Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe moes-tuinder


Holtuinder

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik lees graag op dit forum om tips te krijgen en van jullie te leren. Ik ben langzaam aan bezig ook wat te gaan verbouwen. Er is in onze tuin aardig wat plek om wat te verbouwen maar het meeste is onder bomen en er moet ook nog wat siertuin overblijven.

 

Het plan is om een hoekje echte groentetuin te maken, ongeveer 30 m2. Daarnaast staan er twee mooie grote appelbomen en moeten er zeker een aantal bessenstruiken in de tuin. Ik hoop ook een keer tijd en geld te hebben om een kasje te zetten. Dat hoeft dus gelukkig niet in die 30 m2!

 

De grond waarop we zitten is erg arme zandgrond. Ik ben begonnen flink compost te verzamelen, maar zal waarschijnlijk nog wel wat meer compost en andere meststoffen nodig gaan hebben.

 

Dit jaar hebben we Pompoenen gezet waar volgend jaar de groente tuin moet komen. Ik had de grond van onder een oude composthoop verzameld en één van de pompoenen daarop gezet. Die is meters aan het groeien! De andere zaadjes zitten in armere grond. Die groeien heel langzaam. Misschien komt daar niet eens één pompoen aan.

 

Ik heb verder interesse in het square-footgardening concept. Gezien de arme grond kan het geen kwaad bakken met goede rijke grond erop te zetten. Ik vind het ook leuk staan die verhoogde bakken. Ook het aquaponics systeem spreekt me aan. Misschien dat ik daar ook een keer aan begin.

 

Mochten er mensen in de buurt wonen die ervaring en planten of zaden willen uitwisselen dan hoor ik het graag.

 

Groeten van een tuinder in Holten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar even wat illustraties bij het verhaal:

 

IMG091915471377113988.jpg

IMG092025971377113994.jpgIMG092192591377113999.jpg

 

De boel is dus goed volgegroeid met pompoen. Ik heb zojuist na een topic op het forum hier ontdekt dat ik heel wat mannelijke bloemen heb en zo nu en dan een vrouwelijke. Ze raken in ieder geval goed bevrucht wat we hebben al een stuk of 10 pompoenen. Volgend jaar moeten hier dus squarefoot bakken komen. Misschien moeten we de pompoenen dan maar een andere plaats geven... Square foot en pompoen lijkt me niet passen. De boerenkool is nog precies zichtbaar tussen de pompoenen. Moet die boerenkool eigenlijk veel voedsel hebben? De Bloemkool viel wat klein uit in ieder geval. Die had duidelijk te weinig voedsel gekregen.

 

Verder de composthopen:

IMG092219431377114005.jpgIMG092344291377114011.jpg

 

Ik heb er zoveel om er 2 te hebben voor de compost die ik in dat jaar maak. Dan heb ik er nog 2 over om blad van het vorige jaar te bewaren. Die meng ik dan door het grasafval en keuken afval om de compost wat beter te krijgen. Verder gebruik ik oud blad als bodembedekker bij struiken. Ik breng mijn blad niet meer naar de gemeente in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...