Alles dat geplaatst werd door Rookie
-
Klaagbank #4
Wat zonde van al je kolen.
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Ik doe verse eieren nooit in de koelkast. Dat is niet nodig. Je kunt ze buiten de koelkast bewaren.
-
Wat heb je vandaag uitgedeeld/weggegeven?
O, wat leuk, gehaakte kombucha!
-
Wat heb je vandaag uitgedeeld/weggegeven?
Twaalf witte koolplantjes. Ik kreeg er 8 verse eitjes voor terug, goede ruil toch?
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Acht kakelverse eitjes, net gelegd, waaronder twee blauw/groene. Zo apart!
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026
Gisteren heb ik drie zakken van de tuingrond binnenstebuiten gekeerd,weer voor de helft gevuld met grond en de randen naar beneden gerold. Vandaag nog 4 en dan met een schroevendraaier gaten steken in de bodem. Daar gaan dan gelijk de overgebleven pootaardappelen in. Zonde om die weg te gooien, toch?
- Veldsla tekst op zakje aanhouden of kan ik het toch deze maand zaaien
-
Vincent ( goldfish) en Nelleke ( mevr. Groen)
Gefeliciteerd! Maak er een onvergetelijke dag van!
-
Klaagbank #4
O nee hè? Fysiotherapie?
-
Klaagbank #4
Áls we vlees eten, moet het wel goed vlees zijn. Dit kleine blikje is het enige blikje ham, waar echt schouderham in zit, geen separatorvlees. Want dat eten we dus écht niet... Maar goed, het was een behoorlijke eye opener, en dit zal alleen maar erger worden voorlopig.
-
Klaagbank #4
Mag ik even klagen over de prijs van een klein blikje ham? Zo heel af en toe eten we echt vlees. Ik was vergeten iets uit de vriezer te halen , maar ik had nog een klein blikje ham staan, van Unox, niks bijzonders, 250 gram. Ik wist niet of ik nog voorraad heb, dus ik keek even of ik dat kon bestellen bij Jumbo. Ik kreeg zowat een hartverzakking: zo'n klein k*tblikje kost €5,85!😶 Belachelijk!
- Tomaten 2026
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026
Ja, dit is nieuwe grond, geen gerecyclede. Dat rustjaar doe ik inderdaad ook, we hebben een speciale bak, waar die grond in bewaard wordt. Daar gaat meestal de grond in, waar b.v. de kolen hebben gestaan. Inderdaad, gewoon in zo'n zak planten doet het ook hardstikkke leuk! Dat heb ik ook wel eens gedaan, gaat alleen niet met aardappelen.
-
Pompoenen 2026
Ik heb goede ervaringen met de Sweet Mama. Die was bij mij heel productief. Ik ben wel benieuwd naar die andere.
-
Even voorstellen... Jebli
Hallo Jebli, welkom hier!
-
Klaagbank #4
Ja, ik snap het wel, maar ik wist niet dat je daar ook een salade van kon maken. Dan moeten ze zeker iet al te groot zijn? Ik had ze eigenlijk voor de bami of zo.
-
Klaagbank #4
Soi in sla? Ik heb wel al wat staan, maar die zijn al wat groter. Nooit aan gedacht.
-
Klaagbank #4
Tuurlijk @Dahli , je hebt groot gelijk. Ik vind het alleen schandalig dat dat dus de kwaliteit is. Ik heb me ook bijna laten verleiden, maar alle sla was minstens een week oud, zo te zien. Op dat moment wist ik weer precies waarom ik een moestuin heb, ook al mopper ik wel eens op het werk.
-
Klaagbank #4
Maar alles goed en wel, dat is dus wel de meuk, die je in de winkel koopt... En goedkoop is het ook niet.
-
Bodembedekking (Mulch)
Ik gebruik dit jaar voor het eerst hennephaksel. Het ziet er goed uit en het doet wat het moet doen. Als het nat wordt, vormt het een stevige laag, die het vocht in de grond goed vasthoudt. Wat slakken ervan vinden heb ik nog niet kunnen vragen, ik zie ze daar niet. Maar ik denk dat slakken zich nergens door laten tegenhouden.
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026
Vijftien bakken van koemestkorrels voorzien en doorgeschept. Daar komen de grote klimmers in. Als ik die ga planten krijgen ze specifieke voeding extra, de tomaten weer iets anders dan de courgettes en de komkommers. Maar dat zal pas over een paar weken zijn. Vanmiddag 7 zakken vullen met potgrond, beetje kali erbij en daar dan de overgebleven aardappelen in poten.
-
Veldmuisjes
Na 6 weken is een muis volwassen genoeg om opnieuw jonkies te krijgen. Een vrouwtjes muis krijgt 5 tot 10 keer per jaar een nest. Dit betekend dus dat een vrouwtje 60 jonkies kan krijgen in een jaar. Vervolgens kunnen deze jonkies ook weer 60 jonkies krijgen, waardoor het soms binnen een jaar wel op kan lopen naar meer dan 2000 nakomelingen. U kunt zich voorstellen dat muizen zich dus zo snel voortplanten, dat dit al snel voor een grote plaag zorgt. Indien er niks aan muizen gedaan wordt zijn er binnen een jaar duizenden muizen en zal dit niet snel minder worden. Hoe lang leeft een muisEen huismuis wordt gemiddeld 1.5 jaar oud, maar veel muizen gaan dood in hun eerste winter. Sommige muizen worden ouder wanneer ze binnenshuis wonen, soms wel tot 4 jaar. Bron: https://www.attack.nl/voortplanting-muis/ Daar moet je zo snel mogelijk van af. Als ze hun gang kunnen gaan heb je binnen een jaar 2000 muizen. De buren zullen je ook niet dankbaar zijn. Houden jullie van katten? Dan ben je er het snelst van af, zonder gif.
-
Pompoenen 2026
Dat zal je creatief moeten zijn. Ik zou ze in de elektrische deken van mijn bed leggen. Of onder een halogeen lamp. Of een andere lamp, die warmte afgeeft er op zetten. Of toch op een warmtematje ergens op een plank in een kamer. Of je legt het matje op je loopband. Of je legt het matje ergens op de grond. En als het matje te warm is, leg je er iets tussen. Zoiets.
-
Pompoenen 2026
Je doet gewoon veel te moeilijk. Doe ze in een vochtig keukenpapiertje, doe dat plat in een ikea zipzakje, zakje dicht, opvouwen, stapeltje maken van alle zakjes en op een warm plekje leggen.
-
Pompoenen 2026
Ik vind deno juist een super uitvinding. Wat zaadjes in een vochtig keukenpapiertje, in een gelabeld ikea zakje, gewoon plat in het keukenkastje op de boiler. Na 3 dagen even kijken enz. Zo weet ik zeker, dat in elk potje een gekiemd zaadje zit. Niet meer wachten op potjes, waar wel of niet een plantje uitkomt. Trefzeker dus.