Chantal77 Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Weten jullie welke soorten dit zijn?Onze peren... Onze appelboom, welke dit jaar weer VOL met appels zit... Appelboom 2, weinig appels, zien er wel altijd mooi uit, beetje rood zit er altijd bij... Twee jaar terug had appelboom een mega grote hoeveelheid appels, dit jaar weer! Vorig jaar een slechte oogst. Toch nog wat appelcompote en appeltaarten kunnen maken Quote
Eveline68 Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Die groen met die spikkels, kunnen granny smits zijn. Van een van de appelboompjes hier weet ik ook niet wat het is.Was een van de eerste zuilboompjes die bakker hillegom toen verkocht en heb hem al zeker 16jaar hier achter in de tuin staan.Hij werd verkocht onder de naam kaboutertje maar wat voor soort appel ....? In ieder geval doe ik er van alles mee, appelmoes/compot, appeltaart, gebakkenappeltjes voor bij het ijs. Ze ruiken heel erg zoet en smaken ook zoet en proeven een beetje bloemig. Quote
blije bakkus Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Die peer lijkt op een Beurre Hardy, maar ik weet het niet zeker. Quote
Aardpeer Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 In Doesburg kan je elk jaar je fruit determineren http://www.opentuinagenda.nl/agenda/?i=814De appels en peren die nu aan de boom hangen zijn nog niet af,o.a. de kleur verandert nog en over de smaak is nog helemaal niets te zeggen.Even geduld en wat fruit bewaren tot het najaar. Quote
Chantal77 Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Dit zijn de appels uit onze ´tweede appelboom´. Er zitten nooit zoveel appels in, maar dit jaar wel een aardige oogst.Deze heb ik vandaag geplukt en geraapt. De hogere appels hoop ik morgen met de ladder te gaan doen.Ik weet niet welke appelsoort dit is. Jullie? Quote
blije bakkus Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 De tweede boom met die rode appeltjes doet mij denken aan een Brabantse Bellefleur maar ik weet het niet zeker. Alle appels zijn vanuit dezelfde hoek gefotografeerd, dit maakt het lastig om de vorm goed te zien. Wat mij opvalt is dat de appeltjes een nogal korte dikke vruchtsteel hebben en een waslaag (sluier). Verder weten we dat de vruchten rood zijn en rijpen in oktober en tamelijk éénvormig zijn. Op basis van deze gegevens moet het toch lukken om de variëteit op naam te brengen. Kun je meer vertellen over de deze 'tweede appelboom'? Weet je misschien in welk jaar de boom geplant is (bij benadering)? Zijn de appels goed bewaarbaar? Zijn ze zuur, zoetzuur, sappig of droog? Groot of klein? Hebben ze strepen, roest of lenticellen (stippeltjes)? Close-up foto met zij-aanzicht is natuurlijk zeer welkom. Quote
blije bakkus Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 Als je een doorsnede maakt van één van de appels kun je zien of het een Brabantse Bellefleur is of een andere appel. Let hierbij met name op de vorm van het klokhuis, deze moet precies overeenkomen. Hier een doorsnede van de Br. Bellefleur: Quote
Recommended Posts