk. Blijkbaar is de preimineervlieg niet altijd en overal even actief en kan hij in het ene bed toeslaan en bijv. 5 meter verder bijna niet. Er is gewoon nog niet zo veel over bekend. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Tikketim Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 Ik zal het volgend jaar met een gaas over de preiplantjes moeten doen dan waarschijnlijk. Is er een verschil in aantrekkingskracht geweten tussen zomer/herfst prei en winterprei ? Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Holland Geplaatst: 27 november 2015 Geplaatst: 27 november 2015 Hier ook last van gehad Zag het afgelopen week, grote preien gewoon helemaal weg. Sommige nog proberen schoon te maken, maar was weinig eer aan te behalen. Heb overwogen de beste te laten staan, de vorst de insecten te doen laten aantasten en dan hopen op herstel, maar heb besloten dit niet te doen. Prei maar geruimd en volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dan wel met insectengaas er over heen. Quote Vriendelijke groeten, Holland
mw vogel Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 De preimineerlarve kent twee periodes per jaar. De eerste valt in het voorjaar, de tweede in het najaar.Mede door advies van iemand op dit forum teel ik sinds vorig jaar de zomerprei vrijwel mineerloos door toepassing van stro tussen de rijen.Niet een beetje, maar ca 10 cm dik. Mijn prei staat op heuveltjes en in de dalen ligt dus stro (met daaronder wat oude stalmest).Toen ik dat nog niet deed was de prei ernstig aangetast, nu niet meer. Het lijkt te maken te hebben met de bewoners van het stro: spinnetjes die de vliegjes eten. Die zitten er inderdaad tussen heb ik gezien. Ook voor knoflook, die bij mij ook aangetast werd, helpt het.Maar of het voor winterprei ook een oplossing is? De activiteit van het bodemleven valt behoorlijk terug in het najaar. Vorig jaar was mijn winterprei deels aangetast (met stro ertussen). Dit jaar weet ik nog niet, ik houd jullie op de hoogte! Quote
Tikketim Geplaatst: 1 december 2015 Geplaatst: 1 december 2015 Bedankt Mw Vogel. Ik ga de truc met het stro zeker ook proberen volgend jaar. Wat mij wel opvalt is dat de winterprei bij mijn ma er perfect bij staat. Geen teeltwisseling , geen net er over , geen compost , geen stro , geen vergif, geen boe of ba ... En dit al jaren na elkaar. Ik vind het raar Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Flup Geplaatst: 3 december 2015 Geplaatst: 3 december 2015 Dat ga ik ook proberen, prei / knoflook op heuvels met stro ertussen kweken.Heb vandaag alle prei en heel veel knoflook uit de tuin gehaald, was allemaal aangetast door deze mineervlieglarven. Er staat nog winterui, sjalot en knoflook, maar dat moet er ook uit vrees ik. Mijn hele lookbed ziet er treurig uit. Volgend jaar dus prei en knoflook op verhoogde bedden met stro ertussen én onder gaas telen. Hopelijk helpt dat. Op internet lees ik wel dat je de mineervlieg kan aanpakken met het "biologische" middel Conserve van Edialux. Is hier iemand met dat middel bekend? de resultaten zijn wel positief, al kan ook resistentie optreden. Quote
BonTon Geplaatst: 4 december 2015 Geplaatst: 4 december 2015 (aangepast) .. 4 december 2015 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 4 december 2015 Geplaatst: 4 december 2015 Wat ik lees op het www. is dat als je insectengaas gebruikt dit beter niet op bogen kan vastzetten. Het water loopt er af waardoor in het midden van het bed weinig water komt en je dan het gaas moet weghalen om water te geven. Zal misschien aan de soort liggen? In ieder geval is dat probleem er hier helemaal niet en nooit geweest. Niet met echt insectengaas (type K) en evenmin met de Ikea gordijnen. Nadeel met een rechte constructie is wel dat het gordijn kan gaan door hangen. Een boog is veel mobieler en makkelijker te spannen en aan te passen. Bij sommige gewassen leg ik het gaas er ook los op met wat groeiruimte voor de planten die het lichte spul zo optillen en aan de kanten leg ik het vast aan de grond met een metalen buis of wat stenen. (Zo...nu staat dit ook op het www ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.