Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mijn basilicummonster

mijke

Recommended Posts

Hellup! Mijn basilicum is veranderd in een monster! Het wanstaltige gedrocht ziet er sinds korte tijd zo uit:

946372_10151817425826967_114564135_n.jpg

Het lijkt aangevroten, en het zijn vooral de bovenste bladerkransen die stelselmatig van middenuit verminkt worden. Iemand enig idee wat voor onverlaat mijn plantjes molt, en hoe ik er van af kom?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Het zou kunnen, maar dan zijn ze wel zo klein dat ze niet te onderscheiden zijn van doodgewone korrels aarde?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Als je in ons hoofd-topic "kruiden" eens rondkijkt en de zoekfunctie gebruikt met het woord 'basilicum' dan kom je een paar topics tegen die over de basilicum gaat.

Daar kun je wat info opdoen over wat zaken die de basilicum verlangt als condities om goed te groeien. Ook wat je tegen luis kunt doen ( als dat het is )

Om mee te beginnen: Basilicum wil veel vocht en veel licht , maar niet al te veel volle zon. Maar ga maar es kijken.

Hm, geen idee Zien minirupsenkeutels er net zo uit als aarde?

Ik had in eerste instantie 3 basilicumplantjes in de moestuin staan, en ze deden het daar supergoed. De grond is daar voedingsrijk en hij kreeg goed water. Hij stond wel in de volle zon maar dat deerde totaal niet. Later heb ik 1 van die plantjes overgeplant naar mijn balkonbak zodat ik er makkelijk bij kan vanuit de keuken. Daar zit cocopeat voor potten in (met zand voor goede afwatering) en dat is dus ook erg vochtig, alleen hier heeft ie maar een paar uurtjes volle zon en verder schaduw. Dat plantje deed het daar net zo goed als in de moes.

En nu hebben zowel de plantjes in de moes als het plantje op het balkon last van deze gekke vraat. Alle andere plantjes in de balkonbak hebben er trouwens geen last van. Vandaar dat ik toch denk dat het een ziekte of ongedierte is dat ze al hadden voor het verplanten, en dat het niet aan de omstandigheden ligt. Ik heb de plantjes echt van boven tot onder geinspecteerd, maar als er al poep of beestjes op zouden zitten dan lukt het mij in ieder geval niet om het te onderscheiden van aarde of zand (maar ik ben dan ook compleet onervaren). Ik heb nu zeer grondig alle aangetaste blaadjes met stengel en al va de plant geplukt, zou dat de boel kunnen helpen?

Misschien gewoon de wind op je balkon ? Basilicum kan niet zo goed tegen in een te sterke wind staan ( dat zie je ook eigenlijk wel aan het kwetsbare blad van die basilicum-plant )

3 weken terug bij winstille warmte en zwoele vochtige lucht heeft de basilicum het super naar zijn zin , óók op een balkon ( eigenlijk overal wel ), Maar de laatste week op mijn balkon ? Nee. Heb ik de basilicum weer binnen staan.

Een externe oorzaak kan de plant vervormen van binnenuit ja.

Een plant heeft het naar zijn zin en dat is dan zichtbaar. Dan is de plant zoals hij is, genetisch bepaald, met het uiterlijk zoals hij behoord te zijn en de evolutie dat bepaald heeft.

Verandering van externe factoren brengt dat uit balans. De plant toont dat in vervormingen ja.

Natuurlijk kan er een "interne" oorzaak zijn. Een plant kan ziek zijn ja ( wellicht overigens ook door externe factoren veroorzaakt trouwens )

Allemaal moeilijke redenaties voor veelomvattende zaken. Maar ook totaal onzinnig in dit topic. Jij hebt een basilicum die er niet gezond uitziet vind jij.

Toch is het de plant niet zélf.

Jij bent de oorzaak. Zet de plant daar neer waar ie hoort, geef hem wat ie van nature wil en waar hij behoefte aan heeft, en de plant hersteld zich.

De plant is niet ziek. Verander de externe factoren en de plant wordt weer gezond.

Een heel verhaal. Maar dat doe ik expres. Het werkt vaak bij veel planten. Niet speciaal bij deze basilicum. Bij veel planten. Die doen niet veel meer dan waar ze goed in zijn. Zijn.

Jij hebt de opdracht ze te kunnen laten zijn.

Of je eet hem gewoon op natuurlijk en koopt een nieuwe.