Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb maar drie angora konijnen, waarvan een een dwerg en niet ras zuiver.

Heb nog geen kilo wol per jaar van een konijn, miss komen er volgend jaar twee bij, na de tentoonstelling.

Die ik nu heb zijn niet goed genoeg voor de tentoonstellingen maar dat boeit mij niet, ze zijn super lief, de wol is goed, alleen schoonheidsfoutjes zoals een scheef gebit bij een, maar na een behandeling bij de dierenarts en er op tijd bij blijft het nu mooi gelijk gelukkig.

Wil je wol dan zou je nog een jaar moeten wachten, en wil je het zelf spinnen, mengen met een andere soort wol en verven. Hoor het wel

Geplaatst:
:thumbup:

Ok roep u maar, ben op zoek naar planten of plantendelen die wol een blauwe kleur geven of blauwe gloed.

Dacht zelf aan rode kool, als het kookwater bij koud kom word het blauw iemand hier ervaring mee.

En de kleur groen, ja en dan denk je stop er gewoon groene plantendelen in dat werk dus niet althans niet bij alle plantendelen, meestal komen er gele tot bruine tinten uit.

Ik moet dus weer helemaal van onder af gaan beginnen, en alles is welkom.

Zo kan ik weer een nieuwe lijst maken.

Wede

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wede

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zo het is weer tijd om de konijnen te knippen alles lig klaar.

Extra hooi en stro in de bakken, warmte platen liggen klaar voor vannacht.

Zo eerst mijn thee op drinken en dan gaan we aan de gang.

Kachel brand nog niet in huis, maar er hang hier wel een aan genamen warmte, dan word het zowel voor mij als voor de konijnen prettig.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nr 1 vandaag geknipt, morgen nr 2 en woensdag nr 3. Wat een scharmi kels zijn het als ze geknipt zijn. Maar ik ga kijken voor een tondeuse, het knippen duurt zo lang.

Geplaatst:

Een van de dramas die kunnen plaatsvinden is gasvorming bij een van je konijen. Zo beroerd is een van mijn konijnen, zo juist tripje DA geweest twee injecties en even aan het infuus plus dwangvoer mee gekregen.

Meneer zit nu in een kooi met een snuggelsafe in de woonkamer, morgen een grote kooi binnen zetten zodat die samen met zijn maatje herreningd kan worden.

Morgen middag even terug naar de DA voor controle ten zij de nacht anders verloop.

Hij heeft zijn eerste hapjes al binnen, want eten kon die al als de beste en dit dwangvoer gaat er ook goed in, maar ooojeee zit helemaal onder spoot even de verkeerde kant op mmmmm ruik naar venkel moet gelijk denken aan de baby tijd van mijn kinderen die gaf ik venkel thee tegen buikkrampjes

Maar nu hard duimen dat hij er weer boven op kom, zijn gebit was ook iets verslechtert, maar daar wacht ze nu ff mee. Maar op zich zag het er verder goed uit na zijn laatste behandeling.

Geplaatst:

Oh wat naar Eveline, ik heb dit ook al vaak meegemaakt met mijn konijnen.

Heeft dit konijn er vaker last van?

En welke medicijnen heb je gekregen?

In elk geval: beterschap!

Geplaatst:

Thanks, nee dit is de eerste keer, hij heeft twee injecties gehad en zit nu aan dwangvoer om zijn darmen weer langzaam op gang te krijgen.

Als hij de nacht overleeft heeft en we morgen terug moeten hoor ik wel verder.

Een van die injecties was een pijn stiller.

Het is nu ieder uur een klein beetje voeren en verder hopen.

Geplaatst:

Heb je geen medicijnen mee naar huis gekregen dan? Die pijnstiller is ook met een halve dag wel uitgewerkt! En wat zat er in die andere injectie?

Ik heb zelf in mijn EHBO-kist altijd darm-medicijnen op voorraad: cisaral en primperan. En daarnaast metacam (pijnstiller), maar die geef ik alleen als het konijn zich zó ellendig voelt dat hij helemaal niet meer zelf wil eten.

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met een dierenarts die wat meer verstand heeft van konijnen, want bovengenoemde medicijnen worden door deskundige konijnenartsen ALTIJD ingezet bij gasvorming!

Kijk anders eens op www.konijnen.nl, daar staat meer info over gas (onder het kopje medische info) en je vindt er ook een lijst met konijnkundige dierenartsen.

Ik weet in elk geval uit eigen ervaring een goede arts in Nijmegen en eentje in de omgeving van Utrecht...

Geplaatst:

Die site ga ik eens goed bekijken, zag dat ik het een en ander gewoon kan kopen.

Tja andere dierenarst, heb alleen een fiets en niet zo een twee drie iemand met een auto om te rijden.

Heb altijd wel goede zorg van deze DA.

Het lijk wel of die iets levendiger is geworden. Af en toe een huppel, ik hoop dat dit een goed teken is.

Geplaatst:
Heb je geen medicijnen mee naar huis gekregen dan? Die pijnstiller is ook met een halve dag wel uitgewerkt! En wat zat er in die andere injectie?

hoe weet je dat die pijnstiller na een halve dag uitgewerkt is? er staat alleen maar injectie met pijnstiller. er zijn meerdere soorten met verschillende werkingsduur. pijnstillers werken dan vaak wel korter bij konijnen. maar dat kan toch nog steeds genoeg zijn tot het bezoek morgen?

Geplaatst:

Oh ja dan wordt het wel lastig ja, als je van een fiets afhankelijk bent.

Misschien kun je je dierenarts eens vragen of hij bekend is met deze middelen? En zo niet, of hij bereid is te overleggen met een dierenarts die dat wel is?

Veel dierenartsen hebben met name kennis van honden en katten, maar wat minder van konijnen. 'Mijn' dierenarts volgt ook regelmatig nascholingen op het gebied van konijnen, én hij is er ook bijzonder in geïnteresseerd. Dat vind ik erg prettig.

Loes, bij mijn weten bestaan er geen pijnstillers die langer dan 12 uur werken bij konijnen... En die 12 uur, dat is al geluk als je dat haalt...

Maar fijn, dat hij iets levendiger lijkt Eveline. Dat is in elk geval een goed teken!

ik weet niet hoe tam en aaibaar je konijn is, maar je zou misschien zijn buikje zachtjes kunnen masseren. Altijd met de klok mee doen en niet doorgaan als hij niet wil. Dit kan helpen om de boel beter op gang te krijgen. Ik doe dit met (gewillige) konijnen door ze op hun kont bij mij op schoot te zetten, zodat ze met hun rug tegen mijn buik aanzitten. Ik heb dan dus één hand onder de borst/voorpootjes zodat ik het bovenlichaam een stukje optil. Zo kan ik dan goed bij het buikje. Maar dan moet een konijn niet bang zijn of tegenstribbelen, want dan heeft het niet zoveel zin...

Geplaatst:

12uur is wel kort ja... mij is verteld dat pijnstillers bij konijnen half zo lang werken als bij honden/katten.

bij honden/katten heb je langwerkende pijnstillers van >48uur wat bij konijnen dan 24uur zou zijn... maar dat is dus niet zo?

als dat zo is dan is het idd wel fijn om pijnstillers achter de hand te houden.

Geplaatst:

Ja dat klopt, dat de werkingsduur bij konijnen ongeveer de helft is van die bij honden/katten.

Van honden en kattenmedicijnen weet ik dan weer minder af. Maar ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat er middelen zijn die ook ECHT 48 uur lang werken... In elk geval heb ik voor mijn konijnen nog nooit iets gehad dat 24 uur werkt...

En hoe dan ook is mijn ervaring dat pijnstillers bij konijnen vaak nóg korter werken dan dat de dierenarts aangeeft... Metacam mocht ik maar 2 x per dag geven, maar het werkt maar zo'n 8 uur... nou, fijn dan...! Maar ja, je wilt er ook geen overdosis van geven. Dat heb ik namelijk een keer gedaan (op advies van de nood-dierenarts!!!) en niet veel later kreeg dat konijn last van nierfalen... en zij mijn eigen (wél konijnkundige DA) dat de dosis die ik gegeven had, ook veel te hoog geweest was... Er zit ook verschil tussen metacam voor honden en katten en waarschijnlijk heeft die DA met de verkeerde soort gerekend.

Het is écht behoorlijk slecht gesteld met de kennis van de meeste dierenartsen als het over konijnen gaat... Breek me de bek niet open...

Geplaatst:

Deze is super tam, al van kleins af aan spring hij in mijn schoot,

Zijn oren voelen ook al warmer aan en staan al een beetje omhoog zo af en toe huppel hij door de kooi.

Maar het is nog geen morgen dus kan nog niets zeggen nu.

Ik weet wel door die site dat ik het een en ander in huis kan halen,dat maak je niet vaak mee, heb wel het een en ander voor de kippen maar voor de konijnen niet.

Ik weet wel dat ik annanas sap kan geven om die haren er makkelijker uit te laten komen.

Maar ook weer niet te veel ivm de suikers die er in zitten.

Het eten (dwangvoer) neem hij heel goed op, hij lijk het lekker te vinden.

Nu vraag ik mij af of hij dit weer kan krijgen, hoorde via facebook dat iemand zijn konijn dit al een par keer heeft gehad en dat konijn er gevoelig voor was ? Klop dit of zou dit toeval zijn.

Hoop dat het nooit weer gebeurd, je schrik je kapot als je z'n beesje zo ziet., je leer er wel weer van.

Mar heb dit nog nooit bij een van mijn andere konijnen gehad, vermeid ook alles waar door dit veroorzaakt kan worden, dus gewoon korrels ( geen gemengdvoer) hooi en stro en af en toe een stukje wortel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...