Esthe76r Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Ik zat te denken (misschien heel stom) tegenwoordig zijn er zat mensen die een stukje zelfvoorzienend willen worden en meer dingen zelf te doen. Alleen gaat soms moeilijk, niet genoeg kennis, niet het juiste gereedschap, of weet ik het wat. Zou het een idee zijn om (per Regio, ivm vervoer) of eens per .... iets af te spreken met mensen die ook bepaalde dingen willen doen. Ik zit dan te denken aan, wecken, jam maken (recepten delen) kruiden drogen voor bv thee of worst en kaas maken of iets dergelijks.Samen weet je altijd meer dan alleen. Quote
thea Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Leuk idee.Nu nog mensen die meer willen weten over een ondewerp???? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorieke123 Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Maar... daar hebben we dit forum toch al voor? Of bedoel je dat men dan een stuk gereedschap kan uitproberen voordat ie het zelf gaat halen? Om te ervaren of het wel iets voor hem/haar is? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Ja,zeg maar de ene heeft alles van de weckprodukten en gaat samen wecken.Op een ochten.En dan kan je het bekijken O dat wil ik ook/nee mij te veel werk??????????????? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Esthe76r Geplaatst: 31 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2014 Tuurlijk hebben we het forum, maar tis idd meer om gewoon samen te doen. Gezellig, makkelijk. Niet iedereen hoeft bepaalde dingen aan te schaffen, omdat iemand anders dat al heeft. Denk aan bv een weckketel, kaasmaakset, droogapp. enz enz. Deze drie dingen heb ik al zelf. Ik heb nu mijn granen gezaaid maar bv nog geen graanmolen. Het zou misschien leuk zijn om zelf (samen) de gragen zo klaar te maken voor het malen en ze te kunnen malen. Ook is het misschien leuk om een droogkastje in elkaar te knutselen, voor bv kruiden, vlees enz.. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Volgende week wordt er hier weer een varken geslacht. Dus als er mensen zijn die het leuk vinden om hier wat worsten te komen draaien...? Dat weekend, zaterdag (22e) of zondag(23e) maakt mij niet uit. We hebben een (elektrische) gehaktmolen met worsttuut, ik kan de darmen regelen, en heb eventueel een grote zak nitrietzout staan voor als je droge worsten wilt maken. Ook hebben we scherpe messen, aardig wat recepten, een grote keuken, een rek om de worsten aan te hangen, en meer (vlees-, worst-)touw dan we in ons hele leven op kunnen krijgen. De rest van de kruiden en ingrediënten regel je dan zelf, en het vlees en eventueel vet bestel je bij mij Let wel: het is geen cursus of workshop, ik ben nog lang niet ervaren genoeg, en probeer ook weer wat recepten uit. Het is handig als je zelf een (of meerdere) recept(en) hebt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
marijke Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Esther, het lijkt mij een leuk idee Benieuwd wat er uit komt... Quote
balkontuinder Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Klinkt zeker leuk! Toevallig heb ik vorig weekend voor het eerst marmelade gemaakt en geweckt. Het was een heel stuk simpeler dan ik dacht en dat zelfs zonder weck-ketel. Als ik dat eens eerder geweten had... Quote
berijl Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 ik vind het een heel leuk idee jorieke. Ik heb alleen 0 ervaring met worsten maken. Is dat een probleem? Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Nee tuurlijk niet. Als je een recept hebt, of nog gaat zoeken, dan kan je de kruiden meenemen en aan de slag Het is net als kaasmaken. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Er zijn wat basisregels, en die weet ik wel (en anders zoek ik ze weer op haha). Dus je hebt al gauw iets eetbaars. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Als je nu wat dichterbij woonden kwam ik ook wel worstjes maken. Quote
berijl Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 top jorieke! Als je zaterdagmiddag worstjes gaat maken, dan ben ik graag van de partij. Mannetje is in de ochtend eerst nog op pad met de toet. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Ja, we wonen wel wat ver weg ja Angela, maar ach, wat is nou een uurtje extra in de auto? Is toch gezellig?! Vries ik meteen die koelelementen in die hier nog staan, kan je die meters worst goed gekoeld meenemen in je koelbox Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Nee ik ga dit weekeinde maar met mest lopen kruien. Prik maar vast een datum voor de volgende MTFD dan weet ik wanneer mijn koelbox weer thuis komt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 (ik bedoel trouwens het weekend van de 22e en 23e, hoop dat dat duidelijk was? ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Jawel had ik gezien maar ik ga die mest er niet in een keer onder krijgen (jammer genoeg) Quote
geedee Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Ik vind het wel een leuk idee/topic. Samen kaas maken, of jam, of notenbrood, wecken, worsten draaien, compostbak maken...roep maar raak...leuk met zo'n uitgebreid forum Wie pompoensoep wil maken meld zich maar in Z-Limburg......krijg ze alleen nooit op Quote
simke Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 zo ben ik een keer naar Jorieke gegaan en hebben wij gevilt. En sloffen van haar wol gemaakt. daar ben ik nog steeds blij mee. dat ik dat heb gedaan. Het was een leuke en leerzamen dag. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Mijn moeder komt ook gezellig worsten maken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Ik heb even wat berichten verplaatst, de berichten over de geitenmelk en kaas kan je nu hier vinden:kaas-en-boter-maken-t686.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 Ik zou best graag met een groep mensen in een weekend of week een kruidenspiraal of key hole garden willen maken in mijn tuin ( welke van de twee heb ik nog niet besloten het gaat wel een grote worden).Ik heb slaapplekken voor 6 personen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Lijkt me top Appelvrouw, zodra we hier wat meer tijd hebben, lijkt ons dat erg gezellig Is het nu niet te nat voor zo'n klus? Op jullie kleigrond? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Ja nu te nat..ik dacht aan ergens in Maart/April.( Mooie tijd om de vriezers van de buren ook weer aan te vullen) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Gaan we doen Mis jij het niet om zelf aan de slag te gaan met een gedeelte van een varken, zoals jullie altijd deden? De afgelopen jaren was dat teveel werk zei je, maar mocht je dat weer eens willen.... dan kunnen we dat uiteraard ook regelen. Misschien dan meteen worsten maken met je buurvrouw Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2014 Geplaatst: 18 november 2014 Ja, ik mis dat wel en denk er ook wel over om weer eens een half varken te nemen, maar voorlopig ben ik ook wel blij zo. Ik zie wel wat haken en ogen.Wat ik op tafel vooral mis is de paté..daar ga ik maar eens zelf aan werken.Verder heb ik hier ook nog wel andere keus omdat er intensief gejaagd wordt..ook door sommige buren. Staat er plots iemand met een stuk evenzwijn voor de deur. Dat is ook heel lekkere paté..everzijnpaté Als we aan de kruidentuin/spiraal/keyhole gaan werken hebben we toch geen tijd om worst te maken..maar we kunnen wel een gesprekje aangaan met de buuf Nog plek voor 4 helpers in twee slaapkamers!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.